SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Mit tehetünk, ha a kamasz jegyei hirtelen leromlanak?

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2022-04-20
Az osztályzatok számok formájában fejezik ki gyermekünk értékelését, teljesítményét. Ez a szűkített, rövid kód, a számsor nem tudja teljes gazdagságában visszaadni egy kamasz gyerek világhoz való viszonyulását, terveit, motivációját, vágyait, esetleges elakadását. Ezért e tantárgyi jegyek csak finom mutatók, melyek a kamasz gyerek életének egyetlen szeletéről adnak információt, nem alkalmasak arra, hogy ezek alapján ítéljük meg gyermekünk értékeit.
Mit tehetünk, ha a kamasz jegyei hirtelen leromlanak?

Viszont az osztályzatok jelzések is. A hirtelen leromlott jegyek arra utalnak, hogy a serdülő fiatal életében valamilyen markáns változás történt, felborult az egyensúly, a rendszer működése megbillent. Mivel a gyermekünkkel való kapcsolatunkat hosszú távra tervezzük, ebben az esetben az egész rendszer működését kell végiggondolnunk, és - ha már számokról van szó – hozzáadni vagy elvonni valamit az egyenletből ahhoz, hogy újra egyensúlyba jöjjön.


Miért romlanak le a kamasz osztályzatai?

Fontos tisztában lenni azzal, és hitelesen képviselni is, hogy a problémánk közös. Egyrészt nem gondolhatjuk azt, hogy ez a hanyatlás teljes egészében a gyermek hibája, aki egyszer csak egyik napról a másikra hanyaggá és lustává vált, de nem jó irány az sem, hogy megdöbbenünk rajta, vagy úgy érezzük, hogy megbuktunk, mint szülők, és magunkat hibáztatjuk.

A fagyos légkör, a szeretetmegvonás és a büntetések sem a változás szolgálatában állnak, inkább a bűntudat és szégyen keltői, amik még soha senkinek nem segítettek a kiteljesedésben.

Kamasz gyerek nevelésekor mindig az az elsődleges szempont, hogy a szeretet ne szenvedjen csorbát, még akkor sem, ha a gyerek ezt sokszor és sokféleképpen próbára teszi.

Maradjon meg az a kapcsolat, csatorna a gyerek és szülő között, melyen keresztül hatni tudunk rá, és a harag vagy az elégedetlenség ne tömítse el a járatot, hiszen akkor elzárjuk a segítség és a megbeszélés lehetőségét is.

Ha a gyerek jegyei hirtelen leromlanak, érzékelnünk kell ezt a változást. A rendszer nem egyik napról a másikra omlik össze, és ha gyorsan szembesülünk a problémával, jobb esélyünk van kezelni azt. A szülő feladata ebben a helyzetben az, hogy a gyerekkel közösen, őt bevonva a beszélgetésbe vagy a beszélgetésekbe keressék meg az okokat, a tanulási deficit hátterében álló valódi problémát. Együttműködést és segítőkészséget kell mutatnunk megbeszéléskor, mindezzel azt képviselve, hogy a gyermek problémája közös szomorúságunk, és nem a lázadásának a jele, amivel a gyerek szántszándékkal kínozni akar minket.


A következő okok állhatnak a háttérben

A rossz jegyek beáramlása rendszerproblémát jelez.
 

  • Alszik-e a gyerek eleget?
  • Milyen az alvás minősége?
  • Mit csinál akkor, mikor a szülő már ágyba bújt?
  • Mennyit használja a számítógépet?
  • Mit eszik és mennyit?
  • Sportol-e, jár-e a szabad levegