SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Z generáció a kibertérben 1. rész

Kerek-Alföldi Éva Angéla [cikkei] - 2020-12-15
Nem lehet eleget hangsúlyozni a globalizálódó világunk kibertérben zajlódó káros hatásait. Ezeket a hatásokat mi, felnőttek teremtettük meg, mi magunk kínáltuk tálcán gyerekeinknek és most mi, X - Y generációs szülők vagyunk azok, akik aggódhatunk azon, hogy hogyan is védjük meg őket a vészjósló veszélyektől. A negatív hatások többrétűek lehetnek és az is változó, hogy melyik életkorban kire hogyan tud hatni. A lelkileg és szellemileg érettebb kamaszodó gyerekeinkre szinte észrevehetetlen módon fejti ki hatását, míg a kevésbé erős korosztálybéliekre akár végzetes is lehet. Néhány részes írásommal újra szeretnék hangot adni annak, hogy milyen kibertéri fenyegetésnek is vannak kitéve gyermekeink és mit tehetünk megóvásuk érdekében.
Z generáció a kibertérben 1. rész

Digitális lábnyom…

Az ökológiai lábnyom mellett a digitális lábnyom is hatással van a felnövekvő generációkra, amiért mi magunk, felnőttek vagyunk felelősek. Fogalma az online térben értendő, „azokra a jelekre, nyomokra vonatkozik, amelyek a felhasználó online jelenléte után maradnak, és amelyekből következtetni lehet a tevékenységére. Ezek bármilyen jellegű információk lehetnek: regisztráció egy adott oldalon, e-mailezés, videók fel- és letöltése, kommentelés, blogolás stb. A digitális lábnyom így minden olyan információra vonatkozik, amelynek alapján be lehet azonosítani az adott felhasználót.” [1]

Az említett területek alkalmazásának számos előnye van mind a különböző szakmai területeken az információnyújtásban és tevékenységekben, mind pedig az oktatás és szórakoztatás terén. De az egészséges tartalmakon túlmenően az sem mindegy, hogy mennyi időt töltenek gyermekeink a kibertérben naponta és ezáltal milyen veszélyeknek teszik ki magukat.

Ennél a pontnál tegyük a szívünkre a kezünket! Tudjuk valójában, hogy gyermekeink naponta hány órát töltenek el a való világtól távol eső térben? Ismerjük és követjük rendszeresen, hogy milyen tartalmakat, felhasználó oldalakat tekintenek meg és használnak, posztolnak? Biztosan vagyunk egy páran szülők, akik ennél a kérdésnél elbizonytalanodtunk és lelkifurdalást érzünk….

A különböző népszerű és divatos alkalmazások, mint például Facebook, YouTube, Instagram, TikTok, Snapchat, Messenger, stb. használatával egy kihívást támasztanak maguk elé gyermekeink: „Digitális ÉN megjelenés”-t. A fizikális és a kibertérben létező „virtuális én-élmény” nem összeegyeztethető számukra és nem tudnak különbséget tenni a két világ között. Még nem elég fejlettek és tapasztaltak ehhez. Céljuk általában hasonló: megmutatni szépségüket, tehetségüket, egyediségüket, vonzódásukat.

És az appok, felületek milyen hatással lehetnek gyerekeinkre?

  • Egyrészt nem számolnak azzal, hogy bántásoknak tehetik ki magukat, mert negatív visszajelzéseket is kaphatnak;
  • Függőség alakul ki náluk részben azért, mert olyan algoritmusok állnak az alkalmazások mögött, amellyel ki tudják ismerni a felhasználók szokásait, ízlésvilágát, ennek következtében olyan videokat, tartalmakat fognak felkínálni egymás után, amelyekre nem tudnak nemet mondani, így képezve egy ördögi kört;
  • Ha nem állítják a közölt tartalmaikat „privát”-tá - márpedig miért is állítanák, hiszen akkor csak az ismerőseikhez juthat el a mondanivalójuk és az önmagában nem izgalmas -, akkor az egész világ számára láthatóvá válik mindaz, amely storyt már lehet, hogy egy év múlva szégyenként élnek majd meg.
  • „Kegyes” hazugság: mivel ezek a felhasználói oldalak minimum életkorhoz kötöttek, sokszor a gyerekeink kijátszva ezt a szabályt jutnak felhasználói fiókhoz. De kiket is csapnak be ezzel a cselekedetükkel? Minket? Magukat? Egyik sem ad felmentést!


Csillaggá válni az online világban?

Van, akinek ez nemcsak vágy, hanem maga a valóság.

„Az influencerek olyan internetes hírességek, akik véleményükkel és viselkedésükkel hatással vannak az emberekre. Lehetnek más területen befutott sztárok (pl. televíziós hírességek, sportolók) vagy teljesen hétköznapi emberek is, a közös bennük az, hogy vonzó egyediségükkel vagy éppen megosztó személyiségükkel széles közönséget képesek elérni a közösségi médiában (pl. YouTube-on, Instagramon, Facebookon). Influencer tehát lehet bárki, aki valami olyan egyediséggel tud fellépni az interneten, amivel sok követőre tehet szert.”[2]

Még van egy vonzó tény az influencerekben: megjelenésükkel és szponzorált hirdetéseikkel nagyon sok pénzt kereshetnek könnyen és gyorsan. Sokszor nem a közölt tartalom a lényegi kérdés. Nem a szokványos módon kell munkavégzést végezniük, egyéni időbeosztással tervezhetők a mindennapok, „legálisan” lehet egész nap a számítógépet és okostelefont használniuk. Ez egy olyan esélyt teremthet a változásra, amely elvakítja és egyben a realitásoktól is eltávolíthatja gyermekeinket.

Melyik kamasznak ne lenne szimpatikus ez a helyzet? Kiben nem merül fel a gondolat, hogy „én is lehetnék naggyá”.

De felnőttként belegondolva kijelenthetjük, hogy mi lenne világunkkal, ha minden gyerek influencerré válna….jobb ebbe bele sem gondolni!

Kép: Gerd Altmann képe a Pixabay -en.

Tisztázni kell azt is, hogy milyen képességekre van szükség ahhoz, hogy valaki a kibertérben jó influencerré váljon azon túl, hogy ismereteket szükséges birtokolnia a social media világáról: nem árt, ha valaki kitartó, kommunikatív, kiszámítható, őszinte, kreatív és esetleg jó képszerkesztői tulajdonsággal is bír. Manapság nagyon sok kamasz hiszi azt, hogy rendelkezik ezekkel a képességekkel és nem tekintik kérdésnek, hogy számukra is van hely a csillagok között…

Szülőként a feladatunk abban áll, hogy felvilágosítsuk gyermekeinket a könnyű pénzszerzés lehetőségeiről a kibertérben és az ezzel együtt járó esetleges veszélyekről. Pedagógusként és szakemberként pedig lehetőséget kell teremtenünk arra, hogy a szülőknek is adjunk teret fórumokon való részvételre, ahol részletekbe menően bővíthetik ismereteiket az említett témában.

Szerencsére nem vagyunk egyedül! Léteznek olyan szervezetek, amelyek nagyon sok segítséget tudnak nyújtani ezen a területen és fordulhatunk hozzájuk bátran bizalommal szülőként, tanárként egyaránt. Ezen a téren említést érdemelnek:

A generációk közti szakadék létező jelenség, akár sokszor problémaként jelentkezik, sőt maguk a felsőbb éves középiskolások is megfogalmazzák azt a jelenséget, hogy az alsóbb évesekkel egyre nehezebben jönnek ki, mert másabb az érdeklődési körük. Így még inkább érthető, ha szülőként elveszünk a gyerekeink által folyton használt kibertér rejtelmeiben és nehezen bírjuk követni a változásokat.

De nem adhatjuk fel! Szülőként is tanulhatunk alkalmazásokat! Nem hivatkozhatunk arra, hogy fáradtak vagyunk ehhez! Miért? …..mert felelősek vagyunk!

A cikksorozat további részei:

Z generáció a kibertérben 2. rész

Z generáció a kibertérben 3. rész

 

[1] Forrás netpedia.hu: tárolt változat (Olvasva: 2020. november 2.)
[2] Forrás: https://lexiq.hu/influencer (Olvasva: 2020. november 2.)

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja