A személyiség… felöleli az emberi jellem minden összetevőjét: az intellektust, a temperamentumot, a készségeket, erkölcsét és minden olyan attitűdöt, amely benne élete során kiépült.”
Minden ember, egyszeri megismételhetetlen remekmű, mégis bizonyos azonosságokat mutat egyes helyzetekben, szerepekben illetve a személyiséget felépítő részek által rendszerezhető, feltárható. Az analízis lényege, hogy a személyek változatos és egyedi tulajdonságaiból, viselkedésmódjaiból, reakcióiból a nagy számok törvénye által átlagolhatóak az általános emberi megnyilvánulások. Az átlagtól való eltérések mutatják meg az egyedre jellemző tulajdonságokat, és mivel az átlagember nem létezik, ezért minden személyiség különböző mintázatokat mutat a maga emberi mivoltában.
Minden mozdulatunk, válaszreakciónk - a társadalmi, tárgyi és sík térben,- személyiségünkre jellemző akciók-reakciók sorozata. Az írás és a rajz, ezért mozdulataink síkban rögzült lenyomatainak tekintendők. Mivel a mozgás milyenségéből visszakövetkeztethetünk a létrehozó személy tulajdonságaira, így írómozgásból szintén elemezhető létrehozójának egyénisége.
Teljesítménymotiváció
A gyermekek hamar észreveszik, hogy szinte minden tettüket, megnyilatkozásukat minősíti környezetük. Sokan éppen ezért felnőve is csak teljesítményük tükrében értékelik magukat. Az elvárt teljesítmény állandó meghaladására, mások állandó lepipálása vonatkozó késztetés, versengés, a sikerorientált emberek tulajdonsága. a külső kontroll elvárásait teljesíteni nem tudó, vagy nem merő emberek pedig kudarckerülőkké válnak és sokszor önmagul lehetőségei alatt teljesítenek.
Sikerorientált az a személy, aki nemcsak az érzelmekben, de feladataiban is szeret és mer kockáztatni. Szereti próbára tenni önmagát és ezzel persze sokszor a környezetét is. Akkor teljesít a legjobban, ha kihívást érez, vagyis a siker és kudarc valószínűsége egyenlő. Céltudatos, képességeiben bízva vág bele a versenyhelyzetekbe. Képes reálisan felmérni a körülményeket, saját és mások reakcióit. Írása szabályos, rugalmas, de feszes vonalvezetésű, szögekkel tarkított, közepes vagy erős nyomással írott. Egyenletes alapvonalon haladó, álló vagy jobbra dőlő betűvezetés, hangsúlyos, nagyobb kezdőbetűkkel. Aláírása határozott.
Kudarckerülő az a személy, aki bizonytalan önmagában, képességeiben, érzéseiben. Sokszor használja, hogy „nem tudom, talán, lehet”. Gyakran szorong, gátolt. Csak azt a helyzetet vállalja fel, ahol biztosan nyer vagy biztosan veszít, de ezért nem kell szégyellnie magát. Körülményeit, helyzetét érzelmeit és másokét is irreálisan méri fel. Gyakran hivatkozik a körülményekre, vagy a szerencsére, magában nem bízik, így nem is irányítja megfelelően életét. Aláírása a felelősségvállalás hiányát tükrözve, olvashatatlan. Írása fonalas kötésű vagy lágyan füzéres, mozgékony vonalvezetéssel. A kevéssé azonos betűk, nem egyértelmű betűalakítások miatt nehezen olvasható. Gyenge vagy közepes nyomású, kisméretű betűkkel képzett szöveg jellemzi. A felület kezelése esetleges, nincsenek határozott bekezdések, áttekinthető írásrészek, melyek jeleznék a határozott céltudatos gondolati utakat.
(Az írásminták csak illusztrációk, az egyéni eltérések miatt, nem tartalmazzák a leírt jellemzők mindegyikét.)
Kézírásunkban a személyiségünk 1. rész - A sebesség
Kézírásunkban a személyiségünk 2. rész - Gondolkodásunk rugalmassága
Kézírásunkban a személyiségünk 3. rész - Alkotás, kreativitás, fantázia
Kézírásunkban a személyiségünk 4. rész - Érdeklődés, objektivitás
Kézírásunkban a személyiségünk 5. rész - Figyelem és kritika
Kézírásunkban a személyiségünk 6. rész - Érzelmeink erőssége és az agresszió
Kézírásunkban a személyiségünk 7. rész - Temperamentum és gátlások
Kézírásunkban a személyiségünk 8. rész - Érzelmi megnyilvánulási formák
Kézírásunkban a személyiségünk 9. rész - Élménykészség mértéke
Kézírásunkban a személyiségünk 10. rész - Az akarat megjelenése írásunkban
Kézírásunkban a személyiségünk 11. rész - Önbizalom, önértékelés
Kézírásunkban a személyiségünk 12. rész - Önkontroll, önirányítás
Kézírásunkban a személyiségünk 13. rész - Önismeret, „én”-ünkkel való kapcsolatunk
Kézírásunkban a személyiségünk 14. rész - Én-ideál és önelfogadás
Kézírásunkban a személyiségünk 15. rész - Ellenállóképesség
Kézírásunkban a személyiségünk 16. rész - Motivációink
Kézírásunkban a személyiségünk 18. rész - Anyagi javadalmazás
Kézírásunkban a személyiségünk 19. rész - Szórakozás, megfelelő munkakörnyezet
Kézírásunkban a személyiségünk 20. rész - Közösségi kapcsolatok igénye
Kézírásunkban a személyiségünk 21. rész - Mozgásigény
Kézírásunkban a személyiségünk 22. rész - Munka/Feladatvégzés
Kézírásunkban a személyiségünk 23. rész - Szervezőkészség
Kézírásunkban a személyiségünk 24. rész - A munkavégzés hatékonysága
Kézírásunkban a személyiségünk 25. rész - Döntőképesség a feladatokban
Kézírásunkban a személyiségünk 26. rész - Hagyománytisztelet és újítóképesség
Kézírásunkban a személyiségünk 27. rész - Szociabilitás, társas kapcsolatok
Kézírásunkban a személyiségünk 28. rész - Beilleszkedési céljaink és a dominancia
Kézírásunkban a személyiségünk 29. rész - Konfliktuskezelési típusok
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 1.
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 2.
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 3.
Kézírásunkban a személyiségünk 31. rész - Önállóság I.
Kézírásunkban a személyiségünk 32. rész - Önállóság II.
Kézírásunkban a személyiségünk 33. rész - Alkalmazkodás és diplomatikusság
Fotó: cocoparisienne: handwriting / pixabay
Makra Ildikó JuditÍrásjavító grafo-pedagógusRajzelemzés és íráselemzés Elérhetőségeim: Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig) E-mail: grafobazis@gmail.com Honlap: http://www.grafomotoros.hu http://www.iraszavar.hu |