A közösségi média tematikus bejegyzései alatt parázs viták bontakoznak ki a május 3-án kezdődő vizsgaidőszak kapcsán. A jellemzően egymást túlharsogó kommentek főként arról szólnak, miért is (nem) kellene megtartani az érettségi számonkéréseket a hagyományos módon.
Maruzsa Zoltán álláspontja az, hogy „a tavaly tavaszi és őszi érettségik során megfelelő tapasztalatot szerzett a kormány és az oktatási kabinet az idei vizsgák megszervezéséhez, idézi az államtitkárt a 168 óra.
Sokan azonban igazságtalannak érzik, hogy tavaly, amikor kevésbé volt drasztikus a járványhelyzet, és csak három hónapra tértek át az intézmények a tantermen kívüli, digitális oktatásra, elmaradtak a szóbelik. Sőt, azok is fellélegezhettek, akik a veszélyhelyzet miatt nem tudták befejezni komplex nyelvvizsgájukat, hiszen részeredményük ugyanúgy pluszpontot ért a felvételinél.
Az egymásnak feszülő ellenvélemények sokaságából olykor kitűnik egy-egy középiskolás hozzászólása is. Ezek a fiatalok nem „kiabálnak”, nem követelnek, csak azt kérik: az érettségivel kapcsolatos döntések során a szaktárca vegye figyelembe és méltányolja a végzősök helyzetét – ahogy azt tavaly is megtette. Az idén érettségizők úgy érzik, nincs lehetőségük a szokott keretek között felkészülni a vizsgákra, pedig ezen múlik sokak továbbtanulása, pályafutásának beindítása, egyszóval: a jövője.
Az út a fontos, nem a cél?
Az egyik Facebookon kommentelő diák szerint óriási a lemaradása azokhoz képest, akik még a pandémia előtt, nyugodt körülmények közt érettségiztek. Ő és az osztálya tavaly március óta mindössze két hónapot járt iskolába. (2020. március 16-ától a járvány első, majd november 11-től a második hulláma miatt zártak be az intézmények.) Ugyanez a kamasz azt is írta: a heti jelenléti konzultáció nem pótolja a hagyományos tanórákat, s bár a tanárok minden tőlük telhetőt megtesznek, a felkészülés mégis döcögős.
A helyzetet súlyosbítja, hogy március 8-tól az ország újra bezárt, az oktatási intézmények a tavaszi szünet végéig biztosan zárva lesznek. Emiatt elmaradnak a kiscsoportos foglalkozások, az írásbeli próbavizsgák és az érettségire felkészítő napok is.
„Nekünk, diákoknak nem azzal van a problémánk, hogy le kell vizsgázni, hanem azzal, hogy a feltételek a normális felkészülésre NINCSENEK biztosítva!”, teszi hozzá egy másik tanuló.
A tavalyi érettségi eredmények egyébként összességében nem lettek sem jobbak, sem rosszabbak az előző évihez képest, olvasható az eduline.hu oldalon. A cikk kitér arra is, hogy középszinten a magyar nyelv és irodalom, valamint a matematika kivételével némileg rosszabb eredmények születtek a fő tárgyaknál: „a legmagasabb átlagcsökkenés a német vizsgáknál lett, 5 tizeddel rosszabb eredményt értek el a diákok”. Ez pedig talán annak tudható be, hogy a nyelvórákon megszokott interakció kevésbé hatékonyan vagy egyáltalán nem valósult meg a digitális oktatásban.
A COVID-szorongás árnyékában
A most érettségizők zöme a Z-generáció tagja, de Bereczki Enikő ifjúsági és generációs szakértő szerint ezt a korosztályt hívhatjuk COVID-generációnak is, miután az egyik legmélyebben formálódó, egyetemes élménye az, ahogy a koronavírus-járvány hat a mindennapjaira.
Ezt támasztja alá az Európai Bizottság és öt gyerekjogi szervezet közös online felmérése is, amelyből kiderült, hogy a megkérdezett több mint 10 ezer, 11 és 17 év közötti gyerek és fiatal közül minden ötödik boldogtalannak vallja magát, és szorong a jövő miatt. Az UNICEF dióhéjban így összegezte az Európa határain túlmutató kutatás eredményét: a járvány „a stressz és a bizonytalanság felé taszította a gyerekeket”.
A természetes vizsgadrukk mellett a fiataloknak tehát ebben az érettségi szezonban az egy éve magukkal cipelt COVID-szorongással is meg kell küzdeniük, amely mindegyikük esetében eltérő mértékű mentális kihívást jelent, attól függően, ki hogyan és mennyire érintett a betegségben.
Képzeljük csak magunkat annak a kamasznak a helyébe, akinek valamely szoros hozzátartozója
- a gazdasági válság következtében munkanélkülivé vált
- megfertőződött, és a betegség olyan súlyos lefolyású volt, hogy hetekig kórházban, rosszabb esetben lélegeztetőgépen tartották
- a járványban életét vesztette!
Ezek mind olyan traumák, amelyeknek a feldolgozása egy érett személyiségnek is kihívást jelent, nemhogy egy, a helyét a világban még kereső, és a jövőtervezés előtt álló fiatalnak.
Mit tehetnék érted?
A témában a diákönkormányzatok és -érdekképviseletek is hallatták hangjukat, többen petíciót indítottak az érettségi vizsgák eltörléséért vagy módosításáért.
Az Országos Diáktanács öt pontban fogalmazott meg javaslatokat a köznevelésért felelős államtitkársághoz eljuttatott levelében. A szervezet egyebek mellett azt kérte, ne legyen kötelező az 50 óra közösségi szolgálat az érettségi vizsgára való jelentkezéshez, hiszen a járvány miatt csökkent azoknak a helyeknek a száma, ahol a diákok önkénteskedhettek volna. Nyílt állásfoglalásuk kitér arra is, hogy a résznyelvvizsgákért idén is járjon pluszpont, a közép- és emelt szintű érettségi vizsgát mindenki a saját intézményében írhassa meg, továbbá azok a pedagógusok, akik védőoltást szeretnének, kerüljenek előre az oltási tervben. A javaslatok közt szerepel még, hogy minden érettségi vizsga legyen ingyenes az előző években végzett diákok körében.
Az Alternatív Diákközpontú Oktatásért Mozgalom javaslatcsomagja több ponton is egyezik a fentivel; ezek mellett az ADOM azt is kéri, hogy idén is töröljék el a szóbeli vizsgákat, az utolsó éves tananyag legyen kevésbé hangsúlyos a számonkéréskor, valamint azok a diákok, akik valamilyen krónikus betegségben szenvednek, vagy a digitális tanrend miatt nem férnek hozzá a megfelelő oktatáshoz, egy nyári, a járványveszély szempontjából biztonságosabb időpontban érettségizhessenek.
A szaktárca egyelőre kitart azon álláspontja mellett, hogy ha a járványhelyzet engedi, akkor a diákoknak szóban is számot kell adniuk az elmúlt években megszerzett tudásukról. Ez pedig sokaknak – különösen egy gyengébben sikerült írásbeli után – akár javítási lehetőséget is jelenthet.
Hogy végül hogyan, milyen feltételek és elvárások mellett alakul az idei érettségi szezon, az még a jövő zenéje, de leginkább azon múlik, sikerül-e eléggé lelassítani a vírus terjedését ahhoz, hogy biztonságos körülmények közt vizsgázhassanak a diákok.
Indexkép: Varga György/mti
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva: