Király-Szőcs Erika vagyok rajz-vizuális nevelőtanár. A gimnázium után díszítő festő, díszítő szobrász képzettséget szereztem. A festészeti, és szobrászati technikák alapos és szerteágazó ismeretére itt tettem szert, dolgoztam is mindkét szakmában. Egerben végeztem rajz-vizuális kommunikációs szakon, majd Pécsen, az egyetemen rajz-vizuális nevelőtanári diplomát szereztem.
A Szakdolgozatomban foglalkoztam először a játék-téma feldolgozásával, korosztálytól függetlenül. A dolgozat bevezetőjéből idéznék egy részletet, mert itt tudományosabban és tömören igyekeztem összefoglalni a „játék”, a játszás tevékenység fogalmát, fontosságát.
„A játék, az emberi élet egyik legősibb és legegyetemesebb sajátossága. Játék nélkül aligha képzelhető el az emberi társadalom. A gyermekjátékok a legszorosabb kapcsolatban állnak egy adott csoport, egy közösség, sőt a társadalom kultúrájával. A játékban pontosan visszatükröződik az adott közösség értékszemlélete, elvárása, erkölcsi ítélete, bár gyakran rejtett üzenet formájában.
A játék segíti az egyént a mindennapi élet bizonyos készségeinek, ismétlődő helyzeteinek, tevékenységeinek a tanulásában és begyakorlásában. Az alkalomszerű kötetlen játékok „csak” a természeti környezet megismerésére alkalmasak, a szerepjátékok pedig mindenekelőtt a társadalmi környezet elsajátítását célozzák.
A folyamatosan fejlődő világ, változásokat hoz az élet minden területén. Az egyénfejlődés szempontjából igen fontos korszak, a gyermekkor történései is átalakulóban vannak. A „modern kor” játékai nem kellően fejlesztik gyermekeink fantáziáját, és rosszul hatnak a társas kapcsolatok fejlesztésére is. Ez teszi indokolttá a témaválasztásomat. Szakdolgozatomban ezt a problémakört – a játék szerepét a kreativitás fejlesztésében - szeretném körüljárni.„
A „játék-játszás” igazából gyűjtőfogalom rendkívül színes és sokrétű jelentéstartalommal. A játék lehet tárgy (baba, autó, plüssállat stb.), vagy folyamat (társasjátékok), de cselekvéssorozatot is hívhatunk játéknak, melynek szereplői a „játékfigurák” (ez ún., szereputánzó vagy szerepjáték – doktor-beteg, eladó-vevő, tanítónéni-tanulók stb.), és nem utolsósorban egy teljesen különválasztható kategória a szabadtéri játékok. Az utóbbi évtizedek vitathatatlan bitorlói pedig a számítógépes játékok. Nekem nem célom minősíteni sem a játékipar termékeit, sem a számítástechnikai fejlesztéseket, használható kreatív és fejlesztőjáték is található mindkét piacon. A törekvésem azonban - mind három gyermekes anyuka, mind pedig végzett pedagógusként -, hogy arra buzdítsam a gyerekeket és a felnőtteket is, ha csak karácsonykor jut rá idő, akkor azt kihasználva, de készítsenek maguk játékot… A játékkészítés folyamata is „játék” és kiválóan fejleszti a fantáziát és a kreativitást is.
Én ötletekkel szeretnék segíteni elsősorban a szülőknek, de természetesen minden érdeklődőnek. Az általam használt anyagok nem a hobbiboltok drága termékei - persze ott kitűnő minőségű alapanyagokat lehet kapni -, hanem újrahasznosított régi tárgyak és mindenféle, akár otthon megtalálható szerszám és eszköz.
Bemutatkozás
Király-Szőcs Erika cikkei
A kérdéseket - szintén adatok nélkül - a válaszokkal együtt megjelentetjük a rovatban, illetve, ha a kérdező megadott e-mail címet, küldünk egy példányt a válaszból.