Számos kutatás világít rá arra a tendenciára, mely szerint a munkaerőpiacon egyre erősebb elvárásként jelennek meg olyan készségek, mint az együttműködés vagy a kommunikációs képesség a szakmai ismeretek mellett. Az ifjú munkavállalók azonban úgy érzik, hogy az iskolarendszerben megszerezhető kompetenciák jelentősen eltérnek a munkaerőpiac elvárásaitól. Ezt a problémát orvosolják azok a 3D nyomtatókkal, mikrokontrollerekkel ellátott alkotóműhelyek, ahol az alkotópedagógia módszerével, a közös alkotás során fejlesztik a jövő munkavállalói számára elengedhetetlen készségeket.
„Magyarországon immár több, mint 300 ilyen alkotóműhely érhető el az iskolák számára, komoly technikai hátteret biztosítva" – meséli Major Gábor, az EdTech Magyarország ügyvezető igazgatója, kiemelve, hogy egyre több iskola nem csupán szakkörként vagy nyári táborként gondol erre a lehetőségre, hanem a nappali oktatás részeként illeszti a tanmenetbe. A digitális kultúra tantárgy színvonalas oktatása nagy kihívást jelent az iskoláknak, a kóspallagi Fekete Imre Általános Iskolában évek óta sikeresen oldják ezt meg alkotópedagógiai foglalkozásokkal. Más intézmények a földrajz vagy az angol nyelv oktatására használják ezt a lehetőséget az órák tömbösítésével, de projekthetek vagy témahetek is megvalósíthatók ezekben a műhelyekben.
Legutóbb például a Makerspace Buda Marczibányi téri alkotóműhelyben a Gyermekek Háza Alternatív Általános Iskola és Gimnázium két osztályának kisdiákjai projekthetek keretén belül dolgozták fel a Maker's Red Box Jövő Városa tematikájú tananyagát.
„A Budai Tankerületi Központ támogatásával létrejött program remek példája annak, hogy mindez a közoktatás keretein belül is megvalósítható" – mondja Lányi Marietta, a Gyermekek Háza igazgatója. „A tankerület segítségével sikerült megoldanunk, hogy a gyermekek egy projekthét keretében tudtak dolgozni a Jövő Városa tananyaggal, mely tökéletesen megfelel az elvárt feltételeknek, például, hogy közösen tudjanak dolgozni, és úgy hozzanak létre egy közös produktumot, hogy közben egyes tantárgyak is megjelenjenek" – mondta az igazgatónő. „A gyermekek pedig nagyon élvezték a közös munkát és az sem jelentett akadályt, hogy közösségi közlekedéssel kellett egy „nem megszokott" helyszínre utazniuk a projekt során nap, mint nap" – tette hozzá.
Major Gábor, az EdTech Magyarország ügyvezető igazgatója végül elmondta: „Ez a többszáz alkotóműhelyből álló hálózat összességében egy olyan masszív hátteret jelent, amire rendszer szinten is érdemes támaszkodni és nagyobb ívű oktatási programok számára is megfelelő infrastruktúrát biztosít. Ugyanakkor ki kell tűzni azt a célt, hogy minden oktatási intézményben legyen ilyen okos tanterem, sőt minden tanterem legyen idővel „okos".