A gyerekek egymástól nagyon gyorsan és könnyen tanulják meg észrevétlenül - játék közben - a nyelvi fordulatokat és az alapvető szociális készségek elsajátítását.
Hagyd, hogy menjenek a dolgok a maguk útján
A legtöbb szülő nem tudja, hogyan működik a párhuzamos játék. Csak azt látod, hogy ott ül két kisgyerek és mindkettő külön-külön játszik a maga kis játékával. Ez teljesen normális. Ahelyett hogy közelebb tolnád őket egymáshoz, hogy játszanak együtt, csak figyeld csendben, mi is történik. Előbb-utóbb elkezd figyelni egyik a másikra, oda-oda pislant, megereszt egy-két mosolyt, elkezdi ugyanúgy rakosgatni az építőkockákat, mint a másik. Ez jelzi, hogy a kicsi egyre több szociális készséggel rendelkezik - a barátsághoz vezető úton jár.
Teremtsd meg a barátkozás feltételeit
A kisgyermekek még ilyen korban nem fognak csak úgy átsétálni a parkon egy vadidegen másik aprósághoz, hogy „szeretnél játszani?” Tehát rajtad múlik, hogy megteremted-e a megfelelő terepet. Csinálj „játszóházat” otthon, mondjuk négy ismerős, hasonló korú kisgyerekkel. Jobban fogja magát érezni a csemetéd, könnyebben megy majd a „kukucska” játék, vagy a játékok megosztásának gyakorlása, ha ismerős arcok veszik körül. Sőt így azt is megtanulhatja, hogy hogyan kell fenntartani a kapcsolatokat.
Az alkalmas időpont
A közös játékot ne közvetlen a délutáni alvás elé szervezd, és ne tartson túl sokáig, csak fél-egy óra hosszat. Ha tovább tartana, a gyerekek elfáradhatnak, elveszíthetik érdeklődésüket egymás iránt. Ha látod, hogy kezd a csemetéd nyűgös lenni, vedd ki a többi közül: lehet, hogy éhes, szomjas, vagy álmos, vagy csak szüksége van egy kicsit rád. A kicsinyed még nagyon kötődik hozzád, fontos számára, hogy ott legyél a közelben, hogy néha „feltöltődhessen” érzelmileg.
Körültekintően válaszd ki a játékokat
Ha tudod, hogy van a csemetédnek kedvenc játéka, akkor azt tedd el addig, amíg a vendéggyerekek ott vannak. Azt adná a legnehezebben kölcsön a másiknak, hogy az is játszhasson vele egy kicsit. Ráadásul még csak tanulgatja azt, hogyha elkérnek tőle egy játékot, akkor azt nem örökbe adja, hanem csak kölcsön. Ha nem akar átengedni egy játékot, akkor próbáld meggyőzni őt arról, hogy mekkora örömet szerezne vele a másiknak, ha megtenné. És inkább valami közösen játszható játékba kezdjenek a gyerkőcök (labdázás, rajzolás, építőkocka, táncolás…)
Ismerd fel a pillanatot, amikor közbe kell avatkozznod
Az első barátságok által tanulhatja meg a kisgyerek az empátiát és más pozitív értékeket. Például, ha elveszi egy másik gyerektől a játékát, akkor magyarázzuk el, a barátja miért is kezdett el sírni. Mond azt: „Gabi azért szomorú, mert elvetted a teherautóját. Jobban érezné magát, ha visszaadnád neki” Az érzelmek megfogalmazása „felcímkézése” segít a nyelvi és szociális fejlődésében.
Noha ezek a közös játszások még felügyeletet igényelnek, fontos, hogy csak a „pálya széléről” kísérjük figyelemmel az eseményeket, és ne avatkozzunk bele rögtön, ha valami nézeteltérés támad. Ha egy kicsit vársz, esélyt adsz a gyermekednek, hogy magától megtanuljon navigálni ezekben a helyzetekben, és felfedezze, milyen viselkedés is elfogadott barátok közt.
Indexfotó: foter.com