A munkavállalónk jóllétének egyik alapköve a tisztelet. Ha úgy bánunk minden egyes munkavállalóval a takarítótól kezdve a vezetőkig, hogy azok egyenrangú félnek érezhetik magukat, ezzel már jó alapot biztosítottunk a kellemes légkörhöz. Ahol tiszteletet kapnak, ott sokkal inkább elkötelezettekké válnak a dolgozók.
A személyes fejlődés értéke is fontos eleme a lojalitásnak. Ha a munkavállaló azt érzi, hogy lehetőséget kap a fejlődésre, egyre jobb abban, amit csinál, akkor szárnyakat kap. Ha azt érzi, hogy a munkahelyén támogatást kap nem pedig elnyomást szívesen marad és még nagyobb fizetéssel sem lehet elcsábítani. Abban az esetben, ha a munkavállaló nem élheti meg a kreativitását, nincs semmilyen kihívás a munkájában akkor unatkozni fog, főleg, ha a munkatársai számára biztosítva látja a fejlődést.
Gyakran megesik, hogy a cég, nem kíváncsi a munkavállaló kreativitására, csupán arra fókuszál, ami működik, pedig a megújulás, a kísérletezés nagyon is megtérül, mert olyan megoldásokhoz juttathat el, amelyekre addig nem is gondoltunk. A munkavállalóknak gyakran remek ötleteik vannak, amelyeket senki sem hasznosít, pedig nagyban növeli a lelkesedést az elköteleződést is támogatja, ha elfogadásra találnak ezek az ötletek.
Működő lehet az ötletláda kialakítása, ahová a munkatársak bedobhatják a javaslataikat. Így mindenki teret kap rá, hogy megossza a többiekkel az ötleteit, amelyeket aztán a megbeszéléseken elő lehet venni és használni amelyik arra érdemes. A nagyobb projektek előtt pedig javasolt minél nagyobb körben megbeszélni a felmerülő ötleteket. Ez minden résztvevő számára önbizalom növelő lehet, hiszen a többiek kíváncsiak a véleményére és remek újítások bukkanhatnak fel. A fontosság érzése pedig növeli az elköteleződést.
Legyenek gyakoriak a pozitív visszajelzések a dolgozók felé. Hajlamosak vagyunk természetesnek venni a jó munkát és elmulasztani a dicséreteket. Ideális esetben legalább háromszor annyi a pozitív visszajelzés mint a negatív. A pozitív értékeléssel nem kell megvárni a következő teljesítményértékelést, ha van ok a dicséretre ne fukarkodjunk vele. Ez motiváló a további jó munkavégzésre és a kimondott dicséretek minden érintettre jó hatással vannak.
Ha a hibák helyett a megoldásra koncentrálunk, a fejlődés útjára léphetünk. Az építő, segítő kritika persze nem maradhat el, de valóban azzal a szándékkal tegyük, hogy a kritikát kapó fél fejlődhessen. Az együtt gondolkodás, a hibák közös feltárása a megoldás orientált hozzáállás eredményes megoldásokat eredményez. A kritika minden esetben a tényekre alapuljon és sohasem arra, hogy a másik fél milyen munkaerő. A visszajelzés a feladatról szóljon. A személyeskedéssel rossz irányba mehet a hajó.
A kollégáink érezzék, hogy számít a véleményük. A kommunikáció legyen kétirányú. Ne csak mi adjunk visszajelzést. A munkatársak is kapjanak rá alkalmat, hogy elmondhassák a véleményüket, hogyan érzik magukat és mi az, amin szeretnének változtatni. Ha a munkavállalók érzik, hogy fontos a véleményük akkor fontosnak érezhetik magukat, ami erősíti a cég iránti elköteleződésüket.
Minden munkába be lehet csempészni egy kis lazaságot, könnyedséget. Fontos, hogy a munkavállalók tudják, hogy van lehetőségük a pihenésre, lazításra. Legyünk mi magunk erre a példa és csatlakozni fognak a kollegák. Egy közös kávészünet vagy ebéd is elég a munka monotonitásának a megtöréséhez és egy kis feltöltődést ad.
Érdemes időnként csapatépítő eseményeket szervezni. Az „ide tartozom és fontos vagyok” érzése is jelentősen növeli a dolgozók elköteleződését. Ezek megszervezése nem követel nagy energia befektetést, mégis sokat hozzátesz a csapat hangulatához. A szervezés feladatát nem muszáj, hogy a vezető végezze. Nyugodtan delegálható valamelyik szívesen nyüzsgő munkatársnak, aki még örülni is fog neki.
Egy adott projekt végén fontos elismerni az eredményt. Az elismerés kifejezése kerozin a csapat motorjába, a csappatagok motivációja jelentősen növekedni fog.
Összességében tehát számos módja van az elkötelezettség növelésének és ezek mindegyike egyszerűen kivitelezhető, nem igényel nagy energiabefektetést. Minden nagy változáshoz vezető út kis lépésekből áll és mi magunk választjuk, megtesszük-e ezeket a lépéseket.
Nyitókép: depositphotos
Kulcsár KrisztinaCsaládi vállalkozások szakértője, mediátor, mentor, coach, trénerElérhetőségeim: Cím: Budapest, I. Csalogány u. 55. és Tata Telefon: 06-20/662-45-69 E-mail: christina.kulcsar@gmail.com Honlap: www.kulcsarkrisztina.hu, www.soultherapy.hu |