Mit tehetünk, ha bántják a gyermekünket a bölcsődében?
A kisvárosi bölcsőde vezetőnője, Kiss Józsefné Enikő, akitől választ remélek a kérdéseimre, már a téma hallatára is elárulja, hogy ez nehéz terület lesz. Minden kisgyermeknevelő számára óriási teher azt mondani délután a szülőnek, hogy a gyermekét aznap megharapta egy társa.
A felkavaró téma ellenére megnyugszom interjúpartnerem hangjától: nyugodt, mosolygós, és kellemesen lassú tempóban rakja egymás után a szavakat. A bölcsődés légkör engem is körülvesz, és most jövök rá, hogy bár utoljára három évesen jártam hasonló helyen, mégis van bennem némi nosztalgia.
– Valóban olyan gyorsan megtörténhet a harapás, hogy csak akkor lehet észrevenni, ha már megesett a baj?
– Törekszünk arra, hogy ha tudjuk egy gyermekről, hogy hajlamos erre a harcmodorra, akkor megakadályozzuk a dolgot, de ez annyira impulzív és váratlan is lehet, hogy sokszor esélyünk sincs közéjük állni.
– Beíratáskor elhangzik a szülők számára, hogy életkori sajátosság a beszélni még alig tudó gyereknél, hogy „foggal-körömmel” védi az érdekeit?
– Mostanában felhívjuk erre a szülők figyelmét, igen. Azt szoktam mondani, hogy a szülőnek valóban nagyon nehéz, ha látja a látványos sérülést a gyereken, de egyébként a gyereknek ez nem biztos, hogy jobban fáj, mintha más fajta sérelem éri a konfliktus helyzetben, és ugyanúgy nem is okoz neki traumát.
A nap folyamán ilyesmik előfordulnak, ez a bölcsődei élet velejárója, munkazaja… Azok a gyerekek, akik hajlamosak arra, hogy konfliktusokba menjenek, naponta kerülnek ilyen helyzetekbe, és így tanulják egymás határait. Van olyan gyerek, különösen a még nem beszélők között, aki bizony a harapást is latba veti egy konfliktusban. A beszéd megtanulása ezt többnyire feloldja, más taktikákat tanul általa a gyerek, de a harapás kicsiknél még az életkorukkal jár.
– A fogzással összefügghet ez?
– Egy babának persze még jól esik egy rágóka-játék, de a másik megharapásának nem ugyanez az indíttatása, és életkorilag is túl van már ezen egy bölcsődés. A harapás nem a másik gyermekről való ismeretszerzést vagy felfedezést szolgálja, ez inkább olyan indulat, amit gondolatilag még nem tud a kisgyerek szabályozni.
– Amikor történik egy ilyen esemény, van rá protokoll, hogy a kisgyermeknevelő mennyit és mit mondhat el a szülőnek?
– Azt, hogy ki harapta meg a gyermeket, nem mondhatjuk el, a személyiségi jogokat védenünk kell. Nyilván egy beszélő gyermek elmondja a szülőjének, hogy ki harapta meg őt, de nem a kisgyermeknevelő a hírforrás. Ő annyit fog mondani, hogy történt egy konfliktus és sajnos az egyik kicsi megharapta a másikat. Elláttuk, megvigasztaltuk.
– Mi van akkor, ha két hét alatt nyolcszor kell ezt mondani a szülőnek?
– Ez valóban minden kisgyermeknevelő rémálma… Én úgy gondolom, érdemes elmondani a szülőnek a konfliktus mibenlétét, és azt, hogy egy ilyen kicsi gyerek még nem képes megosztásra, nem adja oda magától a játékot, és az érzelmeit nehezen kontrollálja. Érdemes erről szülőcsoportban kezdettől szót ejteni.
Természetesen nekünk a „harapós gyerek” szülőjével is beszélnünk kell, és sokszor ez egy csöppet sem könnyebb diskurzus. Sokszor azt a szülőt is meglepetésként éri, hogy az otthon testvér nélkül lévő gyermeke társaságban más viselkedést mutat, kifejezi a dühét.
A szülők meg szokták ezt érteni, főleg azok, akik testvéreket nevelnek. Ha mondjuk itt elveszik a gyermek egyik otthonról hozott játékát, az sokkal jobban megviseli a kisgyermeket, mint egy harapás, de ennek a nyomát nem látja a szülő. Azt is el szoktuk mondani, hogy a harapás nem jelent örök haragot a gyerekek között, pár perc múlva már együtt játszanak újra…
– Megváltozhat ilyen élmények hatására a megharapott gyermek viselkedése? Egy korábban jól működő gyerek megváltozhat a többszöri harapás miatt?
– Nehéz megmondani, mert ebben a korban amúgy is nagyon sokat változnak. Ki tudja, hogy ennek a hatására változott meg a viselkedés, vagy egyszerűen fejlődik, alakul a gyermek. Én nehezen tudom elképzelni, hogy egy konfliktusban történő bölcsődei harapás mély traumát okozzon.
Viszont nagyon ritkán előfordul az, hogy egy kisgyermek nem a játék hevében és nem konfliktushelyzetben harap, hanem minden vita nélkül, a saját belső feszültsége okán. Ebben az esetben a többi gyermek számára teljesen kiszámíthatatlan a társuk viselkedése, ezért előfordulhat, hogy néhányan félnek tőle a csoportban. Ilyen esetben szorongásos tünet kialakulását el tudom képzelni. Ha viszont őt bántják, szerintem attól nem lesz egy gyerek erőszakos, agresszív.
– Szerinted több lett az ilyen típusú konfliktus a bölcsődékben? Több lett a belső feszültséggel küzdő gyermek?
– Nem is az agresszió lett több, inkább úgy fogalmaznék, hogy másképp érnek a mai gyerekek. Mintha a fejlődésük is felgyorsult volna, fejlettebbek, de kissé impulzívabbak is, „nyüzsisebbek”. Régebben is életkori sajátosság volt, hogy a figyelmüket ők még nem tudják hosszú ideig ugyanazon a tárgyon tartani. Az változott meg, hogy nő annak az időnek a hossza, amíg az elterelődött figyelmüket újra összeszedik. Az elmélyülések között hosszabbak a pauzák.
– Mit tehet a szülő, ha nem fogadja el, hogy életkori sajátosság ebben a korban a harapás? Ha nem akarja kék folttal hazavinni a gyerekét? Mit lehet ilyenkor tenni? Mit nem ajánlott tenni?
– Nem látom túl sok értelmét annak, hogy például megkeresse a másik szülőt, hiszen ő is megkapta az intézménytől az információt. Elmondjuk, hogy harapott a gyereke, és ez felzaklatta a másik szülőt is.
Ha azt látjuk, hogy a harapó gyermek általában is feszült, nem csak egyszeri eset ez nála, akkor tájékoztatjuk a szülőt, megpróbáljuk együtt megtalálni a kivezető utat. Ha úgy látjuk, hogy túlnyúlik a mi kompetenciánkon az eset, szakember megkeresését javasoljuk, és ebben a szülők együttműködőek szoktak lenni.
– Mit tudtok mondani egy napi szinten megharapott gyermek szülőjének? Nyelje a békát hetekig?
– Nehéz kérdés… Én elmondom neki, hogy miket teszünk meg azért, hogy a helyzet változzon. Hogy elmondjuk a harapó gyereknek, hogy ez így nem jó, határozottan tiltjuk és segítjük, hogy az igazságosság érvényesüljön. Gondolok arra, hogy a konfliktus után a lerombolt ház újraépüljön, vagy ha az volt a konfliktus, mindkét gyermeknek jusson ugyanolyan játék. Büntetni nem büntetünk ebben a korban, hanem példát mutatunk arra, hogy mi a jó megoldás.
– Milyen segítséget tudtok még ajánlani a szülőnek? Átkerülhet a gyermeke másik csoportba?
– Igen, ezt fel tudjuk ajánlani, de én még nem találkoztam olyan szülővel, aki élt volna ezzel a lehetőséggel. Azt szívesen vennék, ha az „agresszort” kiraknánk, de a saját gyereket nem akarják kitenni a csoportváltásnak. Abba is érdemes belegondolni, hogy milyen lehet annak a szülőnek, akinek a gyereke harap, és minden nap azt kell hallania, hogy az ő gyereke vadul viselkedik.
– Mit tud tenni otthon a szülő, hogy segítse a gyereket?
– A szülőnek ilyen esetben kompenzálnia kell. Ha szorongásos tünetek jelentkeznek a gyermeknél, akkor elviheti másik csoportba, vagy a szorongását segíthet otthon oldani. Jó taktika, ha engedi, hogy beszélhessen róla, ha kijátszhatják otthon ezeket a történeteket, hiszen a játék jó terápiás eszköz. Ha próbálja arrafelé alakítani az otthoni játékot, hogy az érzések előjöhessenek, az sokat segíthet. Ha olyan mesét olvasnak, amiben ez megjelenik, többet tudnak róla beszélni.
– Hogyan tud a szülő egy 2-3 évesnek olyan tanácsot adni, vagy olyan varázsmondatokat mondani, ami segíthet bent neki? Hiszen a szülő nem tudja, mi a csoportdinamika, nem ismeri a többi gyereket, nincs ott a gyerekkel…
– Nehéz arra varázsigét találni, hogy valaki ne legyen áldozat. Ahhoz tudni kell, hogy történik a harapás, mi a helyzet, amiben létrejön, hogyan kezdődik… Arra nem jó buzdítani a gyereket, hogy harapj vissza, üss vissza - ha ezt támogatják otthonról, akkor tényleg megváltozhat a gyermek addigi viselkedése.
