Felnőttként is elengedhetetlen, hogy megfelelően tudjuk kifejezni gondolatainkat, a helyes kommunikáció nélkülözhetetlen akár szóban, akár írásban. A gyerekek az óvodában, iskolában, de otthon is -hasonlóan a felnőttekhez- általában szóban próbálják kifejezni érzéseiket, gondolataikat. Ha nincs megfelelő szinten a beszédkészségük, hiába próbálják megértetni magukat.
A drámapedagógia módszerének használatával rengeteg terület fejleszthető. Az egyik ilyen terület a kommunikáció és a beszédkészség. A megfelelő játékok alkalmazásával amellett, hogy mókázhatunk és minőségi időt tölthetünk együtt gyermekünkkel, észrevétlenül fejleszthetjük készségeit is. A következő játékok egészen kicsi kortól kezdve játszhatók és mindaddig elővehetjük őket, amíg a gyerekeknek kedve van hozzá.
1. „Azt gondoltam, hogy…”
A felnőtt kezdi a játékot és ezt mondja: „Azt gondoltam, hogy …” és utána valamilyen cselekvést végez. Pl.: leguggol, tapsol egyet, stb. A gyermekeknek, miután felismerték a felnőtt cselekvését, be kell fejezni a mondatot. Pl. Azt gondoltam, hogy tapsolok. Aki kitalálta, az gondolhat. Ettől kezdve már a gyermekek játsszák el, illetve fejezik ki szóban gondolataikat. Ezzel a játékkal összekapcsolhatjuk a mozgást a beszéddel is.
2. Utánzós
Labdagurítás közben különböző szavakat, később mondatokat hangoztatunk. Játszhatjuk úgy is, hogy amikor a labda indul hangosan, majd a labda lassulásával egyre halkabban mondjuk a szavakat. Másik variáció lehet, amikor egy kedvelt mondóka szövegét mondjuk halk indítás után egyre hangosabban, majd fordítva. A hangerő szabályzásával nemcsak a beszédkészséget, hanem a memóriát, a figyelmet és koncentrációt is fejlesztjük.
3. Mesefonal
Elkezdünk egy mesét, történetet, majd felváltva bővítjük. Előre meg lehet beszélni a helyszínt, szereplőket is akár. Mókássá tehetjük a játékot úgy, ha a mesélés közben a felnőtt oda nem illő szavakat mondd és azt is bele kell szőni a történetbe.
4. Fejezd be a gondolatom!
Az első játékos kitalál egy mondatot, pl.: : „Ma reggel, mielőtt elindultam az óvodába/iskolába…”. A következőnek be kell fejeznie a mondatot, majd ő is elmondja a mondat első felét, amit a soron következőnek kell befejeznie és így tovább.
5. Hármas szójáték
A kezdő játékos megnevez három tárgyat. A következő játékos feladata, hogy olyan mondatot alkosson, amelyben ez a három szó megtalálható, majd ő adja meg az újabb szavakat. Lehet úgy is játszani, hogy azonos kezdőbetűvel nem három tárgy, hanem egy-egy tárgy, fogalom és személy nevét kell megadni. (Játékkönyv, Kerekasztal Színházi Nevelési Központ-Marczibányi Téri Művelődési Központ, 2002. Szerk.: Kaposi László)
Fotó: Andrea Piacquadio-tól a pexels.com-on