A személyiség… felöleli az emberi jellem minden összetevőjét: az intellektust, a temperamentumot, a készségeket, erkölcsét és minden olyan attitűdöt, amely benne élete során kiépült.”
Minden ember, egyszeri megismételhetetlen remekmű, mégis bizonyos azonosságokat mutat egyes helyzetekben, szerepekben illetve a személyiséget felépítő részek által rendszerezhető, feltárható. Az analízis lényege, hogy a személyek változatos és egyedi tulajdonságaiból, viselkedésmódjaiból, reakcióiból a nagy számok törvénye által átlagolhatóak az általános emberi megnyilvánulások. Az átlagtól való eltérések mutatják meg az egyedre jellemző tulajdonságokat, és mivel az átlagember nem létezik, ezért minden személyiség különböző mintázatokat mutat a maga emberi mivoltában.
Minden mozdulatunk, válaszreakciónk - a társadalmi, tárgyi és sík térben,- személyiségünkre jellemző akciók-reakciók sorozata. Az írás és a rajz, ezért mozdulataink síkban rögzült lenyomatainak tekintendők. Mivel a mozgás milyenségéből visszakövetkeztethetünk a létrehozó személy tulajdonságaira, így írómozgásból szintén elemezhető létrehozójának egyénisége.
Személyiségünk rétegeiből az értelmi - (1.-5. cikk), érzelmi élet (6.-10. cikk) és önmagunkkal való kapcsolatunk (11.-15.cikk) után következzen az egyén motivációinak felfedezése.
Motivációink
Alkotó, alakító cselekvéseinket belső hajtóerőink működtetik. Vágyak, elvárások és törekvések motiválnak bennünket, rejtett serkentő, ösztönző hatással bírnak viselkedésünkre, érdeklődésünkre. Igen fontos megismerni, feltárni mozgató rugóinkat, melyek tettekre ösztökélnek és energiaellátásunkat szolgáltatják. Személyiségünk pszichikus igényei megjelennek az írásunkban is, hiszen az is cselekvés, tett.
Önmegvalósítási igény
Az emberi önértékelés nagyban függ a társadalmi elismertségtől és érvényelüléstől. így ide tartozik a becsvágy, presztízsigény és az én-központúság. Az önmegvalósítás változatos formái mögött a fejlődés, fejlesztés rejlik. Az egyre értékesebbé, érdekesebbé válás, a kibontakozás, az emelkedő színvonal, kitágított tudás szükséglete, mint hajtóerő, számottevő tényező a munkatevékenységben. Az ilyen ember szereti magát megmutatni a világnak, ezt betűméretei is tükrözik. Nagyobb, térölelő betűkkel ír. A lapon azonos szöveget írva több helyet foglal el, mint az emberek többsége. Azért, mert nagyobb sorközzel, szóközzel, nagyméretű betűkkel ír. Mivel életében is tevékeny, így írómozgását is áthatja a lendületesség.
Vezetői szerep
Az önmegvalósítás és a fejlődés motívumával együtt megjelenő uralkodási, felülkerekedési, közösséget irányító vezetői vágyakat tartalmaz. A vezetés igénye nem elég. A jó vezetőnek jó szervezési készséggel, döntésképességgel, áttekintőképességgel is rendelkeznie kell. Ezen kívül fel kell tudni vállalni az érdek-ütköztetésből adódó viták megfelelő mederben való vezetését. Nagy nyomású, nagyméretű, lendületes írás. Tagolt, áttekinthetőséget jelző nagy sortávolságokkal és befolyásoltság mentességet kívánó, lépéstávolságot láttató nagyobb szótávolságokkal. a magasra helyezetett ékezetek a nagy ívű gondolkodást, a sorokban összeérő alsó- felső betűszárak és a szöges betűképzés a konfliktusok felvállalását jelzik. Éles vonalú írásvezetés, egyértelműségre, gyors gondolkodásra és akadálytalan haladásra utal. Kiemelkedő mondatkezdő betűi és a magasan áthúzott t-betűk a vezetői szerep felvállalását mutatják.
(Az írásminták csak illusztrációk, az egyéni eltérések miatt, nem tartalmazzák a leírt jellemzők mindegyikét.)
Kézírásunkban a személyiségünk 1. rész - A sebesség
Kézírásunkban a személyiségünk 2. rész - Gondolkodásunk rugalmassága
Kézírásunkban a személyiségünk 3. rész - Alkotás, kreativitás, fantázia
Kézírásunkban a személyiségünk 4. rész - Érdeklődés, objektivitás
Kézírásunkban a személyiségünk 5. rész - Figyelem és kritika
Kézírásunkban a személyiségünk 6. rész - Érzelmeink erőssége és az agresszió
Kézírásunkban a személyiségünk 7. rész - Temperamentum és gátlások
Kézírásunkban a személyiségünk 8. rész - Érzelmi megnyilvánulási formák
Kézírásunkban a személyiségünk 9. rész - Élménykészség mértéke
Kézírásunkban a személyiségünk 10. rész - Az akarat megjelenése írásunkban
Kézírásunkban a személyiségünk 11. rész - Önbizalom, önértékelés
Kézírásunkban a személyiségünk 12. rész - Önkontroll, önirányítás
Kézírásunkban a személyiségünk 13. rész - Önismeret, „én”-ünkkel való kapcsolatunk
Kézírásunkban a személyiségünk 14. rész - Én-ideál és önelfogadás
Kézírásunkban a személyiségünk 15. rész - Ellenállóképesség
Kézírásunkban a személyiségünk 17. rész - Teljesítménymotiváció
Kézírásunkban a személyiségünk 18. rész - Anyagi javadalmazás
Kézírásunkban a személyiségünk 19. rész - Szórakozás, megfelelő munkakörnyezet
Kézírásunkban a személyiségünk 20. rész - Közösségi kapcsolatok igénye
Kézírásunkban a személyiségünk 21. rész - Mozgásigény
Kézírásunkban a személyiségünk 22. rész - Munka/Feladatvégzés
Kézírásunkban a személyiségünk 23. rész - Szervezőkészség
Kézírásunkban a személyiségünk 24. rész - A munkavégzés hatékonysága
Kézírásunkban a személyiségünk 25. rész - Döntőképesség a feladatokban
Kézírásunkban a személyiségünk 26. rész - Hagyománytisztelet és újítóképesség
Kézírásunkban a személyiségünk 27. rész - Szociabilitás, társas kapcsolatok
Kézírásunkban a személyiségünk 28. rész - Beilleszkedési céljaink és a dominancia
Kézírásunkban a személyiségünk 29. rész - Konfliktuskezelési típusok
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 1.
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 2.
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 3.
Kézírásunkban a személyiségünk 31. rész - Önállóság I.
Kézírásunkban a személyiségünk 32. rész - Önállóság II.
Kézírásunkban a személyiségünk 33. rész - Alkalmazkodás és diplomatikusság
Fotó: cocoparisienne: handwriting / pixabay
Makra Ildikó JuditÍrásjavító grafo-pedagógusRajzelemzés és íráselemzés Elérhetőségeim: Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig) E-mail: grafobazis@gmail.com Honlap: http://www.grafomotoros.hu http://www.iraszavar.hu |