A rajzlap, rendelkezésre álló térként, jelképesen szociális mezőként értelmezhető, ahol a környezettel fennálló kapcsolatok problémái megjelennek. Az aktuális hangulati és érzelmi állapoton túl a gyermek a rajzolás során megjeleníti az elszenvedett mentális sérüléseit is. A családrajzban mind a tudatos, mind a tudattalan élménytartalmak kivetülnek, amelyek jelzik a rajzolónak a külvilághoz való viszonyát.
A gyerekek a családrajzok megalkotásakor érzelmi impulzusaikat mozgósítják. Ezeket a pszichológusok a gyermekek családi relációinak, a családtagokhoz fűződő érzelmeinek rekonstruálására használják fel. A rajzolással a tudattalanban lévő konfliktusok megközelíthetővé válnak.
A családrajzok szerepe: a gyerek verbális közléseit kiegészíti, esetleg helyettesíti, segítségével kimutatható a család esetleges működési zavara, kimutathatóak a családi konfliktusok, a rajzlap rendelkezésre álló térként, szociális mezőként értelmezhető, ahol a környezettel fennálló kapcsolatok problémái megjelennek, oldhatja a gyerek szorongását.
A családrajzban megjelenik: a gyerek aktuális hangulati és érzelmi állapota,a családban elfoglalt helye, kapcsolata a családtagokkal. A családrajzokban a tudatos és a tudattalan élménytartalmak kivetülnek, ezek jelzik a rajzolónak a külvilághoz való viszonyát.
A családrajz fajtái: emberrajz, hagyományos családrajz, kinetikus családrajz. A kinetikus családrajz projektív rajzvizsgálati módszer, amely a gyermek-pszicho diagnosztikában, tanácsadásban, családterápiában, továbbá serdülők és felnőttek pszichológiai és pszichiátriai vizsgálatában alkalmazható. A kinetikus családrajzban a gyermek kifejezi, hogyan érzi magát a családi környezetben, hogyan észleli, jeleníti meg belső világában önmagát és a családot - amely alapvetően meghatározza személyiségfejlődését, attitűdjeit, bizalmát a világban. A kinetikus családrajz kb. 5 éves kortól kezdve használható. Nem csak gyermekek, hanem serdülők és felnőttek projektív tesztvizsgálatára is alkalmas. Többféle célra is alkalmas:
- a) mint általában a rajztesztek, oldhatja a gyermek helyzeti szorongását, mivel a rajzolás a gyermek számára ismerős, megszokott tevékenység;
- b) modellreakcióként mutatja a gyermek viselkedését egy új, félig strukturált helyzetben;
- c) projektív technikaként a személyiség olyan rétegeit képezi le, amelyek másként nehezen feltárhatók;
- d) kisebb gyerekeknél, akik még nehezen fogalmaznak szavakkal, helyettesíti a verbális közlést;
- e) amikor a raport nem elég mély, nemcsak helyettesíti, de hitelesítheti vagy meg is kérdőjelezheti a verbális közlést;
- f) az ábrázolás aktuális tartalmán túlmutató, mélyebb klinikai interjú bevezetéseként, közvetítő közegeként alkalmazva átmenetet, keretet képez az én-involváltabb kérdések megbeszéléséhez;
- g) longitudinális rajzvizsgálati módszerként (részletesen lásd HÁRDI, 1983) használva alkalmas a pszichoterápia vagy a tanácsadás során a terápiás változások követésére, azok objektiválására;
Ehhez egyéni tesztfelvétel szükséges, mert a grafikus adatokat ki kell egészíteni viselkedéses, verbális és anamnesztikus adatokkal, figyelembe kell venni a rajzolás folyamatváltozóit és a legfontosabb moderátor változókat. Másként fogalmazva, a rajzba először bele kell vinnünk előzetes ismereteket, hogy aztán több, gazdagabb, mélyebb információt olvashassunk ki belőle.
1. Emberrajz! Instrukció: Rajzolj egy embert!
2. Hagyományos családrajz! Instrukció: Rajzold le a családod tagjait!
Globálisan értelmezve pozitív elemeket is találunk a családrajzban: a családtagok egy sorban helyezkednek el, és a szülőket a kor szerint felállított testvérsor követi. A családrajz színei kellemesek és az emberalakok arányosak. Ugyanakkor megfigyelhető az érzelmi elakadás is a rajzon, mert nem találunk járulékos elemet. Hiányzik a nap, az ég, a fa, a fű, a virágok, a madarak, amitől szegényessé vált az ábrázolás. A nagy téri távolság hiányzó interakciót és kommunikációs problémát jelez. A családtagok között nincs testi kontaktus. Anya és az apa kezei kinyúlnak, de a gyerekek csípőre teszik a kezüket, ami egyrészt a kapcsolat visszautasítására utal, másrészt jelzi a csalódástól való félelmet is. Fontos részlet az is, hogy csak a saját nevét írta nagy kezdőbetűvel.
3. Kinetikus családrajz! Instrukció: Ábrázold a családod tagjait tevékenység közben!
A családtagok szembe néznek, a kislány balra néz, kiradírozta a fejét, és még kisebbre rajzolta, ezzel jelezte az alacsony önértékelését. Apa fát vág, ami agresszióra és autoriter viselkedésre utal. Öcsi mindkét kezével labdázik, de nem akar vele együtt játszani. Anya sepreget, ami kényszerességet jelez, azaz fontosabb számára a takarítás, mint a családtagokkal való kapcsolat. A kislány félrevonulva nézi a televízióban a romantikus sorozatot, szinte elvész az aránytalanul nagy székben. A cselekvés ábrázolása során is megjelenik az interakció hiánya, ami tovább erősíti a magára maradottság és elutasítottság érzését.
A színek használatának elemzése:
- Vörös: az érzelem túlsúly
- Fekete: gyász, komorság
- Rózsaszín: ábrándok
- Lila: viselkedészavar, tanulási problémák
- Narancssárga: beállítódás
- Sűrű satírozás, árnyak: szorongás
- Sok szín: gazdag fantáziavilág
Tárgyak:
- Autó, katona: férfias szerep
- Fényforrás: jól beilleszkedő, egészséges gyerek
- Labda, labdázás: rivalizálás, agresszió, versengés
- Labda a fejen: szociális gátlások
- Fogak, nagy lábujjak: agresszió
- Hosszú kar: elutasítás
- Kézfogás: testi kontaktus
Az ember:
- Hiányzó kéz, ujjak, váll: bizonytalan, bizalmatlan, esetleg neurotikus gyerek
- Arctalanság: elutasítás, elutasítottság, alacsony önértékelés
- Fogak: agresszió
- Akire hasonlít, az fontos neki
- Anya: tápláló tevékenység (pl. főz): béke, bensőségesség
- Apa: dolgozik, autót vezet: csak perifériálisan tartozik a családhoz
- Vág: autoriter, önkényeskedő, durva
Rajzforma:
- Pálcikaember: szorong, alacsony az IQ-ja
- Profil: nehézségek, viselkedési zavar
- Nem természetes ember (pl. robot) gyenge realitásvilág, esetleg gondolkodászavar
- Gondos rajz: teljesítmény centrikusság
- Radírozás: az alakkal szembeni konfliktus
- Rajzolási sorrend: többnyire életkori sorrend
Értelmezés:
- Globális értékelés: a rajz érzelmi tónusának, globális színvonalának értékelése, továbbá a feltűnő cselekvések, szokatlan grafikus jegyek elemzése
- Emberalakok értékelése: a tárgyakat figyelmen kívül hagyva, az emberalakok interakcióinak, cselekvéseinek és rajzi jegyeinek elemzése
- Tárgyak értékelése: az embereket gondolatban kihagyva, csak a tárgyak pozícióját, hangsúlyozását, használatát elemezzük
- A lap aljának vagy felső szélének leválasztása (pl. felhő, talajvonal) szorongás, félelem, ingatag, bizonytalan család
- Elhelyezés: távol álló alakok: elszigeteltség; feljebb áll, mint a többi: fokozott vágy a figyelemre, ha más alak áll feljebb: az a domináns
- Háttal áll: elutasítottság, vagy kommunikáció hiánya
- Körülhatárolt: az összetartozás hiánya
A viselkedészavaros, tanulási problémákkal küzdő, neurotikus tünetekkel rendelkező gyermekek családrajzaiban az egészségesekkel szemben nem fordulnak elő olyan járulékos elemek, mint a nap, az ég, a virágok. A rajz egésze részletekben szegény, az ember alakok kevés specifikus részletet tartalmaznak. Gyakori a profil ábrázolás, a család laza csoportba rendeződik a képen. A neurotikus gyermekek kevés színt használnak, kerülik a narancssárgát, jobban kedvelik viszont a lilát. A sötét árnyalatok kifejezéséhez a feketét használják, szemben a jól beilleszkedő gyermekekkel, akik a fekete helyett inkább a szürke színt használják erre a célra. Az alkalmazott színek általában véve kevéssé realisztikusak. Kevesebb teret használnak a papírlapon (kisebb lesz a rajz), gyakori a papír szélére szoruló figura és a talajvonal elhagyása. Az emberrajzban nagyobb méretű a fej, mint az egészséges gyermekeknél, nem rajzolják meg a kezet és az ujjakat, hiányzik a váll, és bizonytalanul ábrázoltak a lábfejek.
A jól beilleszkedő, egészséges gyermekek rajzaiban általában fizikailag közel vannak egymáshoz a családtagok, interakcióban állnak, és a gyermek életkorának megfelelő színvonalon, közel azonos nívóval ábrázoltak. Legtöbbször megjelenik valamilyen fényforrás is, az anya gyakran tápláló jellegű tevékenységet végez (például főz), és a teljes családi atmoszféra a békét, a bensőségességet sugározza. Általános negatív jelzések az izoláció bármilyen megjelenése, az arctalanság, az elfordulás, a saját világba merülés a családdal való kapcsolat helyett, valamint a negatív érzelmeket (düh, szomorúság, elutasítás stb.) kifejező arckifejezés.
Érdeklődni és jelentkezni lehet a 06/30-355-01-77 számon lehet amennyiben problémákkal szembesülnek a gyermeknevelés területén!
Üdv.: Balogh Andrea Gyermekpszichológus