A mérőórák megóvása a fogyasztó feladata
A villamos energia, a földgáz vagy az ivóvíz szabálytalan vételezése akkor fordulhat elő, ha a fogyasztó eltávolítja, meghamisítja, esteleg szándékosan megrongálja a mérőóra vagy a mérési rendszer plombáit, jelzéseit és a beavatkozás lehetővé teszi a méretlen vételezést.
A fogyasztó szabálytalanul vételez akkor is, ha a fogyasztásmérő megbontásával vagy annak megkerülésével méretlenül veszi igénybe a szolgáltatást; ha nem jelenti be haladéktalanul a szolgáltatónak a fogyasztásmérő plombáinak, jelzéseinek sérülését vagy hiányát; vagy ha a szolgáltató engedélye nélkül rácsatlakozik a vezetékrendszerre, illetve önkényesen visszakapcsolja a szolgáltatást a felhasználási helyen.
A szabálytalan vételezés tiltott tevékenység, ami kárt okoz a szolgáltatónak és a többi felhasználónak, emellett élet- és balesetveszélyes, ráadásul több százezer forintos kötbérfizetési kötelezettséget is eredményezhet. Amennyiben a felhasználó a kötbértartozását nem egyenlíti ki, a szolgáltató jogosult a szolgáltatás felfüggesztésére.
A fogyasztásmérő, a mérési- és vezetékrendszer, a plombák, illetve a szolgáltató által elhelyezett egyéb jelzések védelme a fogyasztó kötelessége. Ha a mérőórán valamilyen rendellenességet fedezünk fel – hiányoznak a plombák, megsérült vagy eltűnt a mérő –, késlekedés nélkül jelezzük ezt a szolgáltatónknak vagy szükség esetén a rendőrségnek.
A szolgáltatónak - akár előzetes bejelentés nélkül is - jogában áll ellenőrizni a mérőórát. Az ellenőrzést a felhasználó nem akadályozhatja meg, de az ellenőrzés során lehetősége van az alábbiakra:
- az ellenőrzés céljából megjelenő személyeket kérheti, hogy igazolják magukat;
- a szemle megkezdése előtt tájékoztatást kérhet az ellenőrzés céljáról;
- az ellenőrzés során folyamatosan jelen lehet, és figyelemmel kísérheti a szolgáltató tevékenységét;
- a jegyzőkönyvben megteheti észrevételeit az ellenőrzéssel kapcsolatban;
- az ellenőrzés során nyilatkozhat arról, hogy egyetért-e a jegyzőkönyvben foglaltakkal.
Abban az esetben, ha a szolgáltató ellenőrei a szabálytalan vételezés gyanúját állapítják meg, kötelesek azt fényképekkel is dokumentálni, illetve a fogyasztásmérő leszereléséről is gondoskodni. (Amennyiben a mérési rendszer állapota lehetővé teszi, a szolgáltató gondoskodik új mérő felszereléséről.)
Ha a fogyasztó vitatja az ellenőrzés megállapításait, a szolgáltató köteles a fogyasztásmérőt független igazságügyi szakértővel megvizsgáltatni. A vizsgálat helyszínéről és időpontjáról előzetesen értesíteni kell a fogyasztót, aki a vizsgálat során tájékoztatást kérhet és észrevételeket tehet.
Abban az esetben, ha a fogyasztó nem ismeri el a szabálytalan vételezést, panaszával először a szolgáltatóhoz kell fordulnia. Beadványára a szolgáltatónak 15 napon belül kell válaszolnia. Amennyiben a szolgáltató ezt nem teszi meg, vagy az elutasító válasszal a fogyasztó nem ért egyet, akkor írásbeli panasszal a MEKH-hez fordulhat.
További információk a szabálytalan vételezésről a MEKH honlapján.
Nyitókép: depositphotos
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: