|
Makra Ildikó JuditÍrásjavító grafo-pedagógusRajzelemzés és íráselemzés Elérhetőségeim: Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig) E-mail: grafobazis@gmail.com Honlap: http://www.grafomotoros.hu http://www.iraszavar.hu |
Kérdezz-felelek
Mivel nagyon pici a rajz a küldött képen, ezért bizonyos apró részleteket egyáltalán nem látni rajta. Ennek alapján csak korlátozott megállapításokat adhatok.
Kislánya valóban várja az iskolát, kíváncsi és érdeklődő, nagy reményekkel készül az első osztályba. Kitartó lesz a megoldandó feladatokban. Igyekezni fog, hogy örömet okozzon a jó jegyeivel. A külvilág felé optimistán fordul, érdeklik a betűk, az írásos önkifejezés és az új barátok. Az otthon biztonságát adó anyuka szeretetteljes megformálása és bizonyos rajzi azonosságok, a jó kapcsolatot mutatják anya és lánya között. Úgy látom anyuka is örömmel támogatja őt.
Sok sikert kívánok az iskolába lépéshez.
Makra Ildikó Judit 2022. 02. 04. 20:38
Kislányom 6 éves, nem tanítottuk írni, olvasni
Csak ami őt érdekelte azt megmutattuk
Viszont néhány nevet le tud írni, de azokat folyamatosan visszafele írja, sokszor még akkor is, ha másolja.
Mi lehet az oka ennek?
Tisztelettel:
Bereczné
Nem írta, de gyanítom, hogy óvodás gyermekről van szó. Valószínűleg nyomtatott nagybetűkkel ír. Okos, érdeklődő, iskolaérett gyermekeknél fordul elő, hogy tudásvágyuk nagyobb, mint amire ismereteik alapján képesek. Remek dolog, ha ennyire érdeklik a betűk. Az első osztályban majd az íráselemek tanulása után fognak írni, írott kisbetűkkel, ezért nem okoz problémát, ha a nagy nyomtatott betűk egy részét megismeri.
Kérdéséből nem derült ki, hogyan ír gyermeke visszafelé? Jó sorrendben másol-e, de hátulról? Tükörírást alkalmaz, amikor a betűk is fordított állásúak? Esetleg a szó is hátulról olvasandó helyesen?
Főleg balkezes gyermekeknél szokott ilyen előfordulni, hiszen nekik a "visszafelé" irány a természetes. Ezért is fontos már nagycsoportban, hogy a sormintákat, a feladatokat balról jobbra folytassák, hogy a megfelelő "olvasás-írás irány" természetessé váljon, mire iskolába lépnek. Ez is segíti majd az első időben a gyermeket, bármelyik kezét is részesíti előnyben.
Olyankor is előfordul, ha a kézdominancia kialakulatlan, vagy a szem, láb és fül preferenciája nem azonos oldalra esik. Figyelje meg melyik szemével kukucskál át egy kulcslyukon, távcsövön? Melyik lábával rúgja a labdát vagy áll egy lábon? Melyik oldalra fordítja a fejét, ha hátulról messzebbről szólnak hozzá, vagy melyik fülére teszi a telefont? Melyik kezével rajzol és eszik? Cserélgeti-e a ceruzát jobb-bal kézbe, ha elfárad a színezés közben?
Amennyiben a fenti négy testrész közül nem azonos oldali mindnek az elsődlegessége, akkor vagy kialakulatlan az agyi meghatározottság vagy valamelyik oldal "kereszt-domináns". Ebben az esetben, tanulási/gondolkodási késés, emellett nagyobb kreativitás várható. A testi érés, fejlődés során ez többnyire kiegyensúlyozódik és ha a gyermek megszokja, hogy minden (írás, olvasás) feladat soronként balról jobbra halad, nem valószínű, hogy nagy gond adódik.
A fordított írásirány oka lehet még, a nem megfelelő tájékozódási képesség, a bizonytalan irányismeret. A helyes írás-olvasástanulás alapja, hogy kialakult testtudattal, testképpel rendelkezzen a gyermek. Tudja melyik a jobb keze, bal lába, jobb füle bal válla. Ezeket kérésünkre képes legyen megérinteni. (Jobb kézzel bal térdet, bal kézzel jobb fület. stb.)
Amennyiben a testkép rendben, akkor a téri irányokat is meg tudja mutatni. Mi van a szobában, udvaron jobbra, balra, balra fent, jobbra lent, stb.
Amikor ez is pontos, akkor a következő fejlettségi lépés, hogy a síkban is képes legyen ezt megmutatni. Egy képen mondja és mutassa egyszerre, hogy mi van középen, jobbra, balra, jobbra fent...stb.
Ezt követi az, hogy papír síkján is képes legyen balra, jobbra az utasítást pontosan tartva, vonalat húzni.
Amennyiben még 6 évesen is cserélgeti a kezében a kanalat, ceruzát, vagy a fenti irányjátékokat nem tudja kivitelezni nagycsoport végéig, úgy érdemes szakszolgálatnál kérni egy iskolaérettségi vizsgálatot. Amennyiben időben kezelik ezt a helyzetet, megelőzhető vele az olvasás és írászavar.
Grafomotoros gyengeség esetén, szakszerű és szeretetteljes egyéni foglalkozásra várom.
Üdvözlettel:
Makra Ildikó Judit 2021. 05. 13. 23:02
Köszönöm bizalmát és megkeresését. Lányának nagyon fontos a család és a külvilág együtt. Nagy szüksége van az emberek közelségére, hiszen csak köztük tudja megmutatni miben jó, mi az ami az erőssége. Szívesen irányít, elég okos, ismereteit jól alkalmazza. Szüksége van a keretekre, a szabályokra, melyeket képes betartani. Lányuk rendkívül impulzív. Míg a külvilágban jól uralkodik önmagán, a feszültsége közben nő, így otthon vezeti le, azon aki legközelebb van hozzá. Ilyenkor valóban nincs tekintettel másokra. Előrelátó, elég gyorsan reagál és változatosan azonos helyzetekre is, türelmetlen, célratörő. Fontos hogy középpontban legyen, hogy érezze fontos. Hangulata ingadozó, önmagát még mindig keresi, ezért is nem tudja még merre tovább. Sok érzelem van benne, csak egyenetlenül vezeti le. Érdemes továbbiakban is sportolni vagy bármilyen mozgást végezni amit szeret, akár a természetben kirándulni is. Jelenleg több feladatot is elbírna. Javaslom, próbáljon meg értékesítéssel foglalkozni, hiszen a pénz és a vezetés, a másoknak "megmondani, megmutatni mit kell tenni" együttműködés elég erős tulajdonságai. Próbálja ki üzletkötőként magát. Akár MLM rendszerben, akár biztosítással, tanácsadóként.
Lassan felnőtté válva, önálló élete, keresete lévén majdan társkapcsolatba kerülve, talán könnyebben tudnak majd szót érteni otthon is.
Sok sikert, erőt és kitartást kívánok szeretettel. Makra Ildikó Judit 2018. 03. 18. 23:55
A névaláírásban több elemezhető betű, mikromozgás szerepel, mely által több elemből lehet azonosítási valószínűsítést végezni. A szignó egy rövidített kézjel. Az aláírás a teljes család- és keresztevet tartalmazza, ill. sok esetben a családi helyzetet (ifj, id,) a kapcsolódást (-né) az iskolázottságot (dr., Dr., Prof,...) és egyéb elemeket. Többet mond és mutat, mint a szignó.
A fénymásolat, fax, szkennelt és nyomtatott írásminták nem megfelelő mértékben vizsgálhatóak, mert torzulnak, kopnak, és az írás fizikai elemzése sem oldható meg nyomáserő, mélyedések, mikrobarázdák stb. ezen elveszett adatok ez esetben.
Az összehasonlításhoz több adat szükséges. Azoknak a hiteles szakértői vizsgálathoz és helyes eredményhez megfelelő minőségűnek és eredetinek kell lenni. Minden egyes értéklevonás (másolat, idő, kopás,) csökkenti az analízis eredményének a százalékos helyességét. Ezért nem vállalta a kérdéses úr a felkérést. Jogszerűen járt el, mert a fentiek ismeretében nem lett volna helyes egy vélelmezhetően támadható és nem kellően megalapozott írásszakértői elemzést kiadnia.
Üdvözlettel:
Makra Ildikó Judit 2017. 05. 01. 13:22
Kislányom 23 hónapos. Néhány napja aktívan érdeklődik a toll használata iránt. Mindig ugyanazt "rajzolja" (mellékelem). Lehet ebből már valamire következtetni az ő korában? Érdekesnek tartom, hogy más hasonló korú gyermekkel szemben ő nem firkál.
Válaszát előre is köszönöm.
R. Nikolett
Kislánya valószínűleg erősen kötődik önhöz és szeretné utánozni amit lát, tapasztal. Ez is firka, csak nagyon kis méretekben sok kisebb elem tölti ki a rendelkezésére álló teret. Nem tudom a rajzoláshoz, nyomhagyáshoz milyen eszközválasztékból választja a golyóstollat. Van-e a toll mellett színes ceruza, grafitceruza, kréta, stb. A sok apró forma analitikus típusra utalhat, aki szeret mindennel sokáig elbabrálni, megismerni a részleteit egy-egy dolognak. Gyűjtögeti az apró játékokat, kavicsokat, magokat, csoportosítja, rakosgatja, rendezgeti. Szüksége van az Ön közelségére és emellett arra, hogy mások közelében lehessen de önállóan tevékenykedhessen. Adjon neki minél többféle alkotási lehetőséget, miközben a közelében tevékenykedve, biztatja ill. Ön is vele rajzol. Lehet közös kép kiegészítve beszélgetve a rajzokat, így látja hogyan alakítja a formákat, milyen újabb mozdulatokat leshet el anyától. Érdemes minél többféle rajzeszközzel együtt dolgozni, mert a kéz fejlődéséhez a sokoldalú használatra van szüksége. Ezáltal egyre ügyesebb lesz.
Kívánok gyermekével sok örömet.
Üdvözlettel:
Makra Ildikó Judit 2016. 09. 22. 23:51
Mindig is érdekelt a grafológia. Észrevettem, hogy az évek során nagyon sokat változott az írásom és az aláírásom.
Írna néhány sor jellemzést a mellékelt szöveg alapján? (27éves nő)
(elnézést kérek a képfájl minőségéért!)
Köszönöm a kérdést, és szívesen válaszolnék is, de nem látom az írást, amit küldött. Kérem szépen küldje újra és küldöm a választ.
Makra Ildikó Judit 2016. 01. 03. 23:56
Kisfiam még nem tud állatokat rajzolni, 4,5 éves, de megkérdeztem tőle, mi milyen állatok lennénk? Anya oroszlán, Apa krokodil, ő pedig gepárd.
Engem a krokodil aggaszt, amivel apját jellemezte, mert valahol azt olvastam, ez az agresszió jele...?
Ami elég érdekes, mert az apját bármire rá tudja venni, "megveszi kilóra" (:-) ), sokat játszanak, csavarognak kettesben.
Az igaz, ha nagy ritkán fegyelmezi, az szigorúnak tűnhet.
Aggódjunk az apa-fia kapcsolat miatt? A saját maga, illetve az én állat-jellemzésem mit jelenthet?
Válaszát előre is köszönöm, Judit
Úgy gondolom aggodalomra semmi ok.
Valószínűleg érdekli az állatvilág és benne a ragadozók, az erősek, tehát ő a családját erősnek látja.
Láthatóan hasonló jegyekbe sorolta a gyermek a családot. Senki sem lóg ki a sorból.
A méretek szerint az anya a legdominánsabb, valószínűleg ő az irányító, a család motorja a gyermek szerint.
A gepárd gyors és játékos, rugalmas, győztes típus.
A krokodil erős és félelmetes, de itt mégis a társ a "huzavonós-birkózós" játékokban. Védelmező szerepet látok benne, mely a gyermeknek biztos hátteret ad. Hiszen még ő is tart tőle valamelyest, de tudja ha barátok, akkor nem bántja, csak vigyáz rá bárki ellenében.
Üdvözlettel: Makra Ildikó Judit 2014. 06. 22. 15:37
Kisfiam 4 éves. Tegnap az oviban rajzolt egy hóembert, 3 golyóból állt, szem, orr, mosolygó szája volt. Mellette ugyanígy egy hóember, csak éppen fejjel lefelé, tükörképként. A rajz tetején, alján zöld és kék vonalak voltak, mintegy keretként.
Mikor megkérdeztem, miért rajzolta fejjel lefelé a másik hóembert, megfordította a papírt és azt mondta, ha így fordítod, nincs fejjel lefelé. :-)
Engem igazából az érdekel, mit jelenthet a tükörkép-rajzolása?
Mielőbbi válaszát nagyon köszönöm.
Üdvözlettel: Anna
Kisfia nagyon ügyes, ha már összetett felismerhető ábrázolással alkot. Jó lenne tudni, hogy a fejen álló hóembert a lap megfordítása nélkül hozta-e létre, vagy csak megfordította és egy másik normál állású hóembert rajzolt az akkor megfordítva fejen álló mellé.
A gyermek mindenképpen jó humorérzékkel és asszociációkkal rendelkezik, leleményes, ötletes. Amennyiben oda-vissza rajzolta, úgy igen jó a mentális forgatási képessége és alkotóereje együttesen. A két hóember akkor lenne tükörkép, ha a talpuknál összeragadva állnak, de így is látszik a gyermek természetes intelligenciája.
A tükörképrajzokban az ismétlődés és ritmus jelenik meg változatos formákban. Az azonosság és forgatás általi eltérés vidám, a világot megfordító, /tótágast álló/ érzékelése és annak visszafordítási képessége jó szellemi területet mutat. Az "azonos és mégis más" jókedve és variálhatósága a gyermek mentális teljesítményét és pozitív érzelmi beállítottságát is mutatja a logikus - ismétlődések- terület erőssége mellett.
Üdvözlettel: Ildi
Makra Ildikó Judit 2013. 12. 06. 09:46
Kedves Ildikó!
11 éves fiamnak grafomotoros fejlesztésre lenne szüksége. Próbáltunk már mozgásterápiákat , gyurmázást stb., de a probléma megmaradt. Helyesen ír, de nem fér a vonalakban, görcsös, balkezes, rossz a ceruzafogása. Olyan szakembert keresünk, aki intenzív módon fejlesztené a 2. kerületben, Hűvösvölgy környékén. Esetleg fejlesztő könyvek, oktató programok is érdekelnek. Köszönöm előre is : Kristóf Katalin
Kedves Katalin!
Amennyiben úgy gondolja, hogy szívesen jönne egy Grafomotoros tanfolyamra, melyen konkrét gyakorlati oktatáson vehet részt, úgy szeretettel várom. Ezen a hétvégén indul a kétnapos maximum 5 fős tanfolyam szülőknek, pedagógusoknak, pszichológusoknak, fejlesztő pedagógusoknak.
Ha inkább a gyermek részére szeretne személyre szabott, konkrét, naponta használható feladatsort, akkor jöjjenek el egy Grafomotoros felmérésre, mely után ezt kézbe kapják. Ez után dönthetnek úgy is, hogy heti rendszerességgel járnak írásjavító foglalkozásokra a belvárosba.
Üdvözlettel: Makra Ildikó Judit
grafobazis@gmail.com
http://www.iraszavar.hu
A Barátnőmnek elmondtam olyan dolgokat a barátomról amiket a Barátnőm visszamondott Neki, és megígérte a barátnőm hogy vele lehet beszélni ilyen dolgokról. Most a barátom haragszik rám, most mit csináljak?:((( A barátnőm így nem lesz megbízható semmilyen téren?
A barátnők nem mindig tudnak ellenállni az ismeretek közlésének. Sajnos a jólértesültség szerepe és a tájékoztatási hajlandóság nem jó párosítás.
Ettől függetlenül ha őszintén megbeszéli a dolgokat a barátjával, mit gondol róla vagy mit tud és válaszokat szeretne, jobb az egyenes kérdés. Ha szeretik egymást őszintén, akkor egy kis durci után jöhet a kibékülés. Ha nem elég erős a kapcsolat, akkor el kell engedni őt és tanulni a dologból.
A barátnővel is érdemes leülni egy tisztázó beszélgetésre hogy szándékosan mondta el amit tőled hallott vagy véletlenül elszólta magát...
Sok sikert a megbeszélésekhez. Szeretettel üdvözlöm: Makra Ildikó Judit
Makra Ildikó Judit 2013. 08. 30. 17:35
Egy olyan kérdést szeretnék feltenni magának, hogy az miért van, hogy imádok rajzolni de akármit rajzolok ragazkodom hozzá, hogy kihúzzam sötét színnel az oldalát. Vagy nagyon szeretek színes dolgokat rajzolni, aprólékos kis mintákat. A továbbiakban azt szeretném, hogy van egy ismerősöm akinek már van egy grafológia vizsgája. Ne vagyok vele nagyon fényes kapcsolatba, de sajnos több alkalommal is látta a rajzaimat sőt volt, hogy konkrét dolgokat mondott, hogy rajzoljam le neki. Nem szeretném, hogy így "belemászon" az életembe. Ez ellen nem tudok mit tenni???
Örülök, hogy szeret rajzolni. Az önkifejezés igen fontos része életünknek és megnyugtató, feszültségoldó hatású. A kontúrozás többnyire azt jelenti, hogy a rajzoló tartja magát a szabályokhoz, fontosak az elvárások, határok. Ezek az én-határokat és a szociális térben a közösség határait is jelképezik. A színes és aprólékos dolgok az élet apró szépségeinek felfedezését, a kis dolgoknak is örülni tudást jelzik. Megtalálja a napi örömöket az életben, melyek átlendítik a nehézségeken és plusz energiákat adnak a mindennapokhoz.
Bárkinek mondhatunk nemet, hiszen nyugodtan húzhatunk határokat, ha tolakodásnak érezzük a másik ember kérdéseit, kéréseit. Ez az én-védelmünk fontos része. Amennyiben javaslatot kap egyes konkrét rajzok elkészítésére elemzés céljából, el szabad dönteni, hogy megteszi-e vagy sem. Javaslom, kedvesen mondja meg az ismerősének, hogy nem szeretne analízis céljára rajzolni, csak saját kedvtelésére.
Szeretettel várom személyesen is, üdvözlettel: Makra Ildikó Judit 2012. 06. 10. 21:05
Kedves Ildikó!
Kislányom 5 éves. Az oviban azt a feladatot kapták, hogy a tükörben nézzék meg jól magukat és rajzolják le mit láttak! Figyelve a részletekre , szem, szempilla, száj stb....Az Én lányom ezt rajzolta (rajz mellékelve!)! Az óvónénik igencsak meglepődtek azt mondták nem találkoztak még ilyennel! A kislány elmondása szerint: Ez Ő úgy, hogy az én pocakomban van...Nem tudom írjak -e magunkról vagy már a rajz is sok mindent elárul....nagyon kíváncsi lennék a válaszára, örömmel venném ha megírná mit olvas ki a lányom rajzából!?
Előre is köszönöm: Beatrix
Kedves Beatrix!
Szép színes érzelemgazdag rajzot készített a kislánya.
Úgy látom általában jól érzi magát a világban. Érdekli a külvilág, de az otthon, az anya fontosabb.
Sajnos nem tudom, mi lehet a bal oldalon az a kézhez hasonló kék jel, a kéz magasságában. A fej is duplának hat, de lehet hogy az ki lett radírozva vagy a túloldalról látszik át? Az elemzéshez igen fontos, hogy élőben lássuk a rajzot, ennek hiányában az elemzés értékelése nem pontos.
Valószínűleg ragaszkodik anyuhoz és szeretne szorosabban vele lenni, ennek vágya is kifejeződhet az anyával összenőtt rajzon. Kislánya vidám, egyszerre vágyik haza és a társas közegbe. Mindenképpen szeretet árad a rajzból, értelem és kettősség. Nem ikrek jegyű vagy aszcendensű a gyermek? Nincs kisebb fiútestvére? Jobb oldalon a fejen van egy kis piros bogyó, amennyiben ez fül, és a másik oldalon nincsen, jelezheti hogy amit otthon kérnek tőle elereszti a füle mellett és csak azt hallja meg amit a külvilág visszajelez neki. Ennek az oka lehet kis sértődöttség, melynek oka otthon keresendő. Mivel szeret középpontban lenni, elvárja hogy rá figyeljenek és érzése szerint ez nem mindig úgy történik ahogy ő szeretné.
Üdvözlettel:
Én 36 éves 2 gyermeket nevelő anyuka vagyok!
Nagyon régóta nyomtatott nagybetűkkel írok bárhol, bármikor!
A betűim méretei elég nagyok,jól láthatók. Az írásom rendezettnek mondható,
a nyomtatott betűket is sokszor kötöm egymáshoz!
Ez nem jelent sok rosszat?
A nyomtatott betűkkel író emberek vagy jó műszaki érzékű vagy reál beállítottságú emberek, akik jól olvasható íráskép esetén szeretik az egyértelmű dolgokat, a félreérthetetlen kommunikációt. Nem olyan könnyű így írni, ezért létrehozójuk képes megküzdeni az élet akadályaival. A rendezett írás a rendezettségre való igény jele. Szereti a rendet a szervezettséget maga körül és meg is teremti. A kötöttség a gyors gondolkodáshoz fűződik és a társakhoz való közelséghez. Fontosak az emberi kapcsolatok, az együttműködés.
Mivel nem látok írásmintát, ezért a leíráshoz megerősítő jeleket nem tudok hozzátenni.
Semelyik írás nem jó vagy rossz önmagában. Ahogy semelyik ember sem az eredendően. Minden reakciónk, életünk tapasztalatai, és hozott mintáink alapján, érzelmeink szűrőjén át értékelve történik. A tettek mindig adott helyzetben, bizonyos szempontok szerint értékelve ítéltetnek meg.
Amennyiben érdekli a grafológia gyakorlati alkalmazása, szeretettel várom április 10.-én és 17.-én egy kétnapos képzésen Budapesten a Kenyérmező utca. 6. 1. emeletén. Jelentkezés e-mailben lehetséges.
Üdvözlettel: Makra Ildikó Judit 2011. 03. 28. 22:42
Amennyiben a rajz alkotója aláírásával igazoltan beleegyezik az elemzésbe, rövid személyiségképet tudok róla adni.
Párkapcsolati elemzéshez, mindkettőjük fájára, rajzára vagy írására van szükség, mindkettejük aláírásával.
Az Etikai Kódexünk előírja, -a személyiségi jogok védelmében,- hogy a rajzoló-író személy kérje az elemzést vagy beleegyezzen az elemzésbe.
