Az ősz kezdete az Állatkertben is a tanévkezdés ideje! Persze nem az állatok ülnek be az iskolapadba, hanem az óvodások, illetve az általános és középiskolások tanulmányi csoportjai keresik fel a városligeti intézményt.
A korszerű állatkertek egyik legfontosabb küldetése az ismeretterjesztés, az oktatás, a környezeti nevelés, illetve a környezettudatos szemlélet formálása, amellett, hogy jelentős természetvédelmi és tudományos munkát is folytatnak, és persze természetközeli szabadidős programot, szórakozási, rekreációs lehetőséget is biztosítanak látogatóiknak. Nincs ez másként a Fővárosi Állat- és Növénykertben sem! A kert oktatási tevékenysége nemcsak az állatokhoz kihelyezett információs felületekben, vagy a látványetetésekben és más hasonló közönségprogramokban ölt testet, hanem abban a pedagógiai kínálatban is, amelyet a kertet felkereső óvodás, illetve általános és középiskolás csoportoknak kínálnak.
Az Állatkert telis-tele van kiváló lehetőségekkel, amelyet a tanárok, tanítók és óvópedagógusok mind felhasználhatnak munkájukban. Hiszen a szertárakban nemigen akad elefánt vagy éppen kenguru, az állatkerti bemutatók viszont kiválóan alkalmasak a szemléltetésre. Ráadásul a hazai állatkertek közül Budapesten látható a legtöbb féle állat: 871 különféle faj összesen több mint 11 ezer egyede, amelyek között nemcsak az emlősök és a madarak, hanem több más állatcsoport, így a hüllők, a kétéltűek, a különféle halak és a gerinctelenek képviselői is megtalálhatók. Emellett a városligeti intézmény nemcsak állat-, hanem növénykert is egyben, rengeteg botanikai látnivalóval, érdekességgel.
Az Állatkert mindenekelőtt jelentős kedvezményekkel várja a tanulmányi csoportokat. Emellett az intézmény zoopedagógusai változatos és komplex oktatási kínálatot is kidolgoztak, amely szinte minden tantárgyhoz, illetve műveltségi területhez kapcsolódik. A kínálatban rengeteg különféle tematikus séta, komplex foglalkozás és élményprogram is szerepel a gyermekek életkorához, illetve a tantervekhez igazítva. Rendszeresen tartanak oktatási programokat, az Állatkertben elérhető pedagógiai lehetőségeket pedig nyílt napon mutatják be a pedagógusoknak. A legközelebbi ilyen nyílt napra szeptember 25-én kerül sor. A pedagógusok munkáját emellett szaktanácsadással és módszertani tréninggel, valamint az Állatkert honlapjáról letölthető módszertani segédletekkel, oktatási kiadványokkal is segítik.
Az idén 155 éves Fővárosi Állat- és Növénykertben már a megnyitás óta nagy figyelmet szentelnek az ismeretterjesztésnek. A szervezett keretek között zajló oktatás, azaz a zoopedagógiai tevékenység is több mint hatvan esztendőnyi múltra tekint vissza az intézményben. A kert zoopedagógiai csapatának magas színvonalú munkájára jellemző, hogy az Állatkert 2014-ben elnyerte a Prima Primissima Díjat magyar oktatás és köznevelés kategóriában.
Az Állatkert pedagógiai programkínálatáról további részletek az intézmény honlapján olvashatók: https://zoobudapest.com/oktatas
Néhány választható állatkerti foglalkozás témaköre:
- Bármely korosztály számára választható foglalkozások: Felelős állattartás · Állati toplisták · Állatkerttörténeti séta · Varázshegy-túra · Megérthetjük az állatok nyelvét? · Állatok a történelemben és a kultúrákban · „Szemétköpet”-elemzés · a Biblia élővilága
- Foglalkozások óvodásoknak: Érzékszervek és érzékelés · Velünk élő állatok · Évszakok az állatkertben · Napirend az állatkertben · Séta a vízparton · Állatkerti „ki kicsoda?” · Afrikai szafari · Majomkodó · Mozgásfejlesztés állati módra
- Foglalkozások iskolásoknak (1-2. évfolyam): Érzékszervek és érzékelés · Természetismereti felfedezések · Állatcsoportok és jellemzőik · Állatkerti emlősök táplálkozása · Évszakok az állatkertben · Vizek és vízpartok élővilága · Napirend az állatkertben · Mozgásfejlesztés állati módra · Számok, méretek, arányok – egy kis állati számtan · Ismerkedés a megújuló energiákkal · A tájékozódás képessége
- Foglalkozások iskolásoknak (3-4. évfolyam): Élet hat lábon · Érzékszervek és érzékelés · Természetismereti felfedezések · Évszakok az állatkertben · Vizek és vízpartok élővilága · Az emlősök sokszínű világa · A tyúk vagy a tojás? · Vadállatok mentése az Állatkertben · Mozgásfejlesztés állati módra · Számok, méretek, arányok – egy kis állati számtan · Ismerkedés a megújuló energiákkal · A tájékozódás képessége
- Foglalkozások iskolásoknak (5-6. évfolyam): A lebontó szervezetek · Élet hat lábon · Élet a kertben: csúszó-mászó élőlények · Állati „szuperérzékek” · Természetismereti felfedezések · Fogas kérdések · Vizek, vízpartok állatai és természetvédelmi helyzetük · Hidegvérű társaság: a hüllők birodalma · Vadállatok mentése: természetvédelem az Állatkertben · Éghajlatváltozás és a sarkvidékek · A tájékozódás képessége · Egy kis állattan – terepi változat
- Foglalkozások iskolásoknak (7-8. évfolyam): Állati „szuperérzékek” · Parányi világok a mikroszkóp alatt · Állati helyszínelés · Állatok és járványok · Fogas kérdések · A lebontó szervezetek · A hüllők sokfélesége · Alkalmazkodás: a túlélés záloga · Ausztrália – egy elszigetelt kontinens · Gorillák és mobiltelefon · A tengerek élővilága és ökológiai helyzete · Vadállatok mentése: természetvédelem az Állatkertben · Éghajlatváltozás és a sarkvidékek · Terepi vizsgálódás az Állatkertben
- Foglalkozások iskolásoknak (9-10. évfolyam): Állati „szuperérzékek” · Parányi világok · Állatok és járványok · Állati helyszínelés · Sokféleség sok lábon · A tengerek élővilága és ökológiai helyzete · Biológiai „fegyverek” – mérget termelő hüllők és kétéltűek · Rendszertani kihívások: alkalmazkodás és evolúciós újítások · Állati kommunikáció · Etológiai megfigyelések: gorillák és orangutánok · Klímaváltozás és a sarkvidékek · Természetvédelem az állatkertekben · Terepi vizsgálódás az Állatkertben
- Foglalkozások iskolásoknak (11-12. évfolyam): Állati „szuperérzékek” · Nélkülözhetetlen mikrobák · Állatok és járványok · Állati helyszínelés · Állati tanulás · Természetvédelem az állatkertekben: fajmegőrzés és élőhelyvédelem · A tengerek élővilága és ökológiai helyzete · Evolúciós újítások – mit lestünk el a természettől? · Az emberi evolúció: őseink · Biológiai „fegyverek” – mérget termelő hüllők és kétéltűek · Etológiai megfigyelések: gorillák és orangutánok · Klímaváltozás és a sarkvidékek · Terepi vizsgálódás az Állatkertben