Napjaink felgyorsult globális demográfiai változásai a tejipart is új kihívások elé állítják. A változások kezdetét jól mutatja, hogy a Föld lakosságának tejfogyasztása évente mintegy 2,4%-kal nő, volumene pedig soha nem látott magasságba emelkedve, 2013-ra várhatóan eléri a 213 milliárd litert. Ez azonban középtávon már nem elégséges mennyiség termelői oldalról, aminek oka az, hogy 2050-re mintegy 3 milliárd fővel nő majd a Föld lakossága, ezen belül megkétszereződik a 60 év felettiek hányada és megháromszorozódik, azaz 1,15 milliárd főre bővül és javuló anyagi lehetőségekkel rendelkezik majd a globális középosztály. E demográfiai változások a tej iránti kereslet bővülését vonják majd maguk után, mivel az idősek könnyen elérhető kalcium és vitaminforrást, a középosztály tagjai pedig megfizethető árú alapélelmiszert látnak a tejben; derül ki a Tetra Pak legfrissebb tejpiaci tanulmányából. A tej iránt mutatkozó globális igényt tovább növeli majd az urbanizáció is, amelynek következtében 2050-re megkétszereződik és 6 milliárd főre nő majd a városokban élők száma.
A Föld lakosságának tejfogyasztása évek óta emelkedő tendenciát mutat. A 2000-ben mért 184 milliárd literről a világ tejfogyasztása 2010-re 203 milliárd literre, azaz tíz év alatt közel 10%-kal nőtt. A tejfogyasztás növekedési ütemének gyorsulását jól érzékelteti az a tény, hogy fogyasztásunk újabb 10%-os bővülése már nem 10, hanem mindössze 5 év múlva, 2015. körül fog bekövetkezni. A fogyasztásnövekedés üteme azonban földrészenként eltérő mintát mutat. „Miközben Nyugat-Európában és Észak-Amerikában a tejfogyasztás magas szinten stagnál, Indiában és Kínában dinamikusan nő” – derül ki a Tetra Pak több mint 100 ország tejfogyasztását vizsgáló tanulmányából.
A tejfogyasztás növekedésének hátterében olyan demográfiai tényezők is meghúzódnak, amelyek 30-40 éven belül még tovább fogják növelni a tej, mint egészséges alapélelmiszer iránti igényt.
- Népességrobbanás: Amíg a világ fejlett országaiban az elöregedés, addig a fejlődő országokban, ahol sok esetben a népesség 50%-a 18-20 év alatti, a gyermekek és a fiatalok számának növekedése miatt nő majd a tej, mint alapélelmiszer iránti igény, amelyet hatalmas termelési kihívás lesz 2050-re 3 milliárd új fogyasztó számára biztosítani. Sok fejlődő országban a tejtermékek előállítói jelenleg a gyermekeknek és tizenéveseknek szánt ízesített és emelt vitamintartalmú tejtermékeket állítják kínálatuk középpontjába. Az úgynevezett „gyermektej” olyannyira népszerű, hogy Kínában már például a teljes tejértékesítés 4%-át teszi ki, évi 365 millió liter tej eladásával.
- Elöregedés: Az Egyesült Nemzetek felmérése szerint a 60 év felettiek csoportja - az alacsonyabb születési ráták és a hosszabb élettartam miatt - a világ minden táján, de különösen a fejlett országokban a leggyorsabban növekvő létszámú korcsoport. E korosztály tagjainak száma a jelenlegi 739 millióról 2050-re várhatóan 2 milliárd főre nő, így aránya a teljes népességen belül a mai 9%-ról 18-20%-ra növekszik. A Tetra Pak előrejelzései szerint a 60 év feletti, egyre egészségtudatosabb népesség jelentős keresletet támaszt majd, elsősorban az olyan tej és tejtermékek iránt, amelyek életkori sajátosságaiknak megfelelő összetételben tartalmaznak kalciumot, vitaminokat és ásványi anyagokat az optimális csontsűrűség fenntartása érdekében.
-
Bővülő középosztály: A globális középosztály tagjainak létszáma a Világbank előrejelzése szerint a 2000-ben mért 430 millióról 2030-ra 1,15 milliárdra növekszik, miközben tovább javul e társadalmi csoport jövedelemi és anyagi háttere valamint iskolázottsága. Ugyanezen idő alatt Kína középosztálya például várhatóan a teljes népesség 43%-áról 76%-ra nő, a vásárlóerőt tekintve pedig 2025-re a harmadik legnagyobb fogyasztói piacot jelenti majd.
Mindennek következtében a fogyasztók széles tömegei számára válnak elérhetővé nemcsak a tej, de az olyan magas minőségű folyékony tejtermékek is, mint például az ivójoghurt vagy a megemelt vitamintartalmú és ízesített tejféleségek, ami pedig új kihívások elé állítja a tejipar szereplőit. - Urbanizáció: Napjainkban a világ népességének 50%-a, azaz mintegy 3,25 milliárd ember él városokban. Az Egyesült Nemzetek Szervezete szerint ez a szám 2050-re várhatóan 6 milliárdra nő, miközben a várható népességnövekedés 90%-át a szakemberek a városi környezethez kötik. A további urbanizáció jelentős hatással lesz a tejtermékek iránti igényre is, mivel a legtöbb országban a városlakók sokkal tudatosabban vásárolnak és több az elkölthető jövedelmük is, mint a vidéki lakosoknak. Ez azt jelenti, hogy a városokban élőknek nemcsak igényük lesz rá, de meg is engedhetik maguknak, hogy olyan csomagolt és minőségi tejtermékeket vásároljanak, mint például a hozzáadott vitamin- és ásványianyag-tartalmú tejféleségek, ízesített tejek és ivójoghurtok. E tejtermékek közül a városok lakói, felgyorsult életvitelükhöz igazodóan, elsősorban a kis kiszerelésű terméket részesítik majd előnyben.
„A tej évezredek óta az emberiség egyik legfontosabb alapélelmiszere, amely a társadalom elöregedése, a középosztály folyamatos bővülése és a fokozódó urbanizáció okán a jövőben is nélkülözhetetlen szerepet játszik Földünk lakóinak egészséges élelmiszerekkel való ellátásában." - mondta Posztós Zsuzsanna, a Tetra Pak marketing vezetője. „Magas és optimális kalcium, fehérje, foszfor valamint A-, D-, E-, B1-, B6-, B9-, B12 és C vitamin tartalma miatt a Föld népességének 44%-a fogyaszt napi rendszerességgel tejet, fogyasztásuk azonban mind rendszerességét, mind pedig mennyiségét tekintve jelentősen bővül majd a következő évtizedek során” – tette hozzá a szakember.
Habár Magyarország (68,9l/ fő) tejfogyasztása messze meghaladja a legdinamikusabb tejfogyasztás-bővülést felmutató Kína (19 l / fő) és India (43 l / fő) egy főre vetített tejfogyasztását, a magyar termelők mégsem számíthatnak a nemzetközi trendekhez hasonló, számottevő tejfogyasztás-bővülésre 20-30 éves távlatban. Ennek hátterében két markáns demográfiai tényező is meghúzódik.
- Elöregedés: Habár a 60 év feletti magyar népesség aránya az össznépességen belül a 2009-ben mért 16,4%-ról 2050-re 29,4%-ra nő, e korcsoport vásárlóereje hazánkban nem nő majd olyan mértékben, mint a fejlődő országokban, amelyek a globális tejfogyasztás bővülésének motorjai.
- Népességfogyás: Miközben a Föld lakossága a fejlődő országok népességrobbanásának köszönhetően nő, a világ fejlett országaiban, Európában, így Magyarországon is csökkenő tendenciát mutat, leggyorsabban pedig sajnos a fiatal korosztályok létszáma csökken. Hazánkban a 20 év alattiak létszáma jóval kisebb lesz a jelenleginél, akár a felére is apadhat a következő 50 évben. Ennek következtében arányuk a népességen belüli jelenlegi 26 százalékról 15–17 százalékra csökkenhet, számottevő kiesést idézve elő a tejfogyasztás területén is.
Forrás: Premier Kommunikációs Iroda