Tisztelettel: Makra Ildikó Judit 2011. 02. 22. 17:23
Három gyerekes anyuka vagyok (8 éves Down kislány,5éves kisfiú,7 hónapos kislány).Az 5 éves kisfiú esténként felriad,sir,néha érthetetlenül beszél,látszik rajta,nagyon fél,néha remeg,ha csillapitani probáljuk,annál hosszab ideig tart,és annál "durvább" lefolyású,nem alszik,de ébren sincs.Reggel nem emlékszik semmire.Elalvás után mindig egy orával történik ez meg.Nyugodt családi környezetben élünk,nagyon szereti a tesvéreit,ők is viszonozzák.Nem szidjuk,őt nem is kellene,mert az átlagnál is megfontolt,rendes gyerek,nagyon kiváncsi a világ dolgaira,sokat érdeklödik,sajnos nagyon elrágodik olyan dolgokon is,mint a halál (egy időben nagyon félt,hogy mi vagy ő majd meghal)fél a fájdalomtól,rossz élményként maradt meg benne a fityma probléma,amit pár hónapja orvosoltak (nem volt plasztikai beavatkozás,csak valami helyi "tágitás" )azóta is féti.most már mi nem is foglalkozunk vele,ő mossa,esténként mindig megkérdi félve,hogy úgy-e nem pisil be? holott ez csak egyszer történt meg már nagyon rég,de akkor sem törént semmi (nem szidtuk,tiszta pizsomát kapott,és aludt tovább,elmondtam,hogy a kelletinél több teát ivott,és azért történt.Néha az orravére szokott folyni,este azt is megkérdi,hogy úgy-e nem fog folyni? elmondom neki,ha igen,akkor megyünk és megmosakszunk,nincs semmi baj.Tehát nem az a gond,hogy kérdez,hanem az hogy ő folyton fél valamitől.A fityma dolgon kivül ami emlitésre méltó,történt még az,hogy egy pár alkalommal rávettük hogy menjen el táncórára az ovistársaival,amiről kiderült,hogy a tanár nénitől fél,mert azzal ijesztgette,hogy otthagyja őket,ha nem jól csinálják,vagy gugolással büntette őket.Első alkalommal azért ragaszkodtunk hogy menjen,mert minden újtól fél,de aztán megszereti,nehéz neki az első lépés,de aztán szivesen megy (pl.tornaorára jár,aminek alig várja az eljövetelét annyira szereti,pedig eleinte attol is félt).A táncot kb.5 alkalommal erőltettük,azt gondoltuk csak a szégyenlőség az oka hogy nincs oda érte,ő sem mondott semmit,csak utolag,mikor már eldöntöttük,hogy többé nem visszük,hisz láttuk rajta nem szivesen megy.
Nappal eljátszik,viccelődik,ha kell még verekszenek is a nagylánnyal,játékból apukával,vidám,én azt mondanám róla,hogy egy átlag gyerekként viselkedik,de akkor mégis mitől riad igy fel? Ezektől a félelmektől való "félelem",vagy egyéb dolog zavarja? Egyébként ez nagyon szörnyü látvány,különösen azért,mert tehetetlenek vagyunk.......Nem Magyarországon élünk,a környékünkön,nagyon gyenge az orvosi ellátás minden szempontból,és minden ágról,fel is kerestük az egyetlen gyerekpszichológust,aki egy alkalommal beszélgetett a fiunkkal,azóta ahogy észrevettem,minket szülöket akar "kezelni",hogy bennünk van a hiba,és ez a gyereken jönn ki.Elismerem,hogy néha vannak nekünk is félelmeink,problémáink,de ezt velük nem éresztetjük,és álitom,nincs több mint egy átlag családban,sőt,annál kevesebb,hiszen mindent megkapnak amire szükségük van.Mit tehetünk?Hogyan lehetne kideriteni,hogy mitől fél ő olyan nagyon,vagy mi okozza neki ezt? Válaszát köszönöm!
Kisfia valószínűleg igen érzékeny gyermek. A napi ingerek, élmények feldolgozása jobban igénybe veszi, mint egy átlagos gyermeket.
Nem írta, hogy mennyit alszik naponta. Van-e módja nyugodt pihenésre éjjel- külön szoba, külön ágy,- és nappal az óvodában vagy otthon alszik-e és mennyit?
Az álomban történő felriadás-amire a gyermek nem emlékszik- hiszen nem volt ébren és nem volt tudatásban a dolognak- a felnőttek számára igen ijesztő lehet, hiszen nem reagál hangunkra, megnyugtató szavainkra, simogatásunkra.
A tapasztalatok alapján elmondható, hogy a gyermekek az idegrendszer érésének előrehaladtával kinövik ezt a problémát.
Természetes, hogy ebben az életkorban egy gyermeket minden érdekel, szivacsként szívnak magukba minden ismeretet. Ezért is fontos, hogy minden kérdésére számára érthető, megnyugtató választ kapjon.
Nem írta, mióta áll fenn ez az állapot, volt-e valami konkrét kiváltó oka, vagy tud-e valamiről ami ezt a tünetet okozhatta.
Nagyon jó, hogy megértő, szerető család veszi körül, ahol kiegyensúlyozott háttérben fejlődhet.
A kórházi tartózkodás, a kellemetlen dolgoktól való félelem, a megfelelni vágyás mind lehet oka az éjszakai felriadásnak és sírásnak. Ilyenkor annyit tehetünk, hogy mellette maradunk, nyugalmat árasztva simogatjuk, amíg ez az állapot nem oldódik. Felébresztenünk nem szükséges. Tudat alatt is érzékeli a megnyugtató jelenlétünket, kisugárzásunkat.
Sokat beszélgessenek vele, bármiről, ami érdekli és legyen alkalma minden szinten kifejezni önmagát. Mozgás, beszéd, rajz, egyebek. Nem kell semmit erőltetni, amitől tart. Nem biztos, hogy ellenérzéseit valamitől azonnal, meg tudná számunkra érthető formában fogalmazni. Érzékenysége által megérzései jobbak, így lehet hagyatkozni arra, ha valami/valaki nem megfelelő számára, azt elkerülhesse.
Nem a kiderítés a fontos, (Az oknyomozás nem minden esetben célravezető, hiszen nem biztos hogy egy pregnáns dolog lenne az előidéző. ) hanem az elfogadása az ő érzékeny lényének és csak a biztonságos családi háttér az, ami tartós megnyugtatásul szolgál számára. Az általa kezdeményezett dolgok, kérdések megbeszélése, és az Önök nyugalmának átélése.
Rajza alapján érdeklődő, szeretetteli kisfiú mutatkozik meg, aki jól érzi magát világában elsősorban családjában. Szilviát érzelem-telibbnek, erőteljesebbnek érzékeli, mint a többieket, magát is belevéve. Úgy tűnik spirituálisan érzékeny, szeret mindenen elgondolkodni.
