A lerajzolt minták egymáshoz való viszonya a lapon, a formák távolságai egymáshoz képest, szimbolikus értelmet mutatnak. Éppen ezért minden spontán rajz kifejezi rajzolója élményeit, érzelmeit, a dolgok egymáshoz való viszonyát, kapcsolatait a közösséggel és önmagával.
A térszimbolika által megismerhetjük, hogy a rajzoló hova helyezi el magát a szociális térben. Legyen az család, baráti társaság vagy általában a közösség porondja.
Először is figyeljük meg, mennyire tölti ki a helyet? Mennyire lakja be, uralja saját kis világát?
Mindent középre helyez? Szeret központban lenni, szereti, ha észreveszik. A jelen dolgai az elsők, a múlt, a jövő nem annyira fontos.
Több dolog jelenik meg a képen és az tölti ki a papírt? Sokirányú érdeklődés jele lehet, de szétszórtság is megfigyelhető.
Összetett-e a kép? Összefüggő egészleges kompozíció, egységes kép jelenik meg, vagy egy valódi vagy képzeletbeli vonalra helyezett, formasorakoztatás? Logikus a sorrend? Sormintaszerű? Ezek jelek a képalkotó gondolkodásmódjára utalnak.
A térkitöltés lehet egy-két nagyméretű forma, vagy több apró részlet. A teret uraló nagy figura, az én érvényesítésének kifejezője, érdemes megfigyelni ki vagy mi fér még mellé és hova?
A formák egymáshoz való viszonya, mérete és színe a szimbólumhoz kapcsolódó érzelmi töltést, közelséget vagy tartózkodást mutatja.
Fontos még, hogy az egyes figurák mennyire pontosan, felismerhetően vannak lerajzolva, részletesek-e? A vonalak a formán belül érintkeznek-e, vagy túlfutnak esetleg nem érnek össze? Ezek a jelek az alkotó társas kapcsolati formáira is utalnak.
És még nem is volt szó a formák érintkezéséről …
Makra Ildikó JuditÍrásjavító grafo-pedagógusRajzelemzés és íráselemzés Elérhetőségeim: Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig) E-mail: grafobazis@gmail.com Honlap: http://www.grafomotoros.hu http://www.iraszavar.hu |