A családi kapcsolatainkban legalább olyan nagy érték a helyes kommunikáció, mint a munkahelyünkön. Ha megfelelően tudjuk kifejezni az igényeinket, kéréseinket a párunk a gyermekünk vagy a munkatársaink felé akkor az gyógyító hatással van a kapcsolatainkra az életünk minden területén. Megfelelő információcserével jelentősen javíthatjuk az eredményességünket. Elérhetjük például, hogy a gyermekünk szófogadóbbá váljon vagy azt, hogy a munkatársunk valóban társunk legyen a munkában a feladatokat közösen elvégezve, sőt az üzletünket is hatékonyabban tehetjük sikeresebbé hatékony kommunikáció segítségével. Összességében kijelenthetjük, hogy a jó kommunikáció kifizetődő az életünk minden területén. Ez a fontos képeségünk fejleszthető például kommunikációs tréning keretei között.
A jó kommunikáció ismérvei:
A jó kommunikáció egyszerű: A túlbonyolított fogalmazással talán okosabbnak tűnhetünk, de mit sem ér, ha nem ért meg minket a beszélgetőpartnerünk.
Figyelmes hallgatóság: Aki odafigyel a beszélgetőpartnerére és meg is hallja, amit mond, arról elmondhatjuk, hogy megértette a jó kommunikáció titkát. Valóban érdekli a beszélgetőpartnere és tudja miről kell vele beszélnie. Türelmesen hallgat, kérdez, aztán egy kicsit ő is beszél. Azzal, ha meghallgatjuk a beszélőt, érzi, hogy fontos a személye és az is, amit mond.
A jó kommunikáció egyetértő: ahelyett, hogy bármilyen ellenvetést tennénk a beszélő mondanivalójával kapcsolatosan, keressük meg azokat a pontokat, amelyekben egyetértünk. A cél, hogy szimpátiát alakítsunk ki, de nem kell mindenre bólogatnunk, amivel nem tudunk azonosulni. Meghallgatva a másik felet foglaljuk össze azokat a tényezőket, amelyekben közös nevezőn vagyunk. Ez nem mindig könnyű, de ha egyetértően indítjuk a beszélgetést könnyebb lesz majd elfogadtatni a partnerrel az övétől eltérő véleményünket is. Mivel sok ponton egyetértünk néhány dologban kell csak megtalálni a közös nevezőt. Ezzel javítjuk az alkupozíciónkat is.
A megfelelő kommunikáció tisztelettudó: Kínos lehet amikor valami nem a terveink szerint alakul és ez kibillent az egyensúlyunkból. Előfordulnak olyan tárgyalások, megbeszélések amikor nem minden a terveink szerint alakul. Ilyenkor fontos, hogy megőrizzük a méltóságunkat és kerüljük, hogy olyat mondunk, aminek nincs ott helye és a tekintélyünkön is csorbát ejthet. Nem nyerhetünk mindig minden helyzetben, de ha nem tartjuk kontrol alatt az érzelmeinket sokkal többet veszthetünk. Sértődés és sértegetés helyett köszönjük meg a lehetőséget és haladjunk tovább.
A jó kommunikáció vonzó: A jó kommunikátor maga mellé állítja az embereket bármi is legyen a téma. Ez lehet lakóközösség, munkahely vagy bármilyen más közösség, ahol szükség van arra, hogy támogatókat találjunk egy ötletünk megvalósításához. Ha alap, hogy barátságosak és segítőkészek vagyunk és mindezt megnyerő modorban tálaljuk akkor hamar követni fognak minket az emberek. Motiválja őket, ha érzik, hogy megfelelően képviseljük majd a közös érdekeinket. Durva és erőszakos viselkedéssel, kikényszerítve az együttműködést ez csupán rövid ideig, átmenetileg fog sikerülni. Ha érzelmileg közel kerülnek hozzánk akkor ki fognak tartani mellettünk.
A jó kommunikáció tapintatos: Nem kell, hogy hangosak és harsányak legyünk ahhoz, hogy meghallgassanak minket. Az emberek apró figyelmességért is hálásak és értékelik. A másokkal való törődés minden esetben pozitív visszajelzést eredményez.
A megfelelő kommunikáció pozitív tartalmú: Vannak helyzetek amikor az emberek azért tömörülnek csoportba mert valami ellen kívánnak felszólalni. Biztosan nem alaptalanul történik ez és igazuk van, de a harag rossz tanácsadó és könnyen átragad másokra is, ami agressziót szülhet, és ez csorbítja a csoport hitelességét. Ilyenkor keressük meg mi az, ami mellé letehetjük a voksunkat a valami ellen helyett és koncentráljunk a pozitívumokra.
A kommunikáció fejleszthető: Az emberek többsége azt gondolja jó szónoknak születni kell és ha ezzel alapból nem rendelkeznek akkor nem változtathatnak rajta. Szerencsére ahogyan sok más képességünk, ez is fejleszthető elméleti és gyakorlati síkon egyaránt. Itt is érvényes a mondás, hogy gyakorlat teszi a mestert. A kommunikációnk bármikor jobbá tehető és érdemes is tenni érte. A céljaink, a sikereink elérése, a kapcsolataink minősége nagyban függ attól mennyire értjük meg az embereket és mennyire tudunk közel kerülni hozzájuk.
Megfelelő kommunikációval szinte bármit elérhetünk, amit csak szeretnénk.
Nyitókép: Ivan Samkov fotója a Pexels oldalról
Kulcsár KrisztinaCsaládi vállalkozások szakértője, mediátor, mentor, coach, trénerElérhetőségeim: Cím: Budapest, I. Csalogány u. 55. és Tata Telefon: 06-20/662-45-69 E-mail: christina.kulcsar@gmail.com Honlap: www.kulcsarkrisztina.hu, www.soultherapy.hu |