/Egyéb: Érdemes lenne sokat gyurmázni, festeni, rajzolni, hogy iskoláskorra az ujjak finom kis izmai alkalmasak legyenek az írásra. Jelenleg, még kissé fejletlen a keze. Remélem az Önök országában nem 5 évesen, ősszel kezdődik az iskola.../
Adjanak választ kérdéseire és vegyék egymást körül olyan gondoskodó szeretettel ahogy eddig.
Üdvözlettel: Makra Ildikó Judit 2011. 01. 09. 19:34
4 éves kislányom (középső gyermek), rajzaiban kezdetektől fogva nagy szeretettel használja a fekete színt. Sőt legelőször, csak feketével volt hajlandó rajzolni, majd 1 évig. Van hogy rajzol egy színes rajzot, majd a végén, hogy az ő szavával éljek \"kiszínezi\" feketével. Azaz átsatírozz feketével. Máskor csak a rajz egy részét satírozza be feketével. Viszont nagy ritkán van olyan rajza is amit tiszta feketével rajzol, majd ki is színezi feketével. Ezek a rajzok általában nonfiguratívak, nem lehet felismerni rajtuk semmit. Ő néha elmagyarázza, hogy mi van a képen, delfin, fóka madár stb. Mindezek mellett vannak szép, színes rajzai is. Rákérdeztem az óvónőnél, hogy ez mit jelenthet, de azt mondta nem kell aggódni, csak a napi problémáit rajzolja ki magából feketével. Itt jegyzem meg, hogy nagyon nehezen ment az oviba beszoktatás. 3 hónapos hiszti, üvöltés, nem evés, nem ivás után.
Viszont, ha úgy ül le rajzolni, hogy \"Most lerajzolom a családunkat jó?\" Akkor az a rajz, soha nem fekete és soha nem is satírozza át feketével. Mind az 5-en egy színűek vagyunk, saját magát általában anya mellé vagy anya és apa közé rajzolja. A 6 éves nővére mindig alacsonyabb nála, sőt van hogy még a 2 éves öccsénél is alacsonyabb. Meg is jegyzi, hogy a nővére ott még kicsi. Készített olyan rajzot is, ahol a két tesó még a hasamban van, nem születtek meg, csak magát rajzolta le anya és apa közé. A rajzot mindig a felnőttekkel kezdi: anya, apa, ő, öcsi és nővér. A tesók sorrendje változó. Soha nem szólok közbe, míg rajzol, ha végzett és jön megmutatni, akkor mondja el, hogy ki kicsoda a rajzon.
Kell-e aggódnom a sok fekete szín használata miatt, illetve mit jelenthet az, hogy a nővérét mindig kisebbre rajzolja magánál?
Köszönöm válaszát, Xéna
A sok fekete szín az aktuális feszültségek feldolgozását jelenti. Amennyiben van mellette szín vagy egyéb alkalmakkor használ más színeket, nem kell aggódni, kirajzolja magából a "sötét" érzelmeit, így könnyebben megszabadulhat tőle.
A beszoktatás nehézségeivel valószínűleg egybeesik a feketével kezdett rajzok, ami a kezdeti ovis élet nehézségeihez kapcsolódhatott.
Feszültségei azonban nemcsak az óvodához kapcsolódnak, sőt inkább otthonról hozottnak tűnnek. Nem akkor került oviba, mikor több egyéni foglalkozást kezdett igényelni a pici?
Gyermeke, valószínűleg szeret a középpontban lenni, szereti ha észreveszik, felfigyelnek rá, ezt akár negatív viselkedéssel is kivívhatja magnak. A középső testvérség szerepe a családban egy ilyen típusú gyermeknek elég nehéz, hiszen a nagy és a kicsi más-más előjogokkal rendelkezik a családi hierarchiában, míg a középső még és már ezekkel nem rendelkezik, így valamivel ő is külön figyelmet követel.
Jó hír, hogy a családot színessel rajzolja, hiszen ezek szerint érzi a szerető közeg jelenlétét és a pozitív érzelmek áradását önmaga felé. A nagyobb testvér lekicsinyítése, jelzi, hogy inkább ő szeretne nagy lenni, tehát nem a kicsivel, hanem a nagyobb testvérrel lehet konfliktusa. Az ő szerepével cserélne szívesen. Nagy szeretne lenni, első amiben csak lehet. Ez azért is jó mert az előrehaladás, a fejlődés, a siker motiválja, nem pedig a kicsiny lét, a gyengeségbe menekülés.
Adjanak neki olyan feladatokat ami a nagy testvérrel közösen vagy nélküle is végezhető. Külön figyelmet kell szentelnie számára, úgy hogy tudatosan éreztessük vele az elismerésünket és a nagyságát a legtöbb dologban. Ezzel jól lehet motiválni és megadni számára a vágyott figyelmet és elismerést.
A nagyobb testvérrel pedig megbeszélhetjük, hogy ő is ismerje el ha a középső valamiben ügyes, jó, sikeres.
Ezúton kívánok Kellemes Békés Ünnepeket! Makra Ildikó Judit 2010. 12. 19. 19:19
Tegnap (2010. november 8) voltam elsős lányaim fogadóóráján, ahol tanítónénink ismét megdicsérte kis osztályát, megemlítette ugyanakkor, hogy a legtöbb gond a gyerekek írásával van. Nem elégedett az írásképükkel. Úgynevezett tollbamondásos feladatot kaptak lányaim. Katica szépen, a két vonal közé illesztette a betűket, Pannikám viszont hibátlanul ugyan, de túlméretezett betűket rajzolt. Az ő munkája is a katasztrófafüzetek közé lett sorolva...
Itthon nem gyakoroltatom sem az írást, sem az olvasást. Úgy gondolom, hogy annyira megváltozott a kis életük az iskolakezdéssel, hogy az itthonlétet iskolától távol eső dolgokkal töltjük el.
Kérdésem: Számonkérhető-e az iskolakezdést követő második hónap végén egy elsőosztályos kisgyerek írásképe?
Hogyan jelezhetném finoman a pedagógus felé egyet nem értésemet?
Szerencsére Panni sem és én sem kezeljük kudarcként a történteket, úgy gondolom, hogy még rengeteg ideje van ahhoz, hogy megtanulja a szabályos írást.
Tisztelettel várom válaszát!
Kis országunkban többféle írástanítás lehetséges, ezt színezi még a folyamat hosszának volta, mely iskolánként is eltérő lehet. Legtöbb helyen elvárás, hogy karácsonyra olvasson az osztály és minél több betűt ismerve rövid mondatokat le tudjanak szépen írni.
Első osztályban sajnos a 3x3mm-es vonalközökbe kell a gyöngy-kerek és tökéletes betűket begömbölyíteni, álló egyenes vagy fokra pontos dőlésszögű ferde vonalakat, vonaltól vonalig beilleszteni. Kézrebbenés nélkül. Ez előírás.
A tanító néni is megfelelni vágyik, mi több, ha minimum két osztály van, akkor még a "másik" osztállyal versengve igyekeznek elérni, hogy félév re írjanak-olvassanak a gyermekek. Persze van, hogy ez nem megy maradéktalanul a csemetéknek, de hát "a szabály, az szabály".
Egyetértek Anyuka véleményével, hogy a katasztrófaüzenet a tanító néni hozzáállásával függ össze. Remélem nem gondolja ő sem komolyan, csak kicsit rá akar ijeszteni a szülőkre, hogy gyakoroljanak a gyermekeikkel. Nem ismerem a tanító nénit, de lehet hogy kérnék egy fogadóóra időpontot és elbeszélgetnék vele az ő meglátásáról.
Biztos vagyok benne hogy az osztály nagy része az ideális írásképtől még messze van. A gyermekek sem egyformák, persze meg kell próbálni a betűket a gyermektől telhetően legjobb tudása, finom-mozgása szerint leíratni, de semmiképp "fejvesztés terhe mellett", mert a szorongás is visszahat az írásra, sajnos negatívan. Nem beszélve a tanuláshoz való hozzáállás megalapozásáról, mely ebben az időszakban történik és nem kis szerepe van benne a tanító néni személyének, elfogadásának, rugalmasságának.
Nagyon örülök, hogy gyermekközpontúan figyeli előmenetelüket az iskolában és háttérként megadja azt a pluszt, ami kiegészítheti az iskolai tanulást élményekkel, háttér információkkal.
Amennyiben, van rá alkalom, lehet otthon játékos keretek között, saját készítésű vonalas füzetbe írni, rajzolni, naponta 10-15 percet, de nem vas-szigorral az iskolára trenírozva, hanem csak megerősítve a helyes mozdulatsorokat, jókedvűen begyakorolni a szép íráshoz szükséges elemeket.
Lehet különböző méretű vonalközökbe változatos színekkel a nehezebben alakuló betűket, betűelemeket berajzolni-írni. Így látható meddig megy gond nélkül és melyik mérettől lefelé kezd nehezebbé válni a kívánt mozgássor, vonal, kanyar, stb.
Remélem a tanító nénivel való megbeszélés és az egyéni ötletek együttesen segítenek a gondon.
Szeretettel üdvölön és sok sikert kívánok mindannyiuknak. Makra Ildikó Judit 2010. 11. 09. 20:54
Kérdésemre a szakember nem adott kielégítő választ (azt mondta, hogy a múlt és jelen keveredik a gyerekben, ez nem probléma). Ezúton szeretném megkérdezni, hogy ÖN szerin, mit jelenthet ez a rajz, és hogy kell-e vele foglalkoznom.
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:Seresné Baráth Erika
A gyermekpszichológus valószínűleg, nem csak egy darab rajz által mondott véleményt a gyermekről, hanem bizonyosan több oldalról megfigyelte a gyermeket. Egyéb vizsgálatokat is végzett talán.
Egy- egy rajz kevés, bár sok dolgot kibogarászhatunk belőle. Több rajz vagy egy rajz és megfigyelt játék, egyéni beszélgetés a gyermekkel szülővel külön-külön jobban színezi a kapott eredményeket.
Nem tudni, hogy miért is vizsgálta a gyermeket pszichológus, milyen felméréseket készített még a gyermekről és miért nem mondott többet. Vagy csak a rajzról nem mesélt? Kérdezte, hogy miből mire gondol?
Kedves dolog a gyermek részéről, hogy a kutyust is családtagnak tekinti. A dinoszaurusz a gyermekek nagy részénél igen nagy érdeklődésre számot tartó jelenség. Nagy és erős. Érdemes lenne tudni, hogy melyik dinó lett apuból? Félelmetes ti-rex vagy békés nagydarab növényevő, aki szeretettel védelmezi a családot. Esetleg kisebb fajta dinó, és milyen? A gyermekek az állatfajták általuk ismert tulajdonságait vetítik ki a megfelelő figurára. /EZ mindenre érvényes./ Mivel a kutyus is dinó lett feltételezhető, hogy a védelem jelzője a dinó, mert a kutya is védi, őrzi a család épségét, és elriasztja a betolakodókat a családtól.
Jó lenne tudni, milyen ismeretekkel rendelkezik a gyermek a többi megjelenített állatról. Milyen érzelmi emlékei vannak a lóról, méhecskéről és sárkányról?
Ez megkérdezhető a gyerektől is, -de ne utaljunk a napokkal ezelőtti rajzára-. /Miért szereted a lovat? Milyen a dinó? stb. Esetleg elkezdhető egy mese is: Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy ... és folytassa a mesét a figuráknak megfelelő ötletekkel.....ki, mit csinált, hol találkoztak.. és néha hallgasson el és folytassa a kisfia....(Érdemes lejegyezni)/
Gondolkodjunk együtt:
A sárkány is lehet tűzokádó, félelmetes, ijesztő, erős, pusztító, de ugyanakkor találkozhatott a Süsü-féle szelíd, szeretetteljes, Paff-féle vándorló, magányos, szeretetéhes, emberekben csalódott és a Shrek-féle női, jóindulatú, vidám, vicces, sárkánnyal is. Ezek közös jellemzője az erő, a nagyság a hozzá kapcsolódó érzelem pedig -mint láthatjuk- kétféle is lehet. A méhecske többnyire szorgalmas, kedves, kissé fullánkos, tehát néha szúr, de ebbe bele is halhat, zümmögő-dünnyögő, mozgékony, könnyed figura.
A lóval kapcsolatosan vannak-e a gyermekének élményei és milyenek?
A ló általában erős, megbízható, gyors, szelíd, szerethető, néha megtáltosodik, valószínűleg jól érzi magát a bőrében..
Amennyiben végiggondolta ez alapján a rajzot, kérem a gyermeke ismeretében gondolkodjon el a látottakon.
Jó lett volna látnom még a színeket, méreteket, nyomatékot, elhelyezéseket, ismerni a létrehozás sorrendjét, stb. Ezek mind sok egyéb jellemzővel segítik a vélemény kialakítását.
A fenti levél adatai alapján ennyit tudok segíteni Önnek. Remélem megnyugodott, mert valószínűleg nincs a háttérben komoly probléma családon belül.
Amennyiben érdekli a rajzelemzés mikéntje, november 7.-én induló, két vasárnapot igénybe vevő rajzelemzés tanfolyamon szeretettel várom más érdeklődőkkel együtt. Bejelentkezés e-mailen lehetséges.
Üdvözlettel:
Makra Ildikó Judit 2010. 09. 19. 14:25
A problémám ott kezdődik, hogy másképpen írnak bizonyos betűket Franciaországban mint itthon. Nevezetesen az "r, z, " betűket.
Kicsi eltérések más betűkben is vannak, de ezek azok amik nagyon különböznek.( Az én nagyanyám is úgy használta ezeket a betűket, ahogyan most a lányom, pedig neki nem volt semmi kapcsolata a francia nyelvvel, és országgal, feltételezem, hogy régen nálunk esetleg másként tanítottak írni, mint most. Tehát akkor nincs egy szabvány magyar "z" betű.)
Elsős korában megtanulta, hogy írjuk itt, majd a kint eltöltött egy év alatt teljesen át állt a kinti írásmódra.
Most viszont az iskolában, ami teljesen francia jellegű, vannak magyar órák, ahol a tanárnő szeretné ha magyar módon írná le ezeket a betűket. Magyar órája van hétfőn 9-10ig és szerdán egész nap.
Véleményem szerint az, hogy az ember szinte egyik óráról a másikra megváltoztassa az írásképét szinte lehetetlen, de egy kis gyereknél, akinek még ki sem alakult teljesen az írásképe, meg esetleg káros hatású is lehet a későbbiekre.
Barátaim közül valaki viszont azt mondja, hogy nála teljesen külön működik a két nyelv, és semmi problémát nem okoz hogy egyik helyen így írjuk a másik órán meg úgy.
Szerintem az, hogy egyik nyelvről átvált beszédben a másik nyelvre, az egészen más mint átváltani egy másik írásmódra. Valamint úgy érzem, hogy ennél sokkal fontosabb, hogy helyesen tanuljon meg írni, olvasni mindkét nyelven.
Nagyon kíváncsi volnék az Ön szakvéleményére!
Köszönöm, hogy elolvasta levelem és időt szánt rám.
Válaszát várva, tisztelettel: egy aggódó Anyuka
Jól látja, hogy az írás és a beszéd váltogatása különböző dolog.
Természetesen van szabvány, országra jellemző, sztenderd. Az írott abc minden országban sajátos, az adott nép jellemző jegyeit preferáló írásmód, melynek megszabása korszakonként kissé változhat. Magyarországon jelenleg három féle -egymáshoz nagyon hasonló, pici eltérésbeli különbséggel írott- sztenderd létezik. Régebben valóban másképp tanították itthon is a z, r, és még néhány betű képzését, hiszen hol osztrák, hol német, hol orosz, hol egyéb hatásoknak volt kitéve országunk.
Gyermekkorban még nincs megszilárdult, személyiséget kifejező állandó íráskép. A gyermek tulajdonsága, hogy rugalmas gondolkodású és alakítható, hiszen még rengeteg hatás éri és azokhoz igazodnia, alkalmazkodnia kell, hogy sikeres lehessen. Ezért kisgyermekkorban nem káros többféle lehetőséget, írás és kifejezésmódot elsajátítani, ettől csak színesebb és kreatívabb lesz. Az emberek kapcsolódása, egymáshoz való hozzáállása, odafordulása, konfliktuskezelési és egyéb interaktív módjaik országonként/népenként eltérőek. A különböző kultúrkörben felnövő gyermekek szélesebb ismeretekkel rendelkeznek és megoldási módjaik is többfélék. Nem káros ezért a többféle írásmód, ha kapcsolódik egy más-más elvárás és igényszinthez, tehát nem parttalanul csapongva változtatja az írást, hanem kapcsolja az aktuálisan elvárt ismeretekhez és szabályokhoz.
Amennyiben másképp is képzik, ezért másképp is hangzik, ha jól ejtik ("r") az adott hangot a két országban ez még jobban erősíti az adott nyelvre és kapcsolódó ingerekre vonatkozó visszajezést a gyermek gondolkodásában. Az azonosan használt, kiejtésbeli különbség nélküli ("z") betűknél sem okoz lelki vagy egyéb szellemi területen deformitást a különböző írásmód, hiszen más írott környezetben kell használni íráskor azokat.
Örülök, hogy gyermeke fejlődését és érdekeit ennyire fontosnak tartja, igazán ritkán találkozom ilyen gondos anyukával. Megnyugtatásul közlöm, hogy az egy-egy nyelvórához tartozó betűk eltérő írása, csak javítja a gyermek kifejezésbeli kreativitását. A gyermeknek fontos megtanulni és tudatosan elkülöníteni a két nyelv pontos írásmódját, mert így jobban lehet a nyelvhez kapcsolódó belső tartalmakat megerősíteni.
Amennyiben a kialakuló felnőtt írásában is meg fog jelenni, az azt jelenti, hogy az adott betű szimbolikus jelentése, -harmóniaigény (z) és akarat a karrier területén (r) személyiségében erősebb a magyar elvárásnál. Makra Ildikó Judit 2010. 09. 13. 05:13