Ha beszélő gyermekről van szó, én szülőként megkérdezném, hogy miről szólt az egész konfliktus, ki bántotta a másikat először, és az alapján találnánk meg a megoldást. Ha őt bántják először, arra érdemes tanítani, hogy szóljon a kisgyermeknevelőnek.
Legtöbbször, ha két gyerek között történik konfliktus, általában keresni fogják egymás társaságát akkor is, ha összekaptak. Akár ezek a gyerekek délután a játszótéren is együtt játszanak, és lassan kisimulnak köztük az ellentétek.
– Neked mi a véleményed arról, ha a szülő átvételkor mindig csak azt hallja a gyerekéről, hogy ő rossz volt? Egész nap rossz volt, jót nem is csinált…
– Ennek nem látom értelmét. Ami a bölcsődében történik, annak megoldása a kisgyermeknevelő feladata, nem háríthatjuk a szülőre, hogy otthonról távirányítsa a gyerekét. Otthon a szülő hiába is mondja, hogy „legyél jó!”, hiszen ha itt találkozik a gyermek a szokott konfliktussal, akkor nem fog eszébe jutni, hogy anyuka mit mondott otthon, hanem az érzelmei vezetik. A harapós gyermek egyébként sok esetben más területeken teljesen jól működik, szabálykövető, kedves, csak az érzelemszabályozása még nem tart ott, hogy késleltesse az indulatát. A harapó gyerek egyáltalában nem biztos, hogy minden területen neveletlen és kezelhetetlen. Pár hét múlva egyszerűen el fogja hagyni ezt a viselkedést.
– Úgy legyen…
Milyen jogai vannak a gyermeknek a bölcsődében?
A bölcsődei nevelés-gondozás szakmai szabályai - módszertani levél, 2012
„A gyermek joga, hogy:
- segítséget kapjon a saját családjában történő nevelkedéséhez, személyiségének kibontakoztatásához, a fejlődését veszélyeztető helyzet elhárításához, a társadalomba való beilleszkedéshez;
- sérülés, tartós betegség esetén a fejlődését és személyisége kibontakozását segítő különleges ellátásban részesüljön;
- a fejlődésére ártalmas környezeti és társadalmi hatások, valamint az egészségére káros szerek ellen védelemben részesüljön;
- emberi méltóságát tiszteletben tartsák, a bántalmazással – fizikai, szexuális vagy lelki erőszakkal –, az elhanyagolással szemben védelemben részesüljön;
- a hátrányos megkülönböztetés minden formájától mentes nevelésben-gondozásban részesüljön.”
A bölcsődei nevelés-gondozás elvei közt szerepel:
A gyermeki személyiség tiszteletének elve: A gyermeket – mint fejlődő személyiséget – a kisebb körű kompetenciából fakadó nagyobb segítségigénye/ráutaltsága miatt különleges védelem illeti meg. A bölcsődei nevelés-gondozás értékközvetítő és értékteremtő folyamat, amely a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatására, a személyes, a szociális és a kognitív kompetenciák fejlődésének segítésére irányul, az emberi jogok és az alapvető szabadságjogok tiszteletben tartásával.
A biztonság és a stabilitás elve: aA gyermek személyi- és tárgyi környezetének állandósága („saját” kisgyermeknevelő-rendszer, felmenőrendszer, csoport- és helyállandóság) növeli az érzelmi biztonságot, alapul szolgál a tájékozódáshoz, a jó szokások kialakulásához. A napirend folyamatosságából, az egyes mozzanatok egymásra épüléséből fakadó ismétlődések tájékozódási lehetőséget, stabilitást, kiszámíthatóságot eredményeznek a napi események sorában, növelik a gyermek biztonságérzetét. A gyermek új helyzetekhez való fokozatos hozzászoktatása segíti alkalmazkodását, a változások elfogadását, az új megismerését, a szokások kialakulását. A biztonság nyújtása természetszerűleg magában foglalja a fizikai és a pszichikai erőszak minden formájától való védelmet is.
„Az egységes óvoda-bölcsőde intézményben, ahol a három év alatti kisgyermekek napközbeni ellátása is biztosított, figyelembe kell venni a kisgyermekkor sajátosságait, alkalmazni szükséges e korosztály igényeihez igazodó módszereket, eljárásokat. A jogszabályi, törvényi rendelkezéseken túl tehát számos pedagógiai tényező átgondolása, összehangolása szükséges ahhoz, hogy az egy csoportban működő, vegyes életkorú gyerekek egyéni és csoportos fejlődése, képességeik kibontakoztatása optimális legyen.”
Indexkép: Depositphotos.com
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva: