A közvélemény, a média két éve foglalkozik rendszeresen az iskolai agresszió témájával, néhány olyan, nagy sajtóvisszhangot kiváltó súlyos incidens kapcsán, mely új intézkedésekre sarkallta a Fővárosi Önkormányzatot. 2008-ban a probléma gyökeres kezelését célzó, átfogó projekt elindításáról döntött. Ennek fő célkitűzése a társadalmi tudatformálás, illetve az erőszakellenesség terjesztése, a módszertani megújulás, a tudatosan felépített, prevenciós- edukációs programok megvalósítása volt. A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Tanácsadó Intézetben ezen célok elérésére létrehozták az Agressziókezelési Munkacsoport, mely jelenleg hét fővel működik.
A konferenciát ez a szakmai és operatív csoport szervezte. A rendezvény fővédnöke Pokorni Zoltán az Országgyűlés Oktatási és Tudományos Bizottságának elnöke volt. Moderátora és vezető szerkesztője pedig Horváth Ida a MR1 Kossuth Rádió „Vendég a háznál” című, gyermekekről szóló műsor szerkesztője volt. A témában többek között olyan neves szakemberek tartottak előadást, mint Dr. Bagdy Emőke pszichológus, Dr. Vekerdy Tamás gyermekpszichológus és Dr. Herczog Mária szociológus.
Az iskolai agresszió okait és kezelését tárgyaló délelőtti előadások sorát egy pódiumbeszélgetés zárta. Horváth Ida hívta - rendhagyó módon egy asztalhoz a „Hivatal” és a „Művészet” képviselőjét: Aáry-Tamás Lajost az oktatási jogok biztosát, és Háy János írót. Mindkettejükben közös, hogy az iskolafalakon belül történő visszaélések ellen küzdenek, ki-ki a saját eszközeivel. Szóval, tollal, paragrafusokkal … és megint szóval.
A délutáni program a lehetséges megoldásokra, a pozitív eredményekre összpontosított. Fótiné Németh Margit pszichológus, a MFPI Agressziókezelési Munkacsoport vezetője bemutatta a Mérei Projektet. Ezt a többlépcsős pedagógiai célú csapatépítő eljárást a projektben résztvevő iskolapszichológusok alakították ki iskolai osztályokban csoportkonfliktusok rendezésére, az együttműködés fejlesztésére.
Negrea Vídia pszichológus és Boroznaki Zita pedagógus a resztoratív módszert mutatta be, mint olyan alternatív konfliktuskezelési eljárást, amely büntetés helyett a károk helyreállítását, a konfliktus következtében kialakult szükségletek megállapítását tartja a legfőbb célnak, és tettéért aktív felelősségvállalásra ösztönzi a szabályszegőt. Továbbá célul tűzi ki a konfliktus által érintett személyek és közösségek belső kapcsolatainak hosszú távú helyreállítását és megerősítését is.
Dr. Gádoros Júlia és Dr. Kenézlő Eszter gyermekpszichiáterektől a Vadaskert Kórház indulatkezelést segítő élmény- és kalandterápiás programjáról hallhattunk, láthattunk beszámolót. A tréningben résztvevő gyerekek szinte minden feladatot csak közösen, egymást segítve tudnak megoldani, így fejlődik bennük az együttműködésre való készség.
Végvári Viktória színházpedagógus az osztályteremszínházat mutatta be. Ezzel a speciális színházi előadásformával a Kolibri Gyermek és Ifjúsági Színház rendez interaktív osztályfőnöki órákat. A színdarabok a kamaszokat foglalkoztató, kényes, nehezen megbeszélhető témákat, konfliktushelyzeteket mutatnak be. Az előadást követően a diákok pszichológus szakember segítségével megvitatják és közösen feldolgozzák a látottakat. Hasonló képpen zajlanak az Orlai Produkciós iroda és a KoMa Társulat tornatermi színházi előadásai is, amelyek közül a „Kisded játékok” című megrázó darabot, a konferencia résztvevőinek is bemutatták, és természetesen az azt követő beszélgetés sem maradt el.
Másnap, december 1.-én „Kölcsönhatások” címmel két helyszínen szekcióülések zajlottak „Környezeti kultúra - Interakció - Művészeti nevelés” és „Kortárssegítő és prevenciós programok” témakörökben. Délután elsősorban pszichológusoknak és pedagógusoknak szóló műhelymunka folyt a resztoratív technikáról.
Mindnyájunknak zsiráfnyelven kellene tanulnia - mondta dr. Bagdy Emőke nyitóelőadásában, közönsége teljes egyetértésével. Mi az a zsiráfnyelv? Egy erőszakmentes, együttműködő kommunikáció, amit Marshall Rosenberg amerikai pszichiáter-pszichológus fejlesztett ki. Célja, hogy az emberek nagyobb együttérzéssel és világosabban - kevesebb félreértéssel - tudjanak egymással kommunikálni. És miért zsiráf? Mert hosszú nyaka segítségével nagyobb rálátása van a kialakult (konfliktus) helyzetre,”túllát” a felszíni szituáción. Hatalmas ereje van, de nem használja a másik ellen fegyverül, mert ugyanakkor neki van a legnagyobb szíve.
A konferencia bevezetője volt a hasonlóan nívós és izgalmas szakmai programokat kínáló, december 10-ig tartó Fővárosi Pedagógiai Napoknak. A rendezvényekre a szervező Mérei Ferenc Pedagógiai Intézet nemcsak pedagógusokat vár, hanem minden érdeklődőt, szülőt, leendő szülőt egyaránt. (további információ és részletes program itt található)
Farkas-Bodrogi Zsuzsanna
„Online médiával a megkülönböztetés ellen” című
újságíró tanfolyam hallgatója.
A tanfolyam az Európai Unió támogatásával valósult meg.