Az évkör természetes rendje szerint a nyár második felében olyan időszakot élünk, amikor a természet szinte túlzó bőséggel kínálja éltető elemeit, nekünk csak „el kell venni” és élvezni az „ingyen kenyeret”. Ilyenkor belefeledkezhetünk a nyár örömeibe, mint a Tücsök, aki nem volt hajlandó időben letenni a hegedűjét, hiszen a szűkebb időszaknak még előszelét sem érezte. Gyermekeink is gyakran a játékos Tücsök módjára a pillanatnak élnek, nem tervezik a jövőt, hogy mit jelent a folyamatos odafigyelés, a készülés.
Az a gyermek, akinek nem segítenek a rendszeres életritmus kialakításában, ahhoz való újra hozzászokásban, iskolakezdéskor óriási váltásnak, stressznek lesz kitéve. Minél több erőfeszítést igényel a gyermektől az új helyzethez való alkalmazkodás, annál kevesebb energiája marad a tananyag megértésére, a tanár kéréseinek megjegyzésére, az új társakkal való kapcsolat kialakítására.
Segíthetjük a gyermeket a felkészülésben: a rendszeresség kialakítása mellett érdemes egy sor további, mindennapokra vonatkozó „irányelvet” megfogalmazni: biztonságos közlekedés szabályaira való odafigyelés, zsebpénz, mire és mennyi, leckére, különórákra, barátokra és a házimunkákra fordítandó idő hatékony beosztása, stb. Beszéljék meg ki mit gondol, mit szeretne, jussanak konszenzusra – különösen kamaszok esetében fontos a tervezési fázisba való bevonás. Jó terv esetén a gyermek önállóbban intézi feladatait, akkor is tudni fogja a dolgát, ha a szülő éppen nem elérhető. Így a szülőnek sem kell folyton kontrollálnia csemetéjét, több idejük marad az egyéb szórakoztató, pihentető tevékenységekre, beszélgetésekre. Ha ez nem bevett gyakorlat még a családban, bele lehet „rázódni” egy újfajta családi kommunikációs stílusba néhány konzultáció alatt szakember segítségével is.
Év elején, ha már az új könyveket is beszerezték, érdemes gyermeknek, szülőnek együtt átlapozni a tartalomjegyzéket, fejezetcímeket, illusztrációkat, hogy képbe kerüljenek, miről is lesz szó az év során. Kérjük meg a gyermekeket, hogy fogalmazzák meg, mi az, ami felkeltette az érdeklődésüket, milyen kérdésekre szeretnének választ kapni az új tananyagokkal kapcsolatban.
Ha hatékonyan működő személynek, családnak, közösségnek éljük meg magunkat, a közösen elért eredmények, átélt élmények hozzásegítenek bennünket ahhoz, hogy megtaláljuk a mindennapok örömeit és hogy az őszi rövidülő nappalok, a borongósabb idő ne üljön rá hangulatunkra.
Ősz eleje a tervezés időszaka az életünkben, ilyenkor végiggondoljuk mit szeretnénk elérni az új tanévben, vagy az év végéig, és azt, hogy hogyan érhetjük el céljainkat.
Aki nem képes erre, nem érzi hogy hatékony tudna lenni ebben és kívülről várja a megoldásokat, azt óhatatlanul fenyegeti az őszi depresszió. Bár a nyár feledteti e működésmódbeli nehézségeket, ősszel bizony a Tücsökhöz hasonlóan nekünk is erőt kell fektetnünk egy beszabályozottabb életvitelért az „éltető elemek” megszerzése érdekében.
www.allergiakozpont.hu