Szokták mondani, hogy nincs rossz zongora, csak nem eléggé felkészült zongorista. Komoly feladat a zongoraművészeké, hiszen minden koncertteremben más-más zongora található, csak kevés művész élhet azzal a lehetőséggel, hogy saját hangszerét szállíttatja egy-egy hangversenyre. Egy jó zongoristától tehát elvárható, hogy különböző gyártmányú zongorákon, azok technikai és hangzásbeli lehetőségeit megismerve, és ezekhez alkalmazkodva minőségi produkciót nyújtson.
Hogyan juthat el ilyen magas szintre a tanuló?
Kezdőként nyilvánvalóan minden zongorista megtanul szépen billenteni, még a tanulási folyamat elején. Ki könnyű, ki nehéz billentésű zongorán. A vizsga- és koncerthangszer nyilvánvalóan más, mint amin tanul. Más a billentyűk súlya, más az érzékenysége, más a dinamikája, a produkciók is különbözőek lesznek. Ezzel a problémával tehát már alsó fokon is találkozunk. Később, amikor komolyabb, igényesebb művek kerülnek repertoárra, egyre jobban érzékelhető a hangszerek közötti különbség. Érdemes tehát már alapfokon, de legkésőbb középfokon megismerkedni különböző hangszerekkel, játszani egy-egy Steinway, Bösendorfer, Bechstein, Kawai zongorán. Ugyanazt a darabot eljátszva ezeken a zongorákon más-más lesz az akusztikai élmény, és egyedi billentésmód alakítható ki. Először meg kell tanulni a műveket, ki kell alakítani a tökéletes hangzásképet, majd a különböző zongorákon rászabni a mozdulatokat.
Milyen a jó tanulóhangszer?
Nemcsak egy jó zongoratanár, hanem egy kiváló zongora is nélkülözhetetlen feltétele az eredményes tanulásnak. Abból kiindulva, hogy az ujjakat és a fület is műveljük, mindenképpen széles dinamikai tartománnyal rendelkező hangszer szükséges. Fontos, hogy érzékenyen reagáljon minden mozdulatunkra, hűen közvetítse zenei gondolatainkat. Az igénybevételtől függően az is lényeges, hogy strapabíró legyen. A billentés nehézsége függhet a tanuló korától, és aktuális tudásától. Kezdetben érdemes lehet egy könnyebben kezelhető zongorát vásárolni, hogy fizikailag ne legyen túlságosan megterhelő, később célszerű komolyabb, súlyozottabb hangszerre váltani. A Steinway & Sons többek között ezért hozott létre két új márkát: a Boston-t, mely gépsoron készül ugyan, de mechanikáját tekintve lényegében megegyezik a kézi munkaerővel készített Steinway zongorákkal, és komoly hangszernek számít, illetve az Essex-et, mely könnyebb billentésű, és maga a Steinway is tanulóknak ajánlja. Éppen a könnyű kezelhetősége miatt szereztem be egy Essex zongorát a Hangrózsa Zongoraiskola számára. Erről a hangszerről és a Steinway zongoracsaládról bővebben a http://www.zongoraiskola.info/zongoram oldalon olvashatnak, illetve megtekinthetnek egy interjút is Cseke Lászlóval, az Opera Zongoraterem cégvezetőjével.
Jó tanulást és sikeres hangszerválasztást kívánok minden zongorán tanuló növendéknek!
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Juhász BalázsZongoratanár, zenei nevelés, tehetséggondozásA Hangrózsa Zongoraiskola kiváló alternatíva az intézményes művészetoktatás és a magántanárok mellett. Elérhetőségeim: Telefon: 06-20/553-86-46 E-mail: hangrozsa@zongoraiskola.info Honlap: http://www.zongoraiskola.info Skype: juhasz.balazs6 |