Digitális lábnyom…
Az ökológiai lábnyom mellett a digitális lábnyom is hatással van a felnövekvő generációkra, amiért mi magunk, felnőttek vagyunk felelősek. Fogalma az online térben értendő, „azokra a jelekre, nyomokra vonatkozik, amelyek a felhasználó online jelenléte után maradnak, és amelyekből következtetni lehet a tevékenységére. Ezek bármilyen jellegű információk lehetnek: regisztráció egy adott oldalon, e-mailezés, videók fel- és letöltése, kommentelés, blogolás stb. A digitális lábnyom így minden olyan információra vonatkozik, amelynek alapján be lehet azonosítani az adott felhasználót.” [1]
Az említett területek alkalmazásának számos előnye van mind a különböző szakmai területeken az információnyújtásban és tevékenységekben, mind pedig az oktatás és szórakoztatás terén. De az egészséges tartalmakon túlmenően az sem mindegy, hogy mennyi időt töltenek gyermekeink a kibertérben naponta és ezáltal milyen veszélyeknek teszik ki magukat.
Ennél a pontnál tegyük a szívünkre a kezünket! Tudjuk valójában, hogy gyermekeink naponta hány órát töltenek el a való világtól távol eső térben? Ismerjük és követjük rendszeresen, hogy milyen tartalmakat, felhasználó oldalakat tekintenek meg és használnak, posztolnak? Biztosan vagyunk egy páran szülők, akik ennél a kérdésnél elbizonytalanodtunk és lelkifurdalást érzünk….
A különböző népszerű és divatos alkalmazások, mint például Facebook, YouTube, Instagram, TikTok, Snapchat, Messenger, stb. használatával egy kihívást támasztanak maguk elé gyermekeink: „Digitális ÉN megjelenés”-t. A fizikális és a kibertérben létező „virtuális én-élmény” nem összeegyeztethető számukra és nem tudnak különbséget tenni a két világ között. Még nem elég fejlettek és tapasztaltak ehhez. Céljuk általában hasonló: megmutatni szépségüket, tehetségüket, egyediségüket, vonzódásukat.
És az appok, felületek milyen hatással lehetnek gyerekeinkre?
- Egyrészt nem számolnak azzal, hogy bántásoknak tehetik ki magukat, mert negatív visszajelzéseket is kaphatnak;
- Függőség alakul ki náluk részben azért, mert olyan algoritmusok állnak az alkalmazások mögött, amellyel ki tudják ismerni a felhasználók szokásait, ízlésvilágát, ennek következtében olyan videokat, tartalmakat fognak felkínálni egymás után, amelyekre nem tudnak nemet mondani, így képezve egy ördögi kört;
- Ha nem állítják a közölt tartalmaikat „privát”-tá - márpedig miért is állítanák, hiszen akkor csak az ismerőseikhez juthat el a mondanivalójuk és az önmagában nem izgalmas -, akkor az egész világ számára láthatóvá válik mindaz, amely storyt már lehet, hogy egy év múlva szégyenként élnek majd meg.
- „Kegyes” hazugság: mivel ezek a felhasználói oldalak minimum életkorhoz kötöttek, sokszor a gyerekeink kijátszva ezt a szabályt jutnak felhasználói fiókhoz. De kiket is csapnak be ezzel a cselekedetükkel? Minket? Magukat? Egyik sem ad felmentést!
Csillaggá válni az online világban?
Van, akinek ez nemcsak vágy, hanem maga a valóság.
„Az influencerek olyan internetes hírességek, akik véleményükkel és viselkedésükkel hatással vannak az emberekre. Lehetnek más területen befutott sztárok (pl. televíziós hírességek, sportolók) vagy teljesen hétköznapi emberek is, a közös bennük az, hogy vonzó egyediségükkel vagy éppen megosztó személyiségükkel széles közönséget képesek elérni a közösségi médiában (pl. YouTube-on, Instagramon, Facebookon). Influencer tehát lehet bárki, aki valami olyan egyediséggel tud fellépni az interneten, amivel sok követőre tehet szert.”[2]
Még van egy vonzó tény az influencerekben: megjelenésükkel és szponzorált hirdetéseikkel nagyon sok pénzt kereshetnek könnyen és gyorsan. Sokszor nem a közölt tartalom a lényegi kérdés. Nem a szokványos módon kell munkavégzést végezniük, egyéni időbeosztással tervezhetők a mindennapok, „legálisan” lehet egész nap a számítógépet és okostelefont használniuk. Ez egy olyan esélyt teremthet a változásra, amely elvakítja és egyben a realitásoktól is eltávolíthatja gyermekeinket.
Melyik kamasznak ne lenne szimpatikus ez a helyzet? Kiben nem merül fel a gondolat, hogy „én is lehetnék naggyá”.
De felnőttként belegondolva kijelenthetjük, hogy mi lenne világunkkal, ha minden gyerek influencerré válna….jobb ebbe bele sem gondolni!
Kép: Gerd Altmann képe a Pixabay -en.
Tisztázni kell azt is, hogy milyen képességekre van szükség ahhoz, hogy valaki a kibertérben jó influencerré váljon azon túl, hogy ismereteket szükséges birtokolnia a social media világáról: nem árt, ha valaki kitartó, kommunikatív, kiszámítható, őszinte, kreatív és esetleg jó képszerkesztői tulajdonsággal is bír. Manapság nagyon sok kamasz hiszi azt, hogy rendelkezik ezekkel a képességekkel és nem tekintik kérdésnek, hogy számukra is van hely a csillagok között…
Szülőként a feladatunk abban áll, hogy felvilágosítsuk gyermekeinket a könnyű pénzszerzés lehetőségeiről a kibertérben és az ezzel együtt járó esetleges veszélyekről. Pedagógusként és szakemberként pedig lehetőséget kell teremtenünk arra, hogy a szülőknek is adjunk teret fórumokon való részvételre, ahol részletekbe menően bővíthetik ismereteiket az említett témában.
Szerencsére nem vagyunk egyedül! Léteznek olyan szervezetek, amelyek nagyon sok segítséget tudnak nyújtani ezen a területen és fordulhatunk hozzájuk bátran bizalommal szülőként, tanárként egyaránt. Ezen a téren említést érdemelnek:
- Kiberbiztonsági Kutatóintézet/Eötvös József Kutatóközpont
https://ejkk.uni-nke.hu/kutatointezetek/kiberbiztonsagi-kutatointezet
- Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat/Biztonságos Internet Program
https://www.gyermekmento.hu/
https://www.saferinternet.hu/
A generációk közti szakadék létező jelenség, akár sokszor problémaként jelentkezik, sőt maguk a felsőbb éves középiskolások is megfogalmazzák azt a jelenséget, hogy az alsóbb évesekkel egyre nehezebben jönnek ki, mert másabb az érdeklődési körük. Így még inkább érthető, ha szülőként elveszünk a gyerekeink által folyton használt kibertér rejtelmeiben és nehezen bírjuk követni a változásokat.
De nem adhatjuk fel! Szülőként is tanulhatunk alkalmazásokat! Nem hivatkozhatunk arra, hogy fáradtak vagyunk ehhez! Miért? …..mert felelősek vagyunk!
A cikksorozat további részei:
Z generáció a kibertérben 2. rész
Z generáció a kibertérben 3. rész
[1] Forrás netpedia.hu: tárolt változat (Olvasva: 2020. november 2.)
[2] Forrás: https://lexiq.hu/influencer (Olvasva: 2020. november 2.)
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva: