Pikler Emmi 1902-ben született Bécsben, itt végezte el az orvosi egyetemet is. Első gyermeke – a később szintén neves nevelési szakemberré vált Tardos Anna - 1931-ben született, először rajta próbálta ki az akkoriban szokatlannak ható gyermekgondozási elképzeléseit. A második világháború után csecsemőotthont is vezetett, itt foglalta rendszerbe a módszerét.
Mi volt ennek a lényege? Úgy gondolta, hogy a babának az a legjobb, ha hagyják a saját ütemében fejlődni. Rendkívül ellenezte az idő előtti ültetést, járatást és az állókát, amit ma bébikomp néven ismerünk. Emellett kiállt a gyerek tisztelete mellett, azt vallotta, hogy mindig szeretettel, nyugodt hangon kell a kicsihez beszélni, soha ne csináljunk belőle bohócot a felnőttek előtt, tartsuk tiszteletben a privát szféráját és a fejlődési ütemét.
Konkrét tanácsai mind az önállóságra nevelés felé mutatnak. A legfontosabb, hogy a kisbabát ne szórakoztassuk a nap minden percében. Ne stimuláljuk túl, ne vegyük körbe zenélő játékokkal, ne tegyük babahintába (a 21. században rezgő pihenőszékbe), a kiságya fölé se szereljünk zenélő forgót. Vegyük körbe olyan játékokkal, amelyeket megtapogathat, a szájába vehet, de ezeket ne adjuk a kezébe, hanem hagyjuk, hogy ő maga nyúljon utánuk.
(Kapcsolódó cikkünk: Szülő vagy szórakoztató személyzet? Avagy hagyjuk néha unatkozni a gyereket!)
Az anya ne hanyagolja el egyéb teendőit a gyerek miatt, hanem alakítson ki egy olyan ritmust, amelybe a házimunka és a gyerekkel való foglalkozás is belefér. A kicsi, ha az idő és a lakás adottságai engedik, legyen egész nap a levegőn, és lehetőleg télen is levegőztessük legalább két órát naponta. Bár a kritikusok szeretik felróni Piklernek, hogy szinte megtiltja a gyerekkel való közös játékot, ez nem felel meg a valóságnak. Azt javasolja, hogy naponta töltsünk minőségi időt a kicsivel, amikor mondókázunk, énekelünk, mesélünk, de nem a zenélő játék gombjait nyomkodjuk neki. Ilyenkor is jó, ha hagyjuk önállóan tevékenykedni, de közben kommentáljuk amit látunk, például „Most a zöld kocka van a kezedben. Megütögeted, kemény.” A közös játéknak valamilyen kellemes dolog, mint a vacsora vagy a séta vessen véget, és ne az, hogy szülőnek egyszerűen elege lesz belőle.
A módszer kritikusainak egyik érve szerint Pikler felett egyszerűen eljárt az idő. Valóban vannak ma már megmosolyogtatónak ható tanácsai, például hogy mielőtt az anya a csecsemőhöz nyúl, vegyen tiszta kötényt, és a munkából hazatérő apa se érjen hozzá a gyerekhez, mielőtt lezuhanyozott volna. Ugyanakkor Pikler tanácsainak jó része a mai napig megtalálható a haladó gyereknevelési módszerek eszköztárában. A szobatisztaságra szoktatást nem az akkortájt divatos bilin ültetős módszerrel javasolta, hanem arra buzdított, hogy a gyerek ritmusát figyelembe véve hagyjuk el a pelenkát – elismerve, hogy így valószínűleg nem lesz másfél évesen szobatiszta, de 2-3 éves kora között stressz és balesetek nélkül válik azzá. Emellett ő volt hazánkban az első, aki az Anyák könyve utolsó – a nyolcvanas években kiadott – változatában az aktuális orvosi állásfoglalásnak ellentmondva igény szerinti szoptatásra biztatta a nőket. Az akkoriban széles körben elterjedt nézettel ellentétben az éjjeli szoptatást sem tartotta ördögtől valónak. Mint fogalmazott: helyesebb a babát éjjel megszoptatni, mint sírni hagyni, mert az órákon át síró csecsemő reggelre úgy kifárad, hogy nem lesz ereje enni.
(Kapcsolódó cikkünk: Igény szerinti szoptatás - kinek az igénye?)
Ez az idézet rávilágít egyébként egy másik problémára, amelyet fel szoktak róni Piklernek, ez pedig a viszonylagos ridegsége. Tény ugyanis, hogy a baba lelkével keveset foglalkozik. Rendszeresen megerősíti a meleg, szeretetteljes kapcsolat fontosságát, ám a napi teendőket főleg praktikussági szempontból nézi. Tehát ne azért ne hagyjuk sírni a babát, mert akkor ő szenved, elvész a világba vetett bizalma, hanem azért, mert akkor utána kevésbé hatékonyan fog szopni. Könyvét olvasva úgy tűnik, mintha a csecsemő születésekor tiszta lap lenne, és csak a szülőn múlna, mit hoz ki belőle.
Valószínűleg ez az oka, hogy a kötődő nevelés elszánt híve között Pikler Emmi neve szitokszónak számít. Sokan – főleg, akik csak hallomásból ismerik, vagy akik megingathatatlanul elkötelezték magukat egy másfajta szemlélet mellett – a ridegtartás hazai nagyasszonyának tartják, aki generációk életét tette tönkre. Pedig a módszer egyik fő kitűzött célja a harmonikus szülő-gyerek kapcsolat kiépítése, amelyben egyik fél sem érzi agyonterheltnek magát. Hogy ez akkoriban jobban működött, mint manapság, jól mutatja, hogy a hetvenes-nyolcvanas években nem volt jellemző, hogy a gyesen lévő anyák bölcsibe adják a nagyobbik gyereküket azzal az indokkal, hogy nem bírnak otthon kettővel.
Ma másfajta nevelési módszerek vannak divatban. Egyesek a teljes szimbiózist hirdető kötődő nevelés, mások a nagy részben a szülő által irányított Suttogó-módszer mellett teszik le a voksukat. Ha azonban Pikler Emmi neve – hazánkban legalábbis – lassan feledésbe is merül, az általa meghonosított módszerek jelentős része továbbra is él a szakmai ajánlásokban és a józan szülők fejében egyaránt.
Fotó: Cynthia Turek / FREEIMAGES
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva: