Munkámban nagy hangsúlyt kap a tudatos tervezés, az eltérő képességű, lemaradó, lassabban fejlődő gyermekek fejlesztése, a gyermekcsoportok differenciálása. A mindennapjaink időhiányát, saját munkánkat könnyítjük meg az olyan fejlesztő játékokkal, amit önállóan is tud használni a gyermek.,. Például a labda. S ha igénye szerint választhat is, akkor ezzel a fejlődését segítjük. /Szabad játék fejlesztő ereje./
A szervezett mozgásnál is arra törekszem, hogy a gyakorlatokat saját tempójában sajátítsa el a gyermek. Önállóan próbálkozzon. Nagy a közösség ereje is. /Együtt mozgás, minta, buzdítás, dicséret./ Ez a torna, s a sok évi tapasztalat segített, hogy a gyermekek érdeklődésére, önállóságára építsek. Kevés időt tudunk fordítani az egyéni fejlesztésre, így mégis folyamatosan fejlődhet a gyermek, a mi odafigyelésünkkel. Mindezzel a prevenciót segítjük. Hiszek a megelőzés erejében.
PEK-torna a gyakorlatban, reflexiók: A csoportszobában két nagy füles labdával s óriás pöttyös labdával játszhatnak a gyerekek nap mint nap. Hamar megtanulták a szabályt, hogy csak a nagy szőnyegen labdázhatnak, s belerúgni tilos. Szabadon gurítják, ugrálnak, hintáznak rajta, egyéni igényeik szerint. Jó látni, hogy párban használják többnyire a labdákat, Közösség formáló, építő hatása van.
A heti két szervezett mozgás is arról szólt, hogy megtanultuk a különböző méretű labdák használatát. Mit, hogyan lehet velük játszani. Mozgás közben hogyan használjuk, milyen testtartással ülünk a nagylabdán. A gyakorlatokat mondókákra, énekekre végezzük. Ez segíti az egyenletes rugózást, koncentrációt, figyelemmegosztást,egyensúlyérzéket, ritmusérzék fejlesztést. Az összetett mozgásban a legjobb, -amellett, hogy az idegrendszer fejlődését segíti-az, hogy felszabadult jókedvvel, folyamatos tevékenykedés zajlik. Vagyis nincs fegyelmezés, hiszen játszanak, mozognak, s ez nem megerőltető, végig motiváltak. Mindenki a maga tempójában ügyesedik. A mindig pozitív megerősítések, még inkább arra sarkalják a gyermekeket,hogy a labdajátékban, megfelelően végezzék a gyakorlatokat, balesetmentesen mozogjanak. Jó látni, hogy figyelnek egymásra is, örülnek társuk sikerének, segítik egymást.
A versenyjátékoknak, labdával, hihetetlen közösségformáló ereje van. Nyílt napon a szülőknek is megmutattuk, mit tudunk, a nagylabdán. Azóta, már otthon is a legtöbb gyermek labdázik, sőt a szülőket is bevonják. A közös játék pozitív hatása itt is érvényesül.
Célunk, a mozgás megszerettetése megvalósult, motiváció, örömforrás számukra. A problémákkal küzdő, mozgásában akadályozott, gyenge izomzatú, magatartásproblémás gyermekek is beilleszkedtek, fejlődtek. Jó érzés megtapasztalni, hogy szívesen jönnek kis közösségünkbe. Mindenkinek van sikerélménye, fejlődik személyiségük.
Mindez bizonyítja a legnagyobb eredményt, csoportunkban nincs agresszió, illetve az adódó konfliktusokat kezelni tudjuk. A megelőzésben hiszünk, a szülőkkel együtt. Például a televíziózás negatív hatásait sem tapasztaljuk. Jó dolog, hogy közösen rátaláltunk, felfedeztük a nagylabdát, mindenki örömére.. Fontosnak tartom, a szeretet erejének hatását. Gyermekeink a csoportban mindig számíthatnak ránk. A segítségünkre, a példamutatásunkra. Ez az alap, hogy a gyermek önbizalma fejlődjön, akarjon, nyitott legyen minden újra. Tapasztalatom, hogy az esetleges feszültségek feloldását, feldolgozását, átváltoztatását segítik a nagylabdák. Szinte mindig használja egy-két gyermek . S ez a kommunikációt, az egymásra figyelést, az empátia fejlődését is segíti. Jó látni, hogy szeretettel fordulnak egymás felé, barátkoznak, nincs kirekesztett gyermekünk.
A mozgásában enyhe fokban akadályozott pici fiunk, a csoportunk legvidámabb tagja. Tevékeny, beszédes, mindenkit szeret. Társai segítik őt, egyenrangú barátként játszanak vele is.
Összefoglalva: számtalan mozzanatból adódik össze a gyermekek élete. A mi dolgunk, hogy olyan módszereket, eszközöket keressünk, jelen esetben az agresszió megelőzésére, az empátia fejlesztésére, melyek indirekt módon, közvetve épülnek be a mindennapjaikba.
„Labdára fel!"
/Pektor Gabriella/