Miért érdemes szülőknek edző (coach) lenni?
A szülői edzés egyedi, mert segít a szülőknek megteremteni a saját legjobb megoldásukat a nevelés területén. A legtöbb nevelési program rengeteg választ kínál fel nevelési kérdésekben, de nem veszi figyelembe az egyéni sajátosságokat, kultúrát, családi értékrendet és célokat. A szülői edzés felismeri és támogatja a családtagok egyediségét.
Az ezdői megközelítés olyan szemléletmódot kínál fel, mely a leghatékonyabban hasznosítja az egyén motiváló erejét. Partneri viszonyt kínál fel a szülő és gyermek kapcsolatban, amely hatalmasat lendít a kommunikáción. Az sem elhanyagolható tényező, főleg a nagyon elfoglalt szülők számára, hogy lehetőség van online formában kapcsolódni a szakemberhez, amely időt és pénzmegtakarítást jelent. Nem utolsó sorban, megtanítja a szülőt edzőként viselkedni és élet különböző helyzeteiben.
Szülőként csodás dolog néha visszanézni gyermekeink fejlődéséről összeállított albumot. Egyes képek érzelmi világunkban is megelevenednek, mosolyt vagy melegséget kölcsönözve. Minden bizonnyal elkönyveljük, milyen nagyot nőttek, vagy milyen édesek voltak akkor.
Egy kérdés fogalmazódik bennem: én is fejlődtem velük együtt?
Nem maradhatunk ugyanazok a szülői szerepben sem. Ahogy a gyermekek nőnek, úgy a szülőknek is tovább kell fejlődni nevelési stílusuk tekintetében. Amikor megszületik a kicsi, akkor természetesen a tanítói szülő szerep a miénk, hiszen mi vagyunk az elsők, akiktől információt kaphatnak az életről. Az első öt-hét évben rengeteg dolgot tanulnak meg: elkezdve a hangok kibocsátásától a beszédig, a mászkálástól a járásig, és sorolhatnám. A ragaszkodás, függőség mértéke a legintenzívebb ebben a szakaszban.
A következő szakaszban a gyerekeknek tágul az érdeklődési körük és önálló tevékenységeik sora: iskola, barátok, sport, másfajta játékszerek. A szülői szerep is változik, a tanítóból inkább menedzselő szerepre váltunk. Próbáljuk megteremteni a fejlődéséhez szükséges legjobb környezetet, a lehető legjobb iskola, magántanárok, különórák, stb. Sok feladatban részt kell vállalnunk, az iskolába jutás megszervezésétől a játszótársak megvendégeléséig, utána nézünk a házi feladatnak, kikérdezzük a verset, kitesszük az uzsonnát, együtt megyünk biciklizni.
A serdülőkor kezdetén, 12-18 éves kor között egészen más szerep hárul a szülőkre. Már nem lehetünk mindig jelen feladatai megszervezésében. Szülők maradtunk, de más szerepben. Itt lép be az edzői megközelítés. Ha gyermekünk menedzserei maradunk, akkor sokszor olyan vádakkal illetnek minket, hogy kémkedünk, vagy éppen akadály és bosszantás eszközei vagyunk előrehaladásuk útjában. Már nem kell emlékeztetnünk őket lefekvés előtt, hogy „lányom, mostál fogat?” - hiszen kezelni tudja. Ebben az időszakban inkább arra van szükségük, hogy partnerek legyünk. Érezniük kell, hogy bízunk bennük. A kisebb feladatokat el tudják végezni egyedül, nem kell már ellenőrizni. Szükségük van arra, hogy egyre több felelősségteljes dolgot bízzunk rájuk. Mivel elindultak a függetlenné válás útján, több szabad teret igényelnek életükben.
A legnagyobb hibalehetőség a szülői viszonyulásban éppen ez a korszak, mivel tudatos döntésekre van szükség az edzői szerep felvállalásához. Feladni a kioktatós, féltős, aggódós ösztöneinket nem egyszerű feladat. Fel kell ismernünk, hogy edzőként lehetünk kamasz gyermekünk legjobb segítője. Így tudjuk a legjobbat kihozni gyermekünkből a függetlenné válás szárnypróbálgatásai alatt, hiszen az edző a változás szakembere.
Jó néhány előny származik abból, hogy az edzőként vagyok szülő. Néhányat megemlítek:
- Fejlődés - minden fiatal szíve mélyén arra vágyik, hogy bátorítást, elfogadást és tiszteletet kapjon. Ha mellette állsz és partnere vagy, kifejezed érdeklődésed, felgyorsítod a fejlődését
- Felhatalmazás - azzal, hogy nem parancsolgatsz, nem adsz tanácsokat, azt az üzenetet közlöd vele: „Megbízom benned! Hiszem azt, hogy képes vagy meghozni a helyes döntést!”
- Felelősség - Mivel a legtöbb esetben gyermekednek kell meghozni a döntést, ő marad a felelős. Ha a te tanácsodat kell megvalósítania, legyen akár baráti kör, pályaválasztás vagy szabadidős program, akkor kié lenne a felelősség? Milyen fájó, ha minket szülőket hibáztatnak később gyermekeink, hogy más életpályát szerettek volna.
- Motiváció - Amikor tinédzser gyermeked saját ötleteit kell megvalósítania, akkor sokkal motiváltabb lesz. A változás alapvető tényezője nem az ismeret, hanem a motiváció jelenléte. Mivel ott segítek neki, ahol ő szeretne változni, megvan benne az a változáshoz szükséges energia és szándék.
- Vezetői készségek - Az edzői szülő megközelítés arra készteti a serdülőt, hogy vállalja a felelősséget saját elhívatása teljesítéséért. Olyan készségek elsajátítását tanulja meg a felnőtté válás előtt, amelyeket később kamatoztathat akár vezetőként is. Egy vezető befolyásának hatásköre egyenesen arányos a felelősségvállalás képességével.
- Egészséges kapcsolatok - Ha megfelelő modellként jelen vagyunk tinédzserünk életében, akkor kapcsolataiban is befolyás lehetünk. A vele való kapcsolatunk minősége, a meghallgatás fontossága, nyitott kérdések használata - olyan eszközök, amelyek segítik kapcsolatai építésében. Jobb lesz a kommunikációja és céltudatosabb kapcsolatokat teremt.
- Lelkiismeret - Edzőként segíthetünk abban, hogy gyermekünk saját lelkiismeretére figyeljen. Így nemcsak egy döntés meghozatalát tettük sikeressé, hanem hatással vagyunk sok más elkövetkező döntésére.
Megéri elsajátítani ezt az új szemléletmódot a gyermekneveléssel kapcsolatban már a kezdetektől, hogy mire gyermekünk kamasszá válik, készek legyünk szülőként edzők lenni.
További információ: www.lifefocus.hu