A natúr-, organikus vagy biokozmetikumoknak minden olyan biztonsági, gyártási és egészségügyi követelménynek meg kell felelniük, amelyeket a hagyományos kozmetikumokkal szemben is támasztanak. Ám a lényeg, hogy ezeken felül mit tesz a gyártó az egészségre és a környezetre káros anyagok kiiktatásáért. Elvileg ennek megítélésében segítenek a különböző védjegyek, logók a kozmetikumok csomagolásán. A Tudatos Vásárló magazin összeállítása a natúr- és biokozmetikumokkal szépülni vágyóknak nyújt segítséget.
Honnan ismerhető fel a valódi biokozmetikum?
Attól, hogy zöld a csomagolása, vagy hogy a nevében szerepel a bio szócska, nem biztos, hogy valódi biokozmetikumról van szó. Ha valaki tényleg ilyen termékeket keres, jobban teszi, ha a megbízható minősítő szervezetek logóját keresi. Bár a védjegyek odaítélésének szempontjai különbözőek lehetnek, abban általában hasonlítanak egymásra, hogy ellenőrzött minőséget takarnak.
A biokozmetikumokat minősítő védjegyek Rolls Royce-a a Demeter jelölés. A Demeter International e.v. a biodinamikus termelést és az ezzel előállított – vagy ilyen alapanyagokat tartalmazó – illatszereket tanúsítja. A növényeket kizárólag növényi (gyógynövény) és állati alapanyagokkal kezelik, és igyekeznek megőrizni a talaj tápanyagtartalmát. Egy termék akkor használhatja a Demeter védjegyet, ha mezőgazdasági összetevőinek legalább 90%-a biodinamikus gazdálkodásból, a fennmaradó rész pedig biogazdálkodásból származik.
Magyarországon a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. minősíti a biokozmetikumokat. A Biokontroll minősítésének feltétele, hogy az összetevők minimum 95 százaléka biogazdálkodásból származzon, a maradék 5 százalék lehet csupán hagyományos növényi termék. Ezt a minősítését azok a kozmetikumok kaphatják meg, amelyek nem tartalmaznak szintetikus illat- és színezőanyagokat, hidrogénezett állati vagy növényi anyagokat, génmódosítással nyert összetevőket, alumíniumszármazékokat, továbbá a termék vagy összetevői nem készülhetnek nanotechnológiával, de nem alkalmazhatnak szintetikus kémiai fényvédőket sem. Jelenleg az itthon is kapható piperék közül a Biola márkanéven futó termékek rendelkeznek a Biokontroll minősítésével.
Az egyes védjegyek megtekinthetők a http://tudatosvasarlo.hu/cikk/hogyan-ismerheto-fel-natur-es-biokozmetikum oldalon.
Natúrkozmetikumok
A natúr termékek olyan arc- és testápolási készítmények, melyek előállításához kizárólag természetes eredetű alapanyagokat (gyógynövény-, zöldség-, gyümölcskivonatok, növényi olajok, fűszernövények, illóolajok, növényi glicerin stb.) használnak, és szintetikus kémiai anyagoktól mentesek. A természetes összetevőket azonban nem biztos, hogy bioelőírások szerint termesztették. Így egy natúrkozmetikumban például előfordulhat növényvédőszer-maradék vagy állati eredetű összetevőknél gyógyszermaradvány. A legtöbbször a német BDIH (Bundesverband deutscher Industrie- und Handelsunternehmen) jelzéssel találkozhatunk a hazai piacon. A jelenleg BDIH-logóval ellátott kozmetikumokról biztosan tudhatjuk, hogy növényi alapanyagaik a lehető legnagyobb mértékben – de nem kötelezően – ellenőrzött biotermesztésből származnak, vagy vadon gyűjtötték őket, nincsenek bennük szintetikus színezékek és illatanyagok, kőolajszármazékok, és csakis természetes vagy természetazonos anyagoknak köszönhetik tartósságukat. A termékek előállítása során tilos a génmódosított anyagok felhasználása és az állatkísérlet, valamint tilos a radioaktív sugárzással végzett tartósítás. A BDIH minősítésű termékek viszont hamarosan eltűnnek a polcokról, mivel helyüket a több minősítő szervezetet tömörítő COSMOS logóval ellátott szépészeti cikkek veszik át.
A Nature jelölésnek három fokozata van, egyaránt minősítenek natúr- és biokozmetikumokat, sőt egy harmadik kategóriát is létrehoztak: natúr termék bioösszetevővel. A bio kategóriánál a természetes összetevők 95%-a biotermesztésből vagy vad gyűjtésből származik, míg az átmeneti csoportnál ez 70%. A natúr termékek összetevői természetes, természetes eredetű vagy természetazonos anyagok, de nem feltétlenül biók. A Natrue sem engedélyezi a szintetikus illat- és színezőanyagokat, a kőolajszármazékokat, a szilikont, a génmódosított összetevőket, a sugárkezelést és az állatkísérletet.
Régi ismerős: Öko-test
A drogériák polcain egyre több a német Öko-test magazin emblémájával ellátott termék. Az Öko-test egy német nyelvű vásárlói magazin, amely 1985 óta foglalkozik különböző termékek egészségi és környezeti szempontú tesztelésével. Sokan azt gondolják, hogy ez a logó is ellenőrzött biominősítést jelent, ám ez egyáltalán nem igaz. A lap a tesztek kritériumait a legújabb tudományos eredmények alapján határozza meg, és független laboratóriumokban végzi a méréseket.
A teljes cikk a Tudatos Vásárló magazin Szépség című számában olvasható.
Bővebb információ a magazinról:
http://tudatosvasarlo.hu/magazin
A magazin korábbi, Egészség című száma az alábbi oldalon olvasható:
http://issuu.com/tudatosvasarlok/docs/tv18_egeszseg
A Tudatos Vásárlók Egyesületéről www.tudatosvasarlo.hu/tve
A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete adja ki az egyetlen, kifejezetten a fenntartható fogyasztás témáival foglalkozó fogyasztói magazint, a Tudatos Vásárlót (www.tudatosvasarlo.hu/magazin). 2004 óta működteti www.tudatosvasarlo.hu portált, az ország első és mindmáig egyetlen, az etikus vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát. 2010-ben indította el az Ökofitnesz (www.okofitnesz.hu) elnevezésű alkalmazást, mely interaktív és játékos módon segít a környezettudatos életvitel kialakításában. További projektje a Cégmérce (www.cegmerce.hu), a magyarországi vállalatok és márkáik környezetvédelmi, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontú rangsorolása. Honlapján működteti a (www.tudatosvasarlo.hu/eszam) részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető élelmiszer adalék adatbázist. Internetes adatbázisában megtalálhatók továbbá egészség- és környezetvédelmi szempontú terméktesztek és tanácsadó szolgálat a fenntartható fogyasztással kapcsolatos kérdésekben. 2009 októberében jelent meg "Magyarország Zöld Térképe (www.zoldterkep.hu), mely a fenntartható életmódot lehetővé tevő boltokat, szolgáltatásokat (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) gyűjti össze az ország egész területén." A www.tudatosutazo.hu weboldal nyílt tanácsadó fórummal várja az érdeklődőket, valamint turisztikával és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertterjesztő írások és a turizmussal kapcsolatos legfontosabb fogyasztóvédelmi jogszabályok gyűjteménye található meg.
Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete
Fotó: Ivi: Beauty
Hogyan ismerhető fel a natúr- és biokozmetikum? |
MEGOSZTOM A FACEBOOKON! |