6-7 évesen az érzelmek erőteljesebben jelennek meg. A gyermek sűríti mindazt, amit tud, átélt, érez és érzékel. Élményeinek bizalmas közlése a rajz. Ne kössük meg se szárnyaló fantáziáját se vidám kedvét, mellyel szívesen alkot. Ez nemcsak a síkban érvényes, ha nem ügyes rajzoló, de szívesen vág ragaszt, épít, kézimunkázik, hagyjuk ezeken a területeken kibontakozni. Érzelemgazdagsága kíváncsisága egyre nő. Szivacsként befogadja a világ impulzusait, információit és folyamatosan feldolgozza. Beszél, szalad, tevékeny, emellett ismereteit másokkal is folyamatosan minden létező kommunikációs csatornáján közli. Betartja és maga is alkot szabályokat. Részekre osztja a lapot és a történések, mesék, élményeinek egyes darabjait sorrendbe állítva, képregényként képes elénk tenni, ami benne él. Színes, elvarázsolt világa gazdag és szép, bármi merészet is alkot, jelzi, mi foglalkoztatja.
Figyeljünk fel rá, ha hirtelen régebbi időszakra jellemző embereket, hiányos formákat, túl apró vagy kusza képeket, fakó vagy sötét színeket használ. Játék közben lehet érdeklődni, mi történt, mi nyomja a lelkét. Hagyjuk, hogy kiöntse mozgásban, dalban, rajzban, szóban, játékban vagy mesében a szívét. Hallgassuk meg és beszélgessünk sokat az élet minden kérdéséről. Nincsenek tabuk. A titok hatalmas nyomással tud a gyermekei lélekre telepedni. Segítsük megfogalmazni, feldolgozni mindazt, ami zavarhatja.
8-10 éves korig, a fényképszerű realisztikus ábrázolásra törekszenek. Innen csak azok rajzolnak tovább önmaguktól, akiknek eddig is sikerélményük volt a rajz, vagy önterápiaként levezethették vele feszültségüket. A színek, formák megalkotása bánatuk, örömük, élményeik kifejezője volt. Nem könnyű maguktól felfedezni a perspektíva ábrázolását, színekben, méretkülönbségekben, takarásban és távolságban. Nem egyszerű a történetet úgy közvetíteni, ahogyan ők szeretnék, hogy mások lássák, értsék. Kritikus észrevételeik és önkritikájuk által felfedezik saját korlátaikat, amitől ábrázolási kedvük csökken. Emellett új kommunikációs kifejezési forma lép előtérbe, az írás, fogalmazás, levelezés…. Erősítsük bennük azt, ami jó, amiben az ábrázoláson kívül is sikeresek lehetnek.
Makra Ildikó JuditÍrásjavító grafo-pedagógusRajzelemzés és íráselemzés Elérhetőségeim: Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig) E-mail: grafobazis@gmail.com Honlap: http://www.grafomotoros.hu http://www.iraszavar.hu |