A jó megközelíthetőség
Előfordul, hogy nem csak egy óvodát, sokkal inkább egy bizonyos óvodát választanánk gyermekünknek, amely sajnos nincs lakóhelyünk közelében. Nem árt alaposan, részletekbe menőkig átgondolnunk, vajon bírni fogja-e gyermekünk az 1 órás oda-, 1 órás visszautat, ha nem a lakóhelyünk körzetébe tartozó oviba járatjuk. Át tudjuk-e úgy szervezni a napirendjét, hogy este korán lefekhessen? Az előbbiek fontosak, hiszen a hajnali kelés bizony megviseli a gyerekeket. És vajon mi magunk tudjuk-e hosszú távon vállalni a sok-sok utazással, kényelmetlenséggel járó tortúrát? Érdemes ezeket a szempontokat alaposan átgondolni a döntésnél.
Milyenek az óvónénik?
Ha van fontos szempont az óvodaválasztásnál, akkor az óvónő személye az. A legrosszabb helyet is mesebeli tündérkertté tudja varázsolni egy jó óvó néni – és fordítva. A nyílt napokon általában minden óvónő kedves a szülőkkel, válaszol a kérdésekre, szeretne jó benyomást tenni. Sokkal többet elárul az óvónők és gyerekek viszonyáról, hogy például hogyan beszélnek a csoportban a gyerekekkel, türelmesek-e velük, végighallgatják-e őket. Figyeljük meg, hogy a csemeték bátran fordulnak-e kéréseikkel, kérdéseikkel a pedagógusok és a dajka felé.
Mekkora a csoportlétszám?
Egy állami óvodában általában 3-6 óvodai csoport működik. Alacsonyabb létszám esetén több figyelem jut egy gyermekre, ez mindenképp előnyös.
Milyen a csoportösszetétel?
A homogén csoportban eredményesebb a fejlesztés, hiszen nagyrészt azonos életkorú gyermekekkel foglalkozhat a pedagógus. A vegyes életkorú gyermekek csoportjában a szociális érzékenység, az egymásra való odafigyelés kap nagyobb hangsúlyt.
Milyen a csoport, valamint az óvoda felszereltsége, az udvara?
Noha tetszetős egy gazdagabb felszereltségű intézmény, ez még nem garancia arra, hogy színvonalasabb fejlesztés is folyik ott, ha a pedagógusban nincs meg a kellő motiváltság. Az udvaron esetleg szemrevételezhetjük, hogy mekkora lehetőség van a szabad mozgásra, füvesített-e, kellően biztonságosak-e a kinti játékok.
Milyen gyakorlat szerint végzik a beszoktatást?
Vannak olyan intézmények, ahol örömmel veszik a szülő aktív jelenlétét a fokozatos, szorongás-mentes óvodai beszoktatás érdekében, mások inkább a „mélyvizet” részesítik előnyben, ahol az első perctől ott kell hagyni a gyermeket. Ez utóbbi gyakran sok sírással, lelki megrázkódtatással jár együtt, mely egy érzékenyebb lelkű gyermek számára rendkívül megterhelő lehet. A kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében erről is érdeklődhetünk előre a kiszemelt óvodában.
Van-e tapasztalatuk speciális igényű gyermekekkel
Sokan nem gondolnak erre a szempontra, de sajnos nagyon sok család életét nehezítette már meg egy váratlanul jelentkező ételallergia, vagy cukorbetegség. Nem mindegy, hogy erre hogy reagál az adott intézmény, hogyan állnak egy diabéteszes gyermekhez, vagy egy liszt- esetleg tejmentes diétához, vagy mogyoróallergiához; most találkoznak vele először, vagy jár ilyen gyermek az intézménybe, tudják-e mi a teendő sürgős esetekben.
Ha érdekelnek az alternatív oktatási lehetőségek, olvasd el erről szóló írásunkat.