Miért nehéz szembenézni a konfliktussal?
Félelem lehet bennünk amiatt, hogy megbántjuk a másikat vagy vesztesen kerülünk ki a vitából vagy fény derül a gyengeségeinkre. Félelmetes lehet a változás, a döntési helyzet, a bizonytalanságunk és félelmetes a kapcsolat elvesztésének fenyegető veszélye.
Fontos, hogy a pár tagjai a közös életük megkezdése előtt minél alaposabban ismerjék meg egymás családját, hogy nagyobb rálátást kapjanak, mi az elvásár feléjük a női-férfi, és a szülői szerepekkel kapcsolatosan. Ezzel lehetőséget teremtünk a különbözőségek elfogadására és a közös nevező megtalálására. Ez a tudatos kapcsolatépítés jó esetben egy életen át tart. A jó házasság nem magától terem, abba energiát kell fektetni mindkét félnek.
Konfliktushelyzetben a passzív vagy agresszív megnyilvánulások helyett akkor lehetünk eredményesek, ha az asszertivitást választjuk. A passzivitással csak elodázzuk a megoldást, az agresszivitással pedig nem a gondot oldjuk meg, csak a másik felet bántjuk meg. Az asszertív hozzáállással képviseljük a saját érdekünket, de közben figyelembe vesszük a másik fél nézőpontjait is.
Konfliktuskerülő magatartás
A konfliktusok folyamatos elkerülésének a kapcsolat elsorvadása lesz a következménye. Ilyen az elfojtás, amikor látszólag egyetértünk mindenben a másik féllel, elnyomva a gondolatainkat, valódi érzelmeinket.
Külső személyek bevonása a konfliktusba
A gyermekek bevonás a szülők konfliktusaiba, rendkívül megterhelő a számukra. Ilyenkor a gyermek gyakran úgy érzi, választania kell a szülei között, amit nem tud feldolgozni. Emellett akár szó szerint bele is betegedhet a feszültségbe. A személyek mellett más hibás konfliktuskezelési eszközök is léteznek: alkohol, drog, játékfüggőség, vásárlási mánia, gyűjtögetés. Helytelen konfliktusmegoldási eszköz külső kapcsolat kialakítása az egyén igényeinek, hiányainak pótlására. A passzív konfliktusmegoldásnál nem következik be nyílt összecsapás, de megoldás sem születik. Az elfojtott indulatok pszichoszomatikus betegségek formájában is felszínre törhetnek.
Agresszív konfliktuskezelés
Ilyenek a szemrehányás, veszekedés, kiabálás, általánosítás, egymás minősítése, hibáztatása, bűnbak keresése. Ezek azért maradnak eredménytelenek, mert védekezésre kényszerítik a másik felet, ezzel akadályozva a megértést és a megoldást. Sajnos emellett sérüléseket, maradandó lelki sebeket okoznak.
Játszmák
A játszma olyan manipulatív viselkedés, amelyben kikerüljük a felelősséget a nézőpontunkért. Jellemző rá, hogy mindig ugyanolyan forgatókönyv alapján zajlik és a kimenetele is előre látható. Az indítéka nem nyilvánvaló és a játszmázó számára valamilyen előnnyel jár. Ilyen például amikor a mártír szerepébe bújunk, elhitetjük a környezetünkkel, hogy semmire nincs időnk, túlterheltek vagyunk, mindeközben a háttérben fürdünk a pótolhatatlanság érzésében. Számos más játszma létezik: az „ártatlan”, az „ügyetlen” a „butuska”, amely szerepek valamelyikét eljátszva átruházhatjuk a felelősséget valaki másra.
A passzív megoldásokat választva nem képviseljük megfelelően a saját érdekeinket, az agresszivitást választva pedig a másik fél érdekeit hagyjuk figyelmen kívül.
Konfliktusmegoldás eredményesen
Ha abbahagyjuk a felelős kiderítését és ehelyett a megoldáshoz vezető utat keressük, már nagyon sokat tettünk a konfliktus megoldására. Az első lépés a problémával való szembenézés. Vállaljuk a saját érdekeinket és vegyük figyelembe a másokét is, olyan megoldást keresve, amelyben minden érintett elégedett. Szerencsés esetben minden résztvevő a megoldásra törekszik. Az ehhez szükséges készségek: az önismeret, empátia, érzelmi intelligencia, amelyek folyamatosan fejleszthetők.
Hogyan kezdjünk hozzá a konfliktus megoldásához?
Fontos, hogy a saját nevünkben beszéljünk és a konkrét témára koncentráljunk, kerülve a régi sérelmek kapargatását. Kerüljük a gúnyolódást, hibáztatást, bűnbakkeresést, kritizálást. Az eredményes konfliktusmegoldás alapköve a hiteles, tiszta kommunikáció. A rejtett igények, üzenetek nyílttá tétele, az érzelmek kölcsönös kinyilvánítása, elfogadása, amelyek konkrét megfogalmazásával kevesebb a félreértés és könnyebb a teljesítés. Fontos, hogy egyértelmű legyen a kérésünk. Például a „szeretném, ha többet segítenél itthon” helyett „kérlek ezentúl te mosogass el vacsora után”. Olyat kérjünk, amit a másik fél képes teljesíteni. Azt például meg tudja tenni, hogy elkísér minket egy balettelőadásra, de azt nem várhatjuk el, hogy élvezze is, ha ez nem az ő világa. A kérés nem követelés, az esetleges elutasítás lehetősége is benne van.
A konfliktusok rendezéséhez legtöbbször időre van szükség, a kisebb félreértések akár azonnal is megoldhatók. A véget nem érő veszekedésben élő párok számára jól működhet, ha kijelölnek napi vagy heti egy órát amikor előadhatják a sérelmeiket egymásnak. A kijelölt időn túl nem veszekedhetnek, így nem rombolják a kapcsolatukat a folyamatos zsörtölődéssel.
Az eredményes konfliktuskezelés legfontosabb eleme a saját felelősségünk felismerése az adott helyzetben: mi a szerepünk az adott probléma kialakulásában és mit tehetünk a megoldás érdekében. A konfliktusok hozzátartoznak az életünkhöz, a fejlődésünkhöz. Nem a konfliktusok elkerülésére kell törekednünk, hanem olyan megoldásokra melyben minden résztvevő nyertesnek érezheti magát.
Nyitókép: depositphotos
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Kulcsár KrisztinaCsaládi vállalkozások szakértője, mediátor, mentor, coach, trénerElérhetőségeim: Cím: Budapest, I. Csalogány u. 55. és Tata Telefon: 06-20/662-45-69 E-mail: christina.kulcsar@gmail.com Honlap: www.kulcsarkrisztina.hu, www.soultherapy.hu |