Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz
és szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és rámutatsz a tervrajzra.
Ehelyett először keltsd fel bennük az olthatatlan vágyat a végtelen tenger iránt.
Antoine de Saint-Exupéry
Azonban nem elégszer találkozunk ezzel a nevelési módszerrel, ahhoz, hogy kisebb rálátásunk legyen a módszer lényegéről, azonosíthassuk magunkban a konduktor helyét a pedagógia, nevelés világában. Magyarázták - tévesen - már konduktorságomat, mint „tudod ez a Pető-féle gyógytorna”, vagy nem egyszer, nem kétszer kérdezték már tőlem, „akkor te most mit is csinálsz a gyerekekkel? Vigyázol rájuk? Játszol velük?”
Bizton állíthatom, nem „csinálok” velük semmit, de igen, nagyon sokat játszunk, tanulunk, dolgozunk együtt. Hogy miért? Néhány pontban, mondatban megpróbáltam összeszedni, összegezni a közérdekű információkat, némi betekintést nyújtva ezzel, hogyan is dolgozik egy konduktor, mi is állhat a játék, tanulás, munka színtere mögött.
Néhány szóban a konduktív nevelésről
Pető András orvos-gyógypedagógus nevével fémjelzett módszer, a konduktív nevelés egy speciálisan integrált nevelési rendszer, melynek lényege a tanuláson alapuló sokoldalú, komplex személyiségfejlesztés.
A konduktív nevelés nem a fogyatékosságot változtatja meg, hanem a környezet alkalmazkodásához szükséges koordinált működést tanít/újratanít a sérülteknek, a tanulás aktív formáját hangsúlyozva.
A konduktív nevelés célcsoportja
A konduktív nevelés célcsoportja elsősorban központi idegrendszeri sérült gyermek és felnőtt, akit születés előtt, közben, illetve később ért a károsodás. Elengedhetetlen feltétele a kontaktus és a tanulási képesség.
Gyermekkorban:
- Diplégia spastica,
- Hemiplegia Infantilis,
- Tetraplégia,
- Tetraparesis spastica,
- Atetosis,
- Ataxia,
- Spina Bifida.
Felnőttkorban:
- Hemiplégia, Stroke, baleset, tumor utáni helyreállítást követően alkalmazott konduktív pedagógia,
- Parkinson kór,
- Sclerosis Multiplex,
- Paraplégia,
- Aphasia.
A konduktív nevelés elkezdése bármely életkorban javasolt, gyermekeknél akkor a legmagasabb hatásfokú, ha minél hamarabb elkezdik, felnőttek esetében az akut kezelés után ajánlatos elkezdeni, így a másodlagos tünetek megelőzhetőek.
A konduktív nevelés nem ér véget az intézet falain belül. Szükség van a folyamatos interakcióra a szülőkkel, a családdal, a gyermek/felnőtt nevelésében és fejlesztésében résztvevő más szakemberekkel. Elengedhetetlen, hogy a gyermek/felnőtt otthonában is gyakorolhassa, megvalósíthassa a képességeinek megfelelő életvitelt, feladatai, kötelességei legyenek a mindennapi életben is. Így alakítható és megvalósítható a teljes élet.
A konduktor
A konduktív pedagógia kulcsembere a konduktor. Álljon itt néhány mondatban (a teljesség igénye nélkül) hivatásom - számomra elengedhetetlenül fontos - pontja, a konduktori szemlélet főbb ismérve.
- A konduktor a gyermeket/felnőttet állítja a középpontba, nem helyette, hanem vele játszik, dolgozik, tanul és fejlődik.
- Mindig az egyén meglévő képességeire épít.
- Nem direkt, hanem a lehető legkevesebb, szükséges segítséget adja.
- Elhiszi, és elhiteti, hogy az egyén képes meglévő határain túlmutatni, fejlődni, tanulni.
- Elképzel és elképzeltet.
- Elérhető célt ad, és utat mutat, feladatokat, mozdulatokat, összefüggéseket tanít, és azokat a napirendbe illesztve folyamatosan gyakoroltatja, tevékenységekbe illesztve megerősíti.
- Motivál, aktivál, fontos célkitűzése, hogy a gyermekek akarják is a cél megvalósulását, használják kreatív képességeiket. Az aktivitás nem pusztán mozgás, hanem érdeklődés, célképzés, megoldási terv készítése.
- A konduktor repertoárja széleskörű, énekel, mesél, versel, ritmust ad a mozdulatnak.
- Szenvedélyes, fantáziadús, nem retten el a jó értelemben vett bohóc szereptől sem, hogy megkönnyítse a holtponton való átjutást.
- Buzdít, sarkall, ösztönöz, értékel, pozitív irányt mutat.
- Megfigyel, és megfigyeltet, a tanulási folyamat által kialakuló változás, fejlődés, új, megfelelő célok megfogalmazására készteti.
- Spontán és ezzel egy időben következetes.
- Türelmes.
- Tanulni tanít, s önmaga is folyamatosan fejlődik, hiszen minden ember egy autonóm világ, nincs két egyforma út.
- Együttműködik, kapcsolatot tart a családdal, a szülőkkel, más szakemberekkel, pedagógusokkal a közös célok megvalósítása érdekében.
- Legjobb tudása szerint ad, átad információt, szaktanácsot.
- A konduktor nem terapeuta. A konduktív nevelés nem terápia.
- Ez a nevelési forma egy hosszú, időigényes – de sikeres – folyamat, melyben nélkülözhetetlen szerep jut a család tagjainak is.
A konduktor az embert tiszteleti. Tudja, és ha szükséges bizonyítja, hogy az emberi tulajdonságok mindenkire érvényesek, jelen vannak, még súlyos károsodásai esetén is. Minden ember képes mások számára is jelentőséggel bíró munka végzésére, képes hasznossá válni. Minden ember vágyik az őt körülölelő világ megismerésére, barátok szerzésére, a velük és embertársaikkal való kommunikációra, közös élményre, nevetésre.