Újszülöttként még tökéletes önbizalommal és önszeretettel rendelkezünk. Felnőtté válásunk során rengeteg behatás ér minket, elsők és legfontosabbak a szüleink felől érkező hatások, aztán az egyre összetettebb kapcsolati háló szereplői is erős befolyással vannak ránk, a rokonaink, a barátaink, az iskolatársaink és persze a tanáraink. Ismerjük a szívünkig hatoló mondatok erejét a saját életünkből is. Némelyek évtizedek távlatából is visszhangozni tudnak a fülünkben, újra és újra szárnyakat adva, vagy épp ellenkezőleg újra és újra megsemmisítve bennünket. Nincs ez másként a saját gyerekeink esetén sem. Ezeknek az élményeknek, történeteknek, hatásoknak az összességéből áll össze az a kép, amit a gyerekünk önmagáról gondol, azok a megoldások, amelyekre önmagát képesnek érzi és ezek mentén találja meg majd azt a helyet az életben, amit önmaga számára elfogadhatónak és elfogadandónak ítél. Az önmagáról kialakított kép határozza majd meg, hogy milyen életet, milyen jövőt mer álmodni önmaga számára.
Tudjuk, hogy nagyon nehéz szülőként jól reagálni mindenre. Tapasztalatunk szerint a legtöbbször az önmagunkkal kapcsolatos teljesíthetetlen elvárások, a szülői bizonytalanság, az eszköztelenség és a tehetetlenség érzése áll a rosszul irányzott mondatok, a félresiklott családi helyzetek mögött. Kicsúszik szülőként sok helyzet, beszélgetés a kezünkből, azt érezzük, hogy kevesek vagyunk ehhez, nem tudunk már úgy kapcsolódni a kamasz gyerekünkhöz, mint korábban és az eddigi évek „munkája” felesleges volt.
A kamaszkor az egyik legérzékenyebb korszak sok szempontból, itt méginkább hangsúlyos a kívülről kapott visszajelzés jelentősége. A negatív, minősítő, az önbizalmat összezúzó mondatok nem múlnak el nyom nélkül, egyre több prevenciós foglalkozáson halljuk már az alsós gyerkőcök szájából is, hogy „nekem ez úgysem megy, nem tudom megcsinálni”, „úgysem fog sikerülni”, „engem nem lehet szeretni” vagy az „én nem is vagyok szép” mondatokat.
A gyerekek lelki egyensúlyának megtartásában vagy visszaszerzésében a családnak és a szülőknek, mint a gyerekeik első számú szövetségeseink és támogatóinak, szerencsére hatalmas lehetőségeik vannak. Ezt a szeretetet és segíteni akarást fókuszban tartva segítjük a hozzánk fordulókat olyan támogató technikák megismertetésével, amelyekkel hatékonyabbak tudnak lenni, akár konfliktusos helyzetek kezelésében is.
Ügyfeleink között egyre több kamasz gyereket nevelő szülő van, akik megoldást keresnek a felmerülő problémák kezelésére. Ebből az igényből adódóan, szakembereink a mostani különleges helyzetre is reagálva egy komplex, öt lépéses workshop sorozatot dolgoztak ki, „Ördöglakat, avagy a kamasz gyermekkel való boldogulás művészete” címmel.
A programsorozat módot ad biztonságos körben megosztani a szülőséggel, az anyasággal kapcsolatos bizonytalanságainkat, dilemmáinkat, rálátni ezekre, változtatni és tanulni önmagunkról.
Az öt alkalom során olyan speciális helyzeteket dolgozunk fel a résztvevőkkel, amelyek segítségével lehetőségük nyílik megérteni a gyereküket, saját magukat és megtanulják kezelni a gyerek kamasz korából és a család új életszakaszba lépéséből adódó helyzeteket és nehézségeket.
Illusztráció: Antonios Ntoumas képe a Pixabay -en.
Balázs Boglárka - The Sea inside MeJátékpedagógus, Mediátor, Szociális munkás, Drogügyi-koordinátor, OH-instruktor, Grafológus- és rajzelemzési szakember, Tréner és Egyéni segítőElérhetőségeim: Email: seainside.kozpont@gmail.com Tel: +36205351565 Honlap: http://seainsidekozpont.simplesite.com/ Facebook: The Sea inside Me | Facebook |