A gyermekek életük első felében nem tesznek mást, mint kipróbálják magukat igen sok dologban. Fogalmazhatunk úgy is, hogy körülbelül a 30-as éveikben nőnek fel igazán, és ekkorra jönnek rá, hogy mi a valódi hivatásuk, mi az, amit szívvel-lélekkel képesek csinálni.
Ennek több oka is van, a legfőbb azonban az, hogy általában nem a gyerek igényeihez és képességeihez mérten folyik a tanítás, valamint az, hogy a kicsik nem ismerik meg saját magukat, a személyiségüket és a képességeiket.
Azonban ha a szülő tudatosan, s a gyerek személyiségét figyelembe véve és megfelelően értelmezve egyengeti a gyermek tehetségének feltérképezését, akkor a gyerek jóval hamarabb rátalálhat arra a hivatásra vagy munkára, amelyet képes teljes szívéből csinálni, és nem utolsó sorban meg is tud élni belőle.
4 fő típust különböztetünk meg tehetség szempontjából
Az asztrológiai személyiségi minta alapján 4 féle személyiségi típust ismerünk: tűz, víz, levegő és föld. (Természetesen vannak olyan gyermekek, akik árnyaltan átlógnak a csoportok között, így érdemes ezt is szem előtt tartani: éles határ nincs a csoportok között, azonban a jellemzés egy erős támpont lehet a szülő számára.)
-
Érzelemmentes, logikai megközelítésű személyiség:
Az ilyen típusú gyermek logikai gondolkodása gyors. Könnyedén talál összefüggéseket. Azonban igen felületes is egyben, mélyen nem szeret elmerülni egy dologban. A feladatokat logikai úton próbálja megközelíteni.
-
Érzelmes segítőkész, vagy magas empátiájú személyiség:
Inkább a társas kapcsolatok érdeklik őket. Akkor érzi magát jól, ha valakikkel játszhat együtt. Szinte egyedül nem is látjuk ezt a gyermeket, csak akkor ha megbántották érzelmileg. A feladatokat érzelmi úton közelíti meg.
-
Rendszerező, teremtői, alkotói személyiség:
Igyekszik mindenben találni egy rendszert. Egy dolog mellett képes elkötelezni magát. Amíg nem csinálta meg amit szeretne addig nem lehet eltántorítani. Mélyen akarja látni az összefüggéseket. A feladatokban rendszert keres és annak útján oldja meg őket.
-
Cselekvő, szervező, felépítő személyiség:
Nekikezd a dolgoknak igen hirtelen, azonban nem mindig marad elég energiája a befejezésre. Mindig nagy erővel kezdi a teendőit. Igen határozott személyiség. A feladatokat gyorsan és határozottan oldja meg.
Mindegyik típusnak megvan az előnye és a hátránya is. Így a szülő feladata az, hogy az előnyökben erősítse a gyermekét. Jöjjön a teszt, amivel el tudod dönteni, gyermeked most milyen személyiségjegyekkel rendelkezik:
TESZT
Két kiscsibe van a réten, eltévedtek és haza szeretnének jutni. Szerinted hogyan fognak hazatalálni?
A) Közösen összefognak és együtt hazatalálnak
B) Ott maradnak és megvárják, míg az anyukájuk vagy valaki értük megy
C) Elindulnak haza.
D) Elgondolkodnak azon, mi történt, és a körülményeket figyelembe véve döntenek arról, mit is tegyenek.
Van egy nyuszi, aki nem tudja a fáról leszedni az almát. Nem éri el, mit csináljon?
B) Elmegy és inkább epret szed, mert azt eléri, mert a földön terem és egyébként is jobban szereti az epret, mint az almát.
A) Szól valakinek, hogy segítsen
C) Keres egy széket, vagy sámlit, kis létrát, mert így hamar le tudja szedni az almát.
D) Megnézi, hogy az almafát meg lehet-e rázni, mert ha igen, az alma lehet, hogy le fog potyogni a fáról.
Kismalac lát egy teljesen új bontatlan zacskó cukorkát a padon, mit fog vele csinálni?
C) Odamegy a padhoz, és mivel látja, hogy senkié, és teljesen biztonságos, így kinyitja és megeszi.
A) Körbenéz és megkeresi kié lehet.
B) Otthagyja, mert úgy gondolja, hogy a gazdája úgyis visszajön majd érte.
D) Leül a padra vár egy kicsit, és mivel látja, hogy nem jön a cukorkáért senki, így megeszi.
A kígyó eltöri a lábát, ezt észreveszi a nyuszi, mit fog csinálni?
C) Gyorsan elrohan segítségért, mert csak a felnőttek tudnak segíteni neki.
A) Ott marad a kígyóval, és szól a teknősnek, rohanjon el segítségért.
B) Szól a teknősnek, maradjon a kígyóval, és ő rohan el a felnőttekhez, mert tudja, hogy gyorsabb, mint a teknős és hamarabb jön a segítség, ha ő megy.
D) Hiszen a kígyónak nincs is lába...
A süni egy erdő szélére ér, tudja, hogy az erdő végében vannak a szülei. Mit csinál?
C) A szülei lábnyomait követve elindul az erdőbe
B) Megvárja a kiránduló csoport többi tagját, és velük együtt megy át az erdőn
A) Tudja, hogy a szülei visszajönnek érte, így megvárja őket az erdő szélén
D) Van egy térképe, és tudja, hogy az erdőben a helyes út jelzésekkel van tele, így biztos nem fog eltévedni, és átjut az erdőn.
Ha a gyermek válaszai nagyobb részt:
A) akkor ő az érzelmes, segítőkész, vagy magas empátiájú személyiség.
B) akkor ő rendszerező, teremtői, alkotói személyiség.
C) akkor ő cselekvő, szervező, felépítő személyiség.
D) akkor ő érzelemmentes, logikai megközelítésű személyiség.
Ez a teszt lehet egy alap, de fontos, hogy a pontos személyiség feltérképezésnél a gyermek cselekedeteit, és a mindennapi problémamegoldását is figyelembe kell venni. Főleg, hogy az ilyen és ehhez hasonló tesztek a logikai érzelemmentes személyiségnek és a rendszerező, teremtői, alkotói személyiségű gyermekeknek "kedveznek".