A bizonyítványban lévő eredmények és a kapcsolatunk gyermekeinkkel
Rengeteg diák izgul: vajon elég lesz a pontom a kiválasztott iskolához? Felvesznek arra a helyre, amelyet megjelöltem? Ezek a kèrdèsek bennünket, szülőket ugyanúgy foglalkoztatnak - lehet, még jobban is érint bennünket, mint a gyermekeinket. Mi jobban átlátjuk, milyen fontos állomás ez most gyermekünknek. Mindannyian a legjobbat szeretnènk megadni nekik, ès úgy elindítani őket az èletbe, hogy sikeresek ès eredmènyesek legyenek majd munkájukban ès családjukban, valamint a társadalom hasznos tagjaivá váljanak.
Halottam egy törtènetet egy apàrol, aki azt mondta: "előbb a kapcsolatot, aztàn a teljesítményt értékeld". Ezt a gyakorlatban azt jelenti, hogy amikor a gyermekei hazaviszik a bizonyitvànyt, akkor az édesapa először arról beszél nekik, mennyire szereti őket; milyen kiváltsàgos, hogy ilyen gyermekeket nevelhet, amilyenek ők.
Az apa tudatosan a kapcsolatról beszél. Ezzel azt közvetíti a gyermekek felé, hogy ők önmagukért szerethetőek és értékesek, nem csak a teljesítményükèrt. Amint a kapcsolaterősítő beszélgetésen túl van az apa, megnézik együtt , hogy milyen lett a bizonyitvàny eredménye számokban.
Ma a társadalmunk nagyon erősen teljesítményközpontú lett: mindenhol az eredmény szàmit. Hogy teljesít az ember a munkahelyén, mennyit termel, milyen hasznot tud belőle a főnöke kitermelni...
A gyermekeink élete is a teljesítményről szól: minél jobb jegyet megszerezni a tantàrgyakból, valamint az iskolai versenyeken is. Sajnos a legtöbb esetben csak az egyéni teljesítményre gondolunk - sokkal kevésbé egy csoport teljesítményére. Néhàny helyen az oktatàsban közös érdemjegyet kapnak a gyerekek egy-egy projekt utàn, és a közös eredményt értékelik megvalósítàs soràn.
Újra meg kell tanulnunk otthon, hogy a csalàd közös teljesítménye fontosabb, mint az egyéni teljesítmények. Apaként meg kell tanulnunk újra azt, hogy a kapcsolatunk a gyermekeinkkel fontosabb, mint a gyermekeink àltal nyújtott teljesítmények, bizonyitvànyban lévő jegyek és matematikai àtlagok, vagy a megszerzett papírjaink. Sokan azért tanulnak, hogy eggyel több papírjuk legyen, de ez nem elég: így emiatt motivàciojukat is elvesztik.
Pszichológusok is arra következtetésre jutottak, hogy a gyermekeknek az életben való boldogulàshoz több érzelmi intelligenciàra van szükségük, mint csupàn bediflàzott ismeretanyagra. Így az apa bàtoritó szavai szàrnyakat adnak gyermekének és üzemanyagot a jövőhöz.
Kivànom, hogy sokkal többet szóljunk gyermekeinkhez építő jövőt formàló szavakat, mint kritikai megjegyzéseket. A Bibliàban arról olvashatunk, hogy az Élet és a Halàl is a nyelv hatalmàban van: ki mint szeretne élni vele, úgy eszi annak gyümölcsét.
Kívánom a cikk olvasóinak, hogy a fèlèvi eredmènyek kapcsán a gyermekeiket megfelelően tudják bátorítani, hogy az èvvègi bizonyítvány mèg jobb lehessen. De a legfontosabb az, hogy minnèl több gyermek tudja elmondani: "Tudom, hogy a szüleim bíznak bennem ès támogatnak, hogy jobb eredmènyekre legyek kèpes".
Lelkész, teológus, addiktológiai konzultáns, szakoktató
MPE ifjúság és Családépítő Szolgálat vezetője
Elérhetőségeim:
E-mail: janosi.ferenc75@gmail.com
Honlap: http://www.ifjusagepitok.hu
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: