Világszerte sikeresek azok az óvodák, amelyek az általánosnál sokkal intenzívebben vonják be a szülőket a gyermeknevelésbe. A több évtizedes tapasztalat mutatja, hogy az ilyen nevelési intézményekből kikerülő gyermekek felnőttként jobban értékelik a családot, embertársaikat és az átlagosnál jóval ritkábban válnak el.
„A nevelés a szülő feladata, míg az oktatás az iskolában zajlik” - a hagyományos nevelési-oktatási rendszerben feltétlenül igaz ez az állítás. Ugyanakkor a gyermekeknek komoly problémát jelenthet, ha az óvodában-iskolában és a családhoz hazatérve egészen más értékek, erkölcsiség mentén kell eligazodniuk. A kiegyensúlyozott életvitel elsajátításának alapfeltétele, hogy hiteles, erkölcsileg egyértelmű impulzusok érjék a fiatalokat. Ellenkező esetben szorongásos tünetek, lelki problémák léphetnek fel, s komoly zavarokat okozva akár egész életre meggátolhatják a gyermekek egészséges szellemi fejlődését, közösségi beilleszkedését.
A Sas-hegy lábánál idén induló új óvoda erre a jelenségre kínál megoldást: az intézményben a szülő és a nevelő közötti kapcsolattartás jóval intenzívebb a tutor-rendszernek köszönhetően. A tutor a gyermek személyiségbeli és képességbeli neveléséért egyaránt elkötelezett és felelős személy, aki a szülőpárral rendszeresen konzultál, segít, tanácsot ad, javasol, biztat, megerősít. A tutor egyben rendszeresen egyeztet a gyermek pedagógusaival is. Az óvoda nemcsak a gyermek nevelésére koncentrál, hanem arra is, hogy a szülők és a nevelők által közvetített értékek egymást erősítsék. Ennek érdekében a szülők az óvoda által szervezett speciális, gyermekneveléssel, házastársi kapcsolattal foglalkozó tréningeken vehetnek részt, amelyeknek lényege és küldetése a szülő-gyermek, illetve a házastársi kapcsolat erősítése.
A hagyományosnál jóval célirányosabb és szervezettebb visszacsatolás lehetővé teszi, hogy a szülő hitelesebben, tudatosabban formálja és tökéletesítse saját szerepét gyermeke és a család életében, s ezáltal kiegyensúlyozott és harmonikus mintát mutasson gyermekének. Az értékalapú nevelés lényege, hogy ezek az értékek a szülők és nevelők által hitelesen képviselt értékek legyenek. A hitelesség fontos jellemzője, hogy összhang van a hirdetett és a saját életvitelben alkalmazott elvek között. Az értékalapú nevelés módszere a példamutatás, valamint a folyamatos kapcsolat a szülő és az intézmény között a nevelés összehangolása érdekében.
A gyermek óvodáskorától kezdve idejének jelentős részét szüleitől távol tölti, éppen ezért ebben a korban kell egyre tudatosabban odafigyelni a szülők szerepére gyermekük életében. A tutor-rendszer maximálisan illeszkedik az érvényben lévő oktatási, nevelési előírásokhoz, a gyermek tehát nem „mást” kap, hanem többet és hitelesebbet, mint egy hagyományos nevelési intézményben. A tutor-rendszerrel működő intézmények az intézmény akadémiai szintjét tekintve több országban a legrangosabb intézmények közé tartoznak. Ennek titka az egyes gyermekre jutó oly mértékű figyelem, törődés, amely az átlagos képességű gyermekeket is nagyon jó eredmény elérésére ösztönzi, mind a tanulás, mind pedig a jellemformálás terén.
Európa több országában – Anglia, Spanyolország, Csehország, Lengyelország - már több éve, évtizede működnek hasonló, szülői kezdeményezésen alapuló intézmények. A tapasztalatok egyértelműen pozitívak - az ilyen szellemiségű intézményekben nevelkedett gyermekek jóval rendszeretőbb, családcentrikusabb, szakmájukban sikeres, boldog, kiegyensúlyozott emberekké válnak a hagyományos képzésben részt vevő társaikhoz képest. A spanyolországi adatok magukért beszélnek: míg az ország válási statisztikái világviszonylatban szinte a legmagasabb értéket mutatják, addig az értékalapú nevelésben részesültek esetében ez a mérték 5% alatti. Nem véletlen, hogy ezekbe a szülők által alapított oktatási intézményekbe jellemzően nagy a túljelentkezés. A kiválasztás kritériuma, hogy a szülők egyetértenek-e az iskola értékrendjével és vállalják-e azt, hogy a nevelés az intézmény és a család közös, összehangolt feladata.
A magyarországi alapítók olyan szülők, akik Londonban, Madridban, Varsóban és Prágában találkoztak az ilyen típusú nevelési intézményekkel, majd itthon más, hasonlóan motivált családokkal, szülőkkel összefogva létrehoztak egy tutor-rendszerrel működő alapítványi óvodát Budapesten. Az alapítók tervei szerint gyermekeik pár év múlva már tanulmányaikat is hasonló elvek mentén működő iskolában végezhetik.
http://www.sashegyovoda.hu