„A személyiség… felöleli az emberi jellem minden összetevőjét: az intellektust, a temperamentumot, a készségeket, erkölcsét és minden olyan attitűdöt, amely benne élete során kiépült.”
Minden ember, egyszeri megismételhetetlen remekmű, mégis bizonyos azonosságokat mutat egyes helyzetekben, szerepekben illetve a személyiséget felépítő részek által rendszerezhető, feltárható. Az analízis lényege, hogy a személyek változatos és egyedi tulajdonságaiból, viselkedésmódjaiból, reakcióiból a nagy számok törvénye által átlagolhatóak az általános emberi megnyilvánulások. Az átlagtól való eltérések mutatják meg az egyedre jellemző tulajdonságokat, és mivel az átlagember nem létezik, ezért minden személyiség különböző mintázatokat mutat a maga emberi mivoltában.
Minden mozdulatunk, válaszreakciónk - a társadalmi, tárgyi és sík térben,- személyiségünkre jellemző akciók-reakciók sorozata. Az írás és a rajz, ezért mozdulataink síkban rögzült lenyomatainak tekintendők. Mivel a mozgás milyenségéből visszakövetkeztethetünk a létrehozó személy tulajdonságaira, így írómozgásból szintén elemezhető létrehozójának egyénisége.
Figyelem és kritika
A figyelemkoncentráció igen fontos, hiszen az egyén ekkor fokozott tudatos éberségi állapotban van. Ez szükséges az agy ingerfelfogó, feldolgozó és újraalkotó tevékenységéhez. Lényege, hogy a környezeti ingerek sokféle halmazából képes az ember kiválasztani, kiszűrni és megtartani a fontos ingereket, tárgyakat, feladatokat. Munkatevékenység szempontjából rendkívüli hatású ez az állapot, de ehhez megfelelő erőfeszítésre van szükség. A figyelem nem folyamatos, hanem 20-40 másodpercenként, hullámokban változik az erőssége. Hogy hagyjuk-e magunkat eltéríteni a lanyhuló szakaszban vagy újra és újra összpontosítani vagyunk képesek, az külső- belső motivációnkon múlik. A lényeges dolgok megjelenítése, jelölése írásunkban az aláhúzással vagy egyéb módon történő kiemeléssel történik. A tartós figyelem a logikus tagoltságon, rendezettségen és annak tartásán látszik. Aki rendezetten kezdi, majd egyre inkább átír, ráír, átjelöl, csillagoz, annak csapongó gondolkodása tetten érhető. A koncentrált figyelem az önfegyelemhez is kapcsolódik, hogy én irányítom magam, nem engedem lazulni és elkalandozni gondolataimat. Tempós írás, többnyire álló, kisebb méretű, hiszen alárendelem magam a feladat nagyságának. Gyorsan, de pontosan kitett ékezetek az önkontroll jelzései gyors gondolkodás mellett. A figyelem erősségét, összeszedettséget tükrözik az írásban a kissé erősebb nyomású szárak, függőleges egyenesek.
Kritikai képességünk a gondolkodásunk ellenőrzését végzi, annak komplex információk áttekintésével való értékelése. Feladatvégzés közben eligazít a feltételezések, lehetőségek, jelenségek helyességének hasznosságának, célszerűségének megítélésében. Az íráskép rendezett, alig van tévesztés, hiba, elírás; ha mégis, akkor röviden áthúzva, helyesbítve. A kritikai képesség segít a fontossági sorrendek felállításában, a nem megfelelő információk kiejtésében, lényegi dolgok kiemelésében, egy szempont állandó megtartására. Viszont megnehezíti a szempontváltást, hiszen a váltásokból eredő különbségvariánsok túl sok bizonytalansági tényezőt tartalmaznának egy konkrét döntés meghozatalához. Ez a képesség igazít el az erkölcsi megtartásában is. E képesség megléte igen fontos tényező minden matematikai alapú, vagy fontos döntéshelyzetben. Ellenőrzéssel, kontrollal kapcsolatos munkáknál elsődleges. Szabályos álló írás, vékony vonalvezetés látható. Az átlátó, rálátó képességet jelzik a nagyobb sortávolságok és szóközök. Az ékezetek, végvonalak, áthúzások vékonyak, jobbra elrántottak. Az ilyen ember nemcsak a munkában, de élete minden területén kritikus, hibákkal eltérésekkel kapcsolatos észrevételeit közli, akkor is, ha szándékosan nem akar másokat megbántani. Ő az, akinek a szeme, önkéntelenül minden pici részlet különbözőségén megakad.
(Az írásminták csak illusztrációk, az egyéni eltérések miatt, nem tartalmazzák a leírt jellemzők mindegyikét.)
Kézírásunkban a személyiségünk 1. rész - A sebesség
Kézírásunkban a személyiségünk 2. rész - Gondolkodásunk rugalmassága
Kézírásunkban a személyiségünk 3. rész - Alkotás, kreativitás, fantázia
Kézírásunkban a személyiségünk 4. rész - Érdeklődés, objektivitás
Kézírásunkban a személyiségünk 6. rész - Érzelmeink erőssége és az agresszió
Kézírásunkban a személyiségünk 7. rész - Temperamentum és gátlások
Kézírásunkban a személyiségünk 8. rész - Érzelmi megnyilvánulási formák
Kézírásunkban a személyiségünk 9. rész - Élménykészség mértéke
Kézírásunkban a személyiségünk 10. rész - Az akarat megjelenése írásunkban
Kézírásunkban a személyiségünk 11. rész - Önbizalom, önértékelés
Kézírásunkban a személyiségünk 12. rész - Önkontroll, önirányítás
Kézírásunkban a személyiségünk 13. rész - Önismeret, „én”-ünkkel való kapcsolatunk
Kézírásunkban a személyiségünk 14. rész - Én-ideál és önelfogadás
Kézírásunkban a személyiségünk 15. rész - Ellenállóképesség
Kézírásunkban a személyiségünk 16. rész - Motivációink
Kézírásunkban a személyiségünk 17. rész - Teljesítménymotiváció
Kézírásunkban a személyiségünk 18. rész - Anyagi javadalmazás
Kézírásunkban a személyiségünk 19. rész - Szórakozás, megfelelő munkakörnyezet
Kézírásunkban a személyiségünk 20. rész - Közösségi kapcsolatok igénye
Kézírásunkban a személyiségünk 21. rész - Mozgásigény
Kézírásunkban a személyiségünk 22. rész - Munka/Feladatvégzés
Kézírásunkban a személyiségünk 23. rész - Szervezőkészség
Kézírásunkban a személyiségünk 24. rész - A munkavégzés hatékonysága
Kézírásunkban a személyiségünk 25. rész - Döntőképesség a feladatokban
Kézírásunkban a személyiségünk 26. rész - Hagyománytisztelet és újítóképesség
Kézírásunkban a személyiségünk 27. rész - Szociabilitás, társas kapcsolatok
Kézírásunkban a személyiségünk 28. rész - Beilleszkedési céljaink és a dominancia
Kézírásunkban a személyiségünk 29. rész - Konfliktuskezelési típusok
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 1.
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 2.
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 3.
Kézírásunkban a személyiségünk 31. rész - Önállóság I.
Kézírásunkban a személyiségünk 32. rész - Önállóság II.
Kézírásunkban a személyiségünk 33. rész - Alkalmazkodás és diplomatikusság
Fotó: cocoparisienne: handwriting / pixabay
Makra Ildikó JuditÍrásjavító grafo-pedagógusRajzelemzés és íráselemzés Elérhetőségeim: Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig) E-mail: grafobazis@gmail.com Honlap: http://www.grafomotoros.hu http://www.iraszavar.hu |