Erőpróba
A gyerekek két csoportra oszlanak. Középen húzunk egy vonalat, a gyerekek pedig egymással szemben állnak (tehát mindenkire jut egy pár a másik csapatból). A cél, hogy sikerüljön a másikat a saját térfelükre húzni. Az a csapat nyer, akinek az oldalán több gyerek van a játék végén.
Húzz, húzz engemet
Ezt a mondókát akár az előző játékhoz is kapcsolhatjuk.
Eredetileg úgy játsszuk, hogy párt választunk, egymással szembe állunk, megfogjuk mindkét kezünket, lábunkkal kitámasztunk, és előre-hátra billenő mozgással húzzuk egymást oda-vissza. Az győz, aki a másikat ki tudja billenteni az egyensúlyából.
Húzz, húzz engemet,
Én is húzlak tégedet,
Amelyikünk elesik,
Az lesz a legkisebbik.
Böködő
A gyerekek egyik tenyerüket kifele fordítva a hátukhoz szegezik, ez lesz a "céltábla". A másik kezük mutató ujja pedig lesz a böködő. Ebben a játékban nincsenek csapatok, hanem az a cél, hogy a játszók a lehető legtovább játékban maradjanak. Akit eltalálnak, kiesik. A végén, amikor már kevesen vannak, lehet szűkíteni a teret. Az esik ki, akinek egy másik játékos a céltábláját a mutató ujjával eltalálta.
Adj király katonát!
A gyerekek két csapatot alkotnak, és feláll a két csapat egymással szemben, erős láncot alkotva. Aztán az egyik csapat tagja elkezdi mondani: Adj, király, katonát!
Az ellenséges csapat - Nem adunk!
Válasz az első csapattól - Akkor szakítunk!
Az ellenség - Szakíts, ha bírsz!
Ekkor a csapatból kiválasztott ember nekirohan az ellenség láncának és ennek két következménye lehetséges:
1. Sikerül áttörni a falat, azaz elszakítani a láncot, ekkor a két gyerek (akit átszakított a játékos) közül kiválasztja az egyiket és átviszi a saját csapatába.
2. Ha nem sikerül átszakítani, a szakító áll át abba a csapatba, amit megtámadott! Ezután ugyanezt teszi a másik csapat is.
Ez még addig folytatódik, amíg az egyik csapatban már csak egy fő marad.
Aki nem lép egyszerre
Aki nem lép egyszerre,
Nem kap rétest estére,
Pedig a rétes nagyon jó,
Katonának az való!
Nem megyünk mi messzire,
Csak a világ végire,
Ott sem leszünk sokáig,
Csak tizenkét óráig.
Így mennek a huszárok
A legkisebbekre is gondoltunk, nekik szánjuk ezt az ölbéli játékot.
Így mennek a huszárok, huszárok. (erőteljesen, határozottan, egyenletesen lovagoltatjuk)
Így mennek a tüzérek, tüzérek. (oldalra döntögetjük)
Így mennek a betyárok, betyárok. (lovagoltatás közben rángatjuk)
A mondókát egyébként akár ovisokkal, kisiskolásokkal is tanulhatjuk, akik már nem az ölünkben ülve utánozzák a huszárokat, tüzéreket és betyárokat, hanem maguk mozognak például egy sort alkotva, előre menetelben. Jó móka, sok nevetés sülhet ki belőle.
Forrás: Pompás napok blog
Pompás Napok - nevelés játékkal és mesével. A népmesét
középpontba helyezve, a népi kultúra elemeivel kiegészítve (népi
játékok, népdal, tárgyalkotás) komplex népmese-foglalkozásokat
készítünk. Az Oktatási Hivatal által akkreditált módszertanunk a
folklór, a meseterápia és tudományos kutatások eredményeire
épül. Oktatásaink, előadásaink és e-bookjaink a pedagógusokhoz,
szülőkhöz és gyerekekkel foglalkozó szakemberekhez szólnak.
Gyermekeknek szóló programjaink élményközpontúak, komplexek,
ezáltal mindenki talál kapcsolódást a meséhez.
Kapcsolódó cikkeink:
- Tavaszi népi játékok
- A gyermekkori játékok fontossága a felnőttkori problémakezelésben
- Aranyos mondókák a reggeli rutinhoz: hogy könnyebben menjen az ébredés, a fogmosás és az öltözködés
- Okosító mondókák kicsiknek és kicsit nagyobbaknak
Kép: wikipedia