Az is gyakran előfordul, hogy a férfitársaságba való beilleszkedés reménytelensége arra készteti őket, hogy eljátsszák a négy klasszikus szerep egyikét. Így tehetségük és képesítéseik ellenére mégis külsejük és simulékonyságuk alapján fogják megítélni őket, áll a The Times cikkében, amely egy most publikált tanulmány szerzőjének tanácsait foglalja össze.
A szerző, Margaretha Heffernan, aki több amerikai cég vezérigazgatójaként is dolgozott, jelenleg pedig számos brit és amerikai vállalat igazgatótanácsának tagja, úgy tartja, részben a nők is hozzájárulnak saját "láthatatlanná válásukhoz". Teszik ezt például azzal, hogy szürke kosztümöt, lapos sarkú cipőt és jelentéktelen frizurát hordanak, külsőleg is próbálva beilleszkedni a férfias világba.
Az ilyen kolléganőkkel persze mindenki szeret együtt dolgozni, viszont ha százmillió dollárok sorsáról döntenek a cégnél, egyikük sincs ott a teremben, és senkiben sem merül fel, hogy az ő szakmai véleményük is számíthat.
Heffernan azt ajánlja a nőknek, nyugodtan fejezzék ki személyiségüket öltözködésükkel az irodában is. Az igazán ambíciózusak olyan ruhát vegyenek fel, amelyet csak a következő fizetésemelés után engedhetnének meg maguknak. Azok a nők, akik nem hagyják magukat pátyolgatni, vagy nem akarnak láthatatlanná válni, s mindezt igen erőteljesen ki is fejezik, egy harmadik sztereotípia megjelenését idézik elő: a kollégák prostituáltakhoz hasonlítják őket.
Aki ez ellen védekezni próbál, az pedig a negyedik típust jeleníti meg, vagyis azt a nőt, aki viselkedésében is igyekszik a férfiakhoz hasonulni. Így bekerülhet a "bandába", ahol előléptetés, korrekt fizetés és elfogadás várja.
Pedig a nőknek elvileg nem kellene mindenáron férfiasan viselkedniük, hiszen alapvető tulajdonságaikkal sok mindenben segíthetik a vállalatot. Az őszinteség a problémák kezelésénél, az együttműködő készség a tárgyalások során mind versenyelőnnyé kovácsolható. Hasznos lehet a szolidaritáson alapuló kapcsolati háló kiépítése is. Így megtudhatják például, mennyit keresnek más nők az övékhez hasonló pozícióban, az üzleti életben pedig ez köztudottan létfontosságú.
Önkifejezéssel küzdhetnek a nők a sztereotípiák ellen |
MEGOSZTOM A FACEBOOKON! |