A zöld térképek a környezeti és társadalmi erőforrásokat tárják fel a települések lakói és látogatói számára, alapvetően tájékoztatási, döntés támogatási céllal. OIyan információs adatbázisok és felületek, amelyek a környezetbarát és felelős életmód útkeresésének eszközei, ilyen módon pedig a helyi szintű fenntarthatóság előmozdítói.
A zöld térképek megmutatják például, hol van egy településen
- pihenésre alkalmas zöld felület;
- friss, egészséges, a közelből származó termelői élelmiszert árusító piac;
- a természeti és szocio-kulturális környezettel kapcsolatos tudásunk fejlesztését szolgáló látogatóközpont, tanösvény, kulturális központ;
- használtcikk kereskedés;
- ökologikus termékeket árusító boltok;
- megújuló energiával foglalkozó szakboltok, bemutatóhelyek;
- javítóműhely, ahol használati tárgyainkba új életet lehelnek;
- a helyi szintű turizmus célpontjaiként és a helyi identitás alapjául szolgáló természeti és kulturális értékek;
- méltányos kereskedelemből származó termékeket forgalmazó boltok, kávézók;
- egészséges fogásokat kínáló éttermek, étkezdék.
A térképeken szereplő „zöld pontok” olyan szolgáltatások, amelyek a fenntarthatóság egy, vagy több dimenziójához járulnak hozzá. Ez lehet a hulladékmegelőzés, a természeti erőforrásokkal való takarékosság, a méltányosság és társadalmi szolidaritás, az aktív állampolgárság, a természetvédelem, vagy környezetkímélő közlekedés.
A nemzetközi zöld hálózat keretén belül megszülető térképek egy 170 tételes univerzális ikonkészlettel dolgoznak, amelyet esetenként a helyi igények szerint alkalmaznak. Budapest Zöld Térképe jelenleg 29 témakört dolgoz fel, amit hamarosan kiegészít még a kerékpárutak hálózatának és a forgalomcsillapított övezeteknek a feltüntetése is. A budapesti térkép új témaköröket is bevezetett: a kisvasutakat, a teleházakat és az állatmenhelyeket – ezek jelöléséhez új ikonok készültek.
Budapest Zöld Térképének elkészítésére a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) a nemzetközi zöld térkép hálózat New York-i központjával való korábbi kapcsolatfelvétel és egy hosszabb előkészítési időszak után 2008-ban vállalkozott. A Norvég Civil Támogatási Alaptól pályázat útján elnyert támogatással kezdődtek meg a programozási és adatgyűjtési munkálatok. A budapesti térképet az egyesület minta projektnek szánta, aminek kiszélesítésével idővel más magyarországi települések, idővel pedig az egész ország zöld térképe is elkészíthető.
A budapesti zöld térkép internetes formában kerül megvalósításra, számos korszerű, interaktív funkcióval. A térképen való keresést földrajzi alapon működő keresőmotor támogatja, aminek segítségével lakóhelyünk, vagy egy választott földrajzi pont körül kereshetjük meg tetszőleges távolságban a minket érdeklő szolgáltatásokat. A térképen regisztrációt követően bárki létrehozhat újabb zöld helyeket, amiket a felhasználók értékelhetnek, kommentálhatnak, de végső soron ki is szavazhatnak. A regisztrált felhasználók ugyancsak kapcsolatba léphetnek más zöld térképészekkel, akik közül azt is látják, kik élnek a közelükben.
A térképre kerülő „zöld” helyek adatainak összegyűjtésében mindezidáig elsősorban az egyesület önkéntesei vettek részt, de az internetes alkalmazás elkészültét és bemutatóját követően várhatóan civil szervezetek és magánszemélyek széles köre is bekapcsolódik a térkép továbbfejlesztésébe, adatainak ellenőrzésébe és pontosításába. A TVE szintén nyitott más adatbázisokkal való együttműködésre, a rendszeres adatcserére. A részvételi jelleg erősítésének érdekében pedig az egyesület 2009 folyamán még több képzést is tart más budapesti civil szervezetek számára, illetve ezek közreműködésével.
Miben hasznos Budapest Zöld Térképe?
|
Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE)
A TVE 2001-ben alakult országos közhasznú egyesület, tevékenységének középpontjában a fenntartható fogyasztási szokások kutatása és magyarországi elterjedésének támogatása, valamint a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete áll. Az egyesület sokrétű tevékenységet folytat, főként információs kampányokkal, kutatással, tanácsadással, lobbi és szakértői munkával, valamint kiadói tevékenységgel foglalkozik. Rendszeresen megjelenő kiadványai és adatbázisai közül legfontosabbak a negyedévente megjelenő, tematikus számokkal jelentkező Tudatos Vásárló magazin, a TudatosVásárló.hu internetes magazin, a fogyasztási márkákat a gyártók környezeti és társadalmi teljesítménye alapján értékelő Cégmérce, valamint Magyarország Zöld Térképe.