A tavaly nyár óta futó kísérleti programban résztvevő patikák támogatásban részesülnek, ha – az orvosokhoz hasonlóan – konzultálnak a betegekkel.
A pácienseknek az eladótértől elkülönített helyiségben nyugodt körülmények között, egy konzultáció keretében van lehetőségük arra, hogy panaszaikat a gyógyszerészekkel megosszák, akik a hagyományosnál jóval átfogóbb tájékoztatást adnak a gyógyszerek szedéséről, esetleges mellékhatásairól – betegségükkel összefüggésben.
Ilyen jellegű szolgáltatásra eddig nem volt mód, ám mióta bizonyos adminisztratív feladatokat digitális eszközök és mesterséges intelligencia végez, a gyógyszerészek több időt és figyelmet tudnak szentelni a betegeknek.
A cél, hogy a patikák egyfajta információs központként működjenek, ahol valamennyi betegadat összefut. „Ideális esetben van egy szakember, aki észben tart mindent, s tisztában van azzal, hányféle készítményt szed egy beteg. Különösen úgy, hogy a receptet kiíró orvosok legtöbbször nem egyeztetnek egymással" – mondja Valentin Schlieper német közforgalmú gyógyszerész, aki a patikában alkalmazható digitalizáció lehetőségeiről, hatékonyságáról írja tudományos dolgozatát a Semmelweis Egyetemen. „Ehhez azonban muszáj digitális eszközökre támaszkodnunk” – teszi hozzá.
Több országban a gyógyszertárak – különösen a pandémia kezdete óta – a digitalizációt elsősorban a betegforgalom online vásárlótérbe irányítására használják. A programban résztvevő patikák ugyanakkor a személyes kapcsolatok mélyítésére törekednek. „Az indulás óta ügyfeleink durván fele vette igénybe a szolgáltatást, ami a legalább 5 gyógyszert rendszeresen szedő betegeknek szól” – mondja Schlieper.
"A tapasztalatok szerint minél súlyosabb egy beteg állapota, annál nagyobb valószínűséggel él a személyes konzultáció lehetőségével"
– teszi hozzá.
A kezdeményezés egyúttal próbálkozás arra, hogy az orvosokat valamennyire tehermentesítse. Ám nem minden orvos üdvözli annak ellenére, hogy a felelősség és a feladatok megosztása a beteg érdekét szolgálják, s az orvos-gyógyszerész együttműködése révén a hibázás lehetősége is csökken – mondja Schlieper.
Az esetlegesen egymás (mellék)hatását kioltandó gyógyszerek mennyisége is csökkenthet így, s javulhat a gyógyszerszedési fegyelem.
Sokszor feledékenység vagy készlethiány miatt nem kerül sor a gyógyszer kiváltására. „Mivel a patikák a készítmények átlagosán 50%-át tartják készleten, előfordul, hogy a betegek már nem mennek vissza a megrendelt gyógyszerért. A digitalizáció, például online emlékeztető alkalmazása ezen is javíthat” – magyarázza Schlieper.
A programban, mely a német egészségügy digitális átállásának egy eleme, jelenleg 17 gyógyszertár vesz részt. A potenciál nagy, nem kizárt, hogy a rendszert egész Németországra kiterjesztik, mondja Schlieper. A siker elsősorban a digitalizáció mértékén (e-recept, e-beutaló, elektromos betegfájl országos bevezetése) és az orvosok hajlandóságán múlik.
A különböző intézményi platformok (orvosi rendelő, patika, kórház, stb.) összefésülése is elengedhetetlen, ugyanakkor az adatvédelmi szabályok lassíthatják a folyamatot.
Kiemelt kép (illusztráció) freepik.com; fotó: Valentin Schlieper magánarchívum
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva: