Vajon mikortól érdemes komolyabban foglalkozni a gyerekek felkészítésével és el lehet-e kezdeni elég korán az idegen nyelv tanulását?
A korai nyelvtanulás előnyei
Kutatások szerint egyértelműen kimutatható pozitív hozadéka van az ovis korban elkezdett játékos nyelvtanulásnak, ugyanis a kisgyermekek agya ebben az időszakban még sokkal könnyebben formálható, ezért sokkal több dolgot is képesek befogadni, megjegyezni. A 7 éves kor alatti gyermekek úgy képesek elsajátítani egy-egy idegennyelvet, mintha az a saját anyanyelvük lenne.
Ugyanakkor az is kiderült, hogy a második idegen nyelv bevezetése nem okozott kavarodást a gyerekeknél, sőt egyértelműen különbséget tudtak tenni az akcentus és a beszéd hallatán. Sokszor hallani, hogy az egyik szülő csak idegen nyelven kommunikál a gyermekével, hiszen neki az az anyanyelve, így a gyereknek folyamatosan két nyelv között kell választania, hogy mikor melyiket használja. A berögződések miatt a gyerek tudni fogja, hogy például az apukájának csak angolul tud szólni, míg az anyukája magyarul is megérti őt. A helyzet miatt a gyerek rá van szorulva, hogy mindkét nyelvet megtanulja és folyamatosan napi szinten használja, ezért már fiatal korában két teljes értékű nyelv birtákban lesz.
Tehát minél hamarabb kezd el ismerkedni a gyermek az idegen nyelvekkel, annál nagyobb lesz később a pozitív hozadéka. Ezért érdemes már az iskoláztatás előtt belevágni a nyelvi felkészítésbe és idegen nyelvű óvodák után érdeklődni.
Nyelvtanulási módszerek kisgyermekeknél
A legfontosabb a folyamatos pozitív visszajelzés, az ismétlés, valamint a természetesség ereje, hiszen a kisgyerekek nem úgy tanulnak, mint a felnőttek. Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a spontán idegen nyelvű játékos foglalkozásokra, valamint érdemes a gyereket kifejezetten ilyen jellegű óvodába is beíratni. Az idegen nyelvű foglalkozások egyfajta rendszerességet adnak a gyereknek és tudni fogja, ezen az órán más nyelven beszél hozzánk a tanárnő. Fontos, hogy ne csak a színeket és a számokat mutassuk meg nekik, hanem valós idegen nyelvű környezetben hagyjuk őket, hogy figyeljék a nyelvjárást, valamint a körülöttük zajló társalgást.
Ezzel a módszerrel szépen lassan maguk fognak rájönni, hogy mit is jelentenek az egyes szavak és mondatok. Így elkerülhető a megszokott papír alapú idegen szavak tanulása, és a gyermek úgy kezdi el az iskolát, hogy nem okoz neki gondot a nyelv megértése, a szavak ismerete vagy egy egyszerű bemutatkozás angolul.
A korai nyelvtanulás tehát egyáltalán nem káros a kicsire nézve, és nem zavarja össze őket a többnyelvű foglalkoztatás, ha az élvezetes módon, különböző játékok során van beépítve a mindennapjaikba. A kutatások mind azt bizonyítják, hogy a gyerekek agya rugalmas és tanulékony, ezért nem kell félni attól, hogy bármiféle hátrányt szenvednének az idegen nyelvű foglalkozások során. Azt is fontos kiemelni, hogy ha a gyermeknek nincs kedve részt venni ezeken az órákon, semmiképp ne erőltessük rá, hiszen ezzel akár teljesen el is vehetjük a kedvét a későbbi tanulástól.