„Ha néhány gyerek ültet egy-két fát, az talán nem sok mindenen változtat, de ha a Föld gyermekei összefognak, akkor megváltoztathatják a világot. Ez erőssé tesz bennünket!” – vélte Felix Finkbeiner, és ezért alapította meg 2007-ben, mindössze 9 évesen a Plant for the Planet mozgalmat. Legfőbb példaképe a Nobel-békedíjas Wangari Maathai volt, aki 30 év alatt több mint 30 millió fát ültetett. Felix ennek hatására képzelt el egy olyan jövőt, amelyben a gyerekek minden országban 1-1 millió fát ültetnek el.
A kisfiú azóta fiatal felnőtté vált, mozgalma pedig országhatárokon ível át. Jelenleg a világ több mint 100 országából 100 ezernél is több gyermek ültet fát, és kampányol a környezet megóvásáért. Lassan talán a Felix által kitűzött cél is elérhetővé válik: Németországban már elültették az egymilliomodik fát is, a szám pedig világszerte elérte a 14 billiót.
Gyerekek tanítanak gyerekeket a környezetvédelemről
Fontos, hogy a gyerekek tudják, miért teszik mindezt. A Plant for the Planet ezért akadémiát működtet, ahol a klímaváltozásról, környezetvédelemről tanulnak, és arról, hogy ők személy szerint mit tehetnek a bolygó ügyének érdekében. Az Akadémia különlegessége, hogy a tanárok is gyerekek, akik a kortársaikat oktatják a globális felelősségvállalásról.
Az Akadémia elvégzésével a gyerek Klímanagykövetté válnak, akik önként vállalt feladata, hogy a megtanult szemléletet képviseljék a családjukban és az iskolában. Terveik szerint 2020-ra már milliós nagyságrendű klímanagykövet lesz szerte a világon.
Magyarország 2017-ben csatlakozott programhoz. Eddig három képzést tartottak, amelyeken összesen több mint 180 diák vett részt 21 iskolából. Legutóbb október 18-án az ELTE Gyertyánffy István Gyakorló Általános Iskolában szerveztek akadémiát, amelyre meghívták az ELTE többi gyakorlóiskolájának tanulóit is, közel 80 gyermeket.
A program a „Stop talking, start planting”, vagyis „Elég a beszédből, kezdjünk el ültetni!” jelmondat köré szerveződött. Ennek során gyerekek fogták be ismert emberek – például Berg Judit, Farkas Bertalan, Gyabronka József – száját, ezzel utalva arra, hogy ideje cselekedni, hiszen „csak a beszéd nem fogja megállítani a gleccserek olvadását.”
Az esemény csúcspontja az iskola udvarán történő ünnepélyes faültetés volt.
Támogató környezet nélkül nem megy
Noha az Akadémia a gyermekek főszereplésével szerveződik, nem jöhetne létre a támogató felnőttek nélkül. A pedagógusok biztosítják a helyszínt, szervezik a programokat, a szülők eljuttatják a gyerekeiket az eseményre, visznek nekik eszközöket a faültetéshez.
A kezdeményezést üdvözölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium is, mivel a fenntartható erdészet és a fatelepítések hozzájárulnak a klímaváltozás elleni küzdelemhez.
A szervezők emellett folyamatos kapcsolatban vannak a Varga Márton Kertészeti Szakgimnáziummal, az Agrárminisztérium Erdőgazdálkodási Főosztályával és a XII. kerületi Hegyvidéki Önkormányzattal is. A cél az, hogy a felelős gondolkodásra nevelés helyet kapjon az iskolai oktatás rendszerében is.
Kapcsolódó cikkeink:
Az első ország, ahol betiltják az eldobható pelenkákat
Gyermekeink környezettudatosságra nevelése apró lépésekben - Ölelem a fát!
Környezettudatosabbnak mutatjuk magunkat, mint amilyenek a valóságban vagyunk...