„A tankötelezettség azokat a gyermekeket érinti, akik az iskolába iratkozás naptári évében, május 31-ig betöltik a 6. életévüket és a kornak megfelelő testi-, lelki- és szellemi fejlettségi szinttel rendelkeznek, azaz iskolaérettek. Ha a gyermek nem töltötte be a 6. életévét, de a szülők és az óvodapedagógus is úgy ítéli meg, hogy iskolaérett, akkor korkedvezménnyel megkezdheti tanulmányait. Ha azonban a betöltött 6. életév ellenére komoly hiányosságai vannak valamelyik területen, akkor az óvodavezető engedélyével maradhat még egy évet az óvodában. A legfontosabb, hogy a kudarcok elkerülése érdekében csakis akkor kezdje meg gyermekünk az iskolai tanulmányokat, ha arra minden szempontból érett” – mondta a pszichológusnő.
Az iskolaérettségnek különböző összetevői vannak.
Testi fejlettség
Egy átlagos 6 éves gyermek testmagassága 120-130 cm és a súlya 20-22 kg között mozog. Ha ezektől az adatoktól eltér gyermekünk, vagy esetleg nem megfelelő az egészségi állapota, akkor érdemes azon elgondolkodni, hogy mennyire fogja bírni az iskolával járó fokozott megterhelést. A testi fejlettséghez tarozik az idegrendszer megfelelő érettségi állapota – ennek egyik testi megnyilvánulása a megkezdett fogváltás –, amely segít a gyermeknek abban, hogy nyugodtabban, kiegyensúlyozottabban viselkedjen, megtanulhassa indulatait, érzelmeit az uralma alá vonni. Ide taroznak még az ép érzékszervek is, amelyek alapvető fontossággal bírnak az írás, olvasás elsajátításában. A részképesség - hiányok, mint például a látótér kiesés, rejtett kancsalság, csak rendszeres szűrővizsgálatokkal derülnek ki.
Mozgásfejlettség
Nagyon fontos, hogy a gyermek megfelelő egyensúlyérzékkel rendelkezzen és a finommozgások is kellően kialakuljanak, amelyek például a ceruzafogásnál nélkülözhetetlenek. A jó szem- és kézkoordináció, a domináns kéz használata, az iránykövetési képesség és a jó téri tájékozódás elengedhetetlen a megfelelő koncentrációhoz valamint a tanulási problémák elkerüléséhez.
Mentális fejlettség
Az a gyermek, aki nyitott, érdeklődik a világ dolgai iránt, az minden bizonnyal már várja az iskolát, motivált. A mentális fejlettség további elemei többek között az alak, forma, szín nagyság megállapítása, az azonosság és a különbözőség felismerése, a hallott információ írássá alakítása, az általános tájékozottság, jó beszéd-, írás- és rajzkészség valamint a megfelelő vizuális és auditív emlékezet. Ezen kívül nagyon fontos a megfelelő figyelem-és koncentrációképesség is.
Lelki érettség
Az iskolai beilleszkedéshez nagyon fontos, hogy a gyermek megfelelően tudjon alkalmazkodni a társaihoz, el tudja fogadni az iskolai szabályokat. E nélkül a gyermek nem érzi majd jól magát az intézményben és szorongóvá válhat, amely miatt előfordulhat, hogy a társai kirekesztik. Az a gyermek, amelyik túl harsány, az el nem fogadás miatt könnyen agresszívvá válhat. Aki biztos érzelmi háttérrel rendelkezik, az könnyen találhat barátokat és hamarabb be tud illeszkedni.
„Ha a gyermek szereti az iskolát, a tanítót, akkor szeret majd iskolába járni, tanulni, nagy kedvvel fog nekiállni a házi feladat elkészítésének is. Az a gyermek azonban, aki nem szereti a tanítóját, vagy fél tőle, az jóval a képességei alatt fog teljesíteni, sőt még az is előfordulhat, hogy pszichoszomatikus tüneteket – mint például has-, fej-, hátfájás – produkál annak érdekében, hogy ne kelljen iskolába mennie. Ahhoz, hogy ezt elkerülhessük, ismerkedjünk meg az iskolával, a tanítókkal, és ami nagyon fontos, beszélgessünk sokat gyermekünkkel az élményeiről és a benyomásokról” – tette hozzá Küri Johanna.
Forrás: www.morpho.hu
Fotó: Phil Roeder/flickr
Menjen, vagy maradjon? - Mikor iskolaérett a gyermek? |
MEGOSZTOM A FACEBOOKON! |
Mi - Ti - Ők (Cikkíró pályázatra beküldött írás)
bagik
#4
2011. január 24. 13:09:06 | hétfő |
Amikor a kislányom első szülőértekezletén voltunk szeptemberben, megkérdezte a tanító nénije, hogy miért lehet ez, hogy nem engedik a gyerekeket 6 évesen a suliba. Mert Regináéknál is elég nagy a szórás korcsoportban. Többféle magyarázat volt. Azt mondta a tanító néni, hogy Ő ezeket igazából nem tudja elfogadni, mert egy gyereknek 6 évesen már az iskolában a helye. Mindkét gyerkőc egy iskolába jár, de teljesen más módszer szerint tanulnak. Meggyőződésem, ha Kristóf tanult volna a Regina módszerével, lettek volna problémák. De az is igaz, hogy a két gyerekem osztályát átgondolva - amennyire ez kívülállóként megállapítható, nincs egyenes arányosság a kor és a teljesítmény között. Viszont ahogy te is írtad, a kor és az "erő" az nagyon is egyenesen arányos!
|
|
|
|
putzlivia
#3
2011. január 24. 12:59:41 | hétfő |
Hát ez az!!! Nagyjából mindenki ezt mondja: elküldte korán, nem bírta annyira a gyűrődést a gyerek - nem küldte el iskolába, jobban bírta, nem szenvedte végig az általánost...
A tanítónénik már ezekhez az "idős" elsősökhöz, szuper tűrőképességű gyerekekhez vannak szokva a sokszor inkább versenyistállónak nevezhető iskolában. Az ősszel megnéztünk két iskolát nyílt nap keretében, és Attila fiamnál lényegesen nagyobb csemeték tolongtak a padokban, akik pl. nem engedték őt a barátaihoz ülni. Na ezt már kudarcnak élte meg szegény gyerek, el is ment a kedve a szöszmötöléstől. (Megjegyzem, hogy ezeknek a gyerekeknek a szülei hasonlóképpen átgázoltak mindenkin... ) A lányomnál nem lesz ilyen probléma. Október 5-i, így majdnem 7 éves lesz, amikor megkezdi a sulit... majd, 3 év múlva. Csak egy iskolaév lesz közöttük.
|
|
|
|
bagik
#2
2011. január 24. 12:31:49 | hétfő |
A kisfiam májusi, a pedagógusokkal egyetértésben hat évesen feladtuk elsőbe. Nagyon jól teljesít az iskolában, az elsők között van. Ő a legfiatalabb, vannak nála 2 évvel idősebbek is.
A kislányom júniusi, tehát Ő a hetet is betöltötte, amikor elkezdte a sulit. Ő is nagyon jól teljesít, de látom, hogy mennyivel energikusabb, mint a kisfiú elsőben. Simán belefér neki még heti 3 aerobik edzés suli után, néptánc (bár az iskola időben). Ő sokkal jobban veszi az akadályokat, gyorsabban megtanul mindent. Szerintem úgy ahogy te is, ha kellően odafigyelünk a gyerekünkre, és megbeszéljük a pedagógussal, nagyot úgysem bakizhatunk. (bár ki tudja, még nekem is van egy ovis is )
|
|
|
|
putzlivia
#1
2011. január 24. 10:09:33 | hétfő |
Ez nálunk aktuális dilemma. A fiam februárban lesz 6 éves, de egyre inkább a "halasztás" mellett vagyunk. Szeptemberben még mi is és a nevelők is úgy gondoltuk, hogy mehet, hiszen értelmileg fejlett, mozgásfejlesztésre folyamatosan jár, és fejlődik is. Viszont még nem tökéletes, az tény. És az is tény, hogy ami nem érdekli, arra képtelen odafigyelni. Meg az is tény, hogy volt egy rettentően rossz 4 hónapunk az oviban, csoportot is váltottunk, és a régi óvónénink is azt javasolta, hogy ilyen 4 hónap után hagyjuk lenyugodni Attilát.
Február 11-én lesz a hivatalos iskolaérettségi vizsgálat, kíváncsian várom a szakvéleményt.
|
|
|
|