SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Szexuális felvilágosítás New Yorkban

Családinet [cikkei] - 2011-08-23
Emlékeztek még az iskolai szexuális felvilágosító órákra? Arra emlékszem, hogy semmi újat nem tanultam, viszont nagyon jókat mulattunk. Nyolcadikban túl eszetlenek voltunk ahhoz, hogy röhögés nélkül hallgassuk végig az anatómiai részleteket. Már csak az "a, az, meg, akkor" és a hozzájuk hasonló semleges szavak maradtak okítónk számára, az összes többi elfojtott, majd hullámokban kirobbanó nevetést okozott.
Szexuális felvilágosítás New Yorkban

szexualis_felvilagositasA gimnáziumi biológia órák diszkrétek, visszafogottak és kifejezetten kényelmetlenek voltak. Csupa lány-osztály, középkorú biológia tanárral, aki mindent precízen elmagyarázott, drasztikusan számon kért, nem volt nála esély se a könnyeknek, se a kuncsorgásnak. Kivéve a szexuális témakört. Ennél a tananyagnál bezárult. Nem sikerült legyőznie a zavart, melyet 26 zsenge leányzó kíváncsi tekintete okozott. Mást se szerettünk volna, mint tőle hallani az intim részleteket. Nem adta meg nekünk ezt az örömöt. A teljes fejezetet, anatómiástul, gyakorlati ismeretestül otthoni feldolgozásra jelölte ki. Ebből sosem kért számon. Letudtuk a dolgot. Számomra ennyi volt. Ha nem lettem volna kíváncsi és nem járok utána az engem foglalkoztató kérdéseknek önállóan, akkor nem is tudom, mikor és hogyan szereztem volna meg ezeket a fontos információkat. Az iskolából nem, anyuék meg roppant szégyenlősek voltak, válaszaik homályosak, érthetetlenek, gyakran hasonlatokkal tarkítottak.

Valljuk be, egy fiatal nem erre vágyik, hanem a teljes, kendőzetlen igazságra, mely persze életkortól, szellemi-lelki felkészültségtől függ. De ki tudja a szülőkön kívül, hogy mit bír el a gyermek, a serdülő? Az iskolai biológia tanár? Hogyan valósul meg az egyénre szabott ingerküszöb, amikor egyszerre 35 fiatal vesz részt az oktatáson? Fiúk-lányok együtt, mert elvégre az egész erről szól. Csak az egész ismerete ad teljes képet, vallják egyesek. Mások szerint inkább fiúk-lányok külön-külön, mert így nyíltabban lehet beszélgetni, olyan témák is előkerülhetnek, amelyeket a másik nem jelenlétében nem szívesen tárgyalunk meg, főleg nem serdülőkorban. És mikor kezdődjön a felvilágosítás? Hogy mérjük fel a csoportot? Minden egyes gyermek más hozott anyaggal érkezik. Az egyik család beszél, nyíltan áll az egészséges szexualitással, míg a másik család jóval visszafogottabb, zárkózottabb, ezek a témák tabunak számítanak. Megannyi nehéz kérdés.

Ugyanezekkel a súlyos kérdésekkel néz szembe New York állam is, mivel ebben aszex tanévben, 20 év kihagyás után, ismét kötelezővé tették a szexuális oktatást az állami iskolákban. A döntés csupán egyik eleme a Bloomberg kormányzat új stratégiájának, mellyel a latin-amerikai és a fekete bőrű fiatalok életszínvonalának emelésére törekszenek. Ezek a fiatalok jóval nagyobb eséllyel és százalékban kapnak el szexuális úton terjedő betegségeket. A korai, nem kívánt terhességek száma is elképesztően magas, jóval magasabb, mint az azonos korú fehér társak körében. Eddig 21 államban volt kötelező a szexuális és H.I.V. megelőző felvilágosítás, míg New York államban csak az utóbbi. A jelenlegi döntés értelmében a 6. vagy a 7. évfolyamban, illetve a 11. vagy a 12. évfolyamban fél évig kell a fiataloknak ezt a témakört tanulmányozni. A tanórák koedukáltak lesznek és beépíthetőek a már meglevő egészségtan tananyagba, így nem jelent plusz elfoglaltságot sem a gyermeknek, sem a pedagógusnak. Azok az iskolák, ahol nem volt eddig semmilyen szexuális felvilágosítás, szerződtethetnek oktatókat az Oktatási Tárcán keresztül, ugyanakkor továbbképzések is indulnak a programban résztvevő pedagógusok számára.

condomA tananyag nem csupán a megszokott anatómiai elemeket, szexuális viselkedés modelleket, illetve az H.I.V megelőzést tartalmazza, de egészen gyakorlatias lesz. Szó lesz a pubertásról, a terhességről, a védekezés nélküli nemi aktus következményeiről, abortuszról, szexuális úton terjedő betegségekről. Igaz ugyan, hogy a New York-i középiskolákban már 20 év óta árusítanak óvszereket, a használat módját nem tanították a fiataloknak. Most ez is a tananyag része lesz és a magyarázat olyan messzire megy el, mint még soha. Az oktatók többsége nagy örömmel fogadta a változást, a legtöbben máris továbbképzéseken ülnek, míg a szülőket megosztja az új rendelet.

"Hatalmas a szakadék a minisztérium és a szülők igényei között. - mondja egy Bronx-i középiskola igazgatója. - Rengeteg a hívő család a környékünkön, keresztények, (katolikusok, egyéb történelmi egyházak tagjai), akik a szexualitásról tradicionális elveket vallanak. Ezt természetesen tiszteletben kell tartanunk. Reméljük, a belénk vetett bizalom, megoldja az ellentéteket."

A szülők nagy hányada úgy véli, túl korán kezdeni a felvilágosítást többet árt, mint használ. A megkérdezett pszichológusok egy csoportja ugyanezen az állásfoglaláson van és úgy véli, 10-11 éves korban a gyermekek nagy része, még egyáltalán nem nyitott, illetve abszolút felkészületlen lelkileg és fizikálisan egyaránt, hogy ilyen témában mélyreható tanulmányokat folytasson. "A tananyag túlkapásaival, a természetes érési folyamat átugrásával esetleg olyan lelki sérüléseket okozhatunk, melyek a későbbiekben ütnek vissza, esetleg pontosan akkor és ott, ahol a legrosszabb lesz. Nem minden gyermek érkezik azonos alapokkal, neveltetéssel, érdeklődéssel. Egy olyan kislánynak beszélni a kondom használatáról, a szexuális együttlétről, akit 10 évesen még a babák érdeklik, nemcsak morbidnak hangzik, de szinte bűn." - nyilatkozott egy gyermekpszichológus.

A szülők azt is sérelmezik, hogy nem történt a döntés előtt meghallgatás, az őfelvilagositas véleményükre senki nem volt kíváncsi. Mások máris jelezték, látni akarják a tananyagot és esetenként akár be is ülnének az órára. A szülők  egy csoportja úgy érzi, kiveszik a kezbükből az irányítást, mások viszont kifejezetten örülnek a változásnak. Egy teendővel, egy gonddal kevesebb marad otthonra.

Egy apuka így nyilatkozott a Tv-nek: "Ugyan nem vagyok vallásos, de mégis úgy érzem, idő előtt el akarják venni a gyermekeim ártatlan világszemléletét." Ugyanezt a gondolatsort erősítik meg a Keresztény Liga vezetői is. "Nem arra kell tanítanunk a gyermekeket, hogyan használják az óvszert, hanem arra, mit jelent a felelősségteljes kapcsolatteremtés, mi a szexualitás valódi értelme, a kölcsönös tisztelet, az élet tisztelete. Ezzel az oktatással csak a tüzet próbáljuk oltani, a probléma gyökerét nem érjük el." A vallásos szülők ugyanezt a gondolatsort erősítik meg. "Én nem akarom, hogy a lányom 11 évesen halljon az abortuszról, legalábbis nem ilyen szövegkörnyezetben. Nem akarom, hogy a kislányom azt higgye, az abortusz megoldás. Sőt abban sem vagyok biztos, hogy ilyen módon szeretném, ha először hallana a szexuális együttlétről sem. Az óvszer számára ne legyen a vásárlólistán, mint egy csomag papírzsebkendő. Mi otthon nem erre neveljük, nem ezt látja a közösségben sem."

szexualis_felvilagositas_Más vélemények szerint, a mai világban a gyerekeknek muszáj tudniuk ezekről a dolgokról, mert a tudás fegyver. Nem utolsó sorban, inkább az iskolában, szervezett körülmények között halljanak az élet ezen tényeiről, mint más, megbízhatatlan forrásból. Sokan úgy vélik, a minisztériumnak azért kellett lépnie, mert a szülők egyre inkább alkalmatlanok, se idejük, se kedvük nincs a gyermekeikkel foglalkozni. A cikk elején említett családokban a szülők önmaguk sem rendelkeznek a megfelelő tudással és moralitással.

Az oktatás 2012 tavaszán kezdődik és annyi változás máris történt, hogy azok a szülők, akik akár vallásos meggyőződésből, akár a gyermek esetleges pszichikai állapota miatt a családban szeretnék lebonyolítani a beszélgetést, kérhetik a gyermek felmentését ezen előadások alól. Abban az esetben is felmentést kaphat a tanuló, ha a szülők csupán kijelentik, maguk vállalják a gyermek oktatását a témakörben. A felmentés formanyomtatványát a tanév elején viszik haza a gyerekek.

Nektek mi a véleményetek? Mikor, hogyan lehet a szexuális nevelést kezdeni? És vajon valóban az iskola feladata vagy maradjon a szülők felelőssége? Ti hogyan oldjátok meg gyermekeitekkel? Amennyiben fiatalok vagytok, nálatok ez hogy zajlott? Hozzám hasonló élményeitek voltak vagy azóta már sokat változott a világ az iskolában? Meséljetek, osszátok meg a tapasztalataitokat, véleményeteket, hogy okulhassunk belőle.

Forrás: Tinkmara blog, foter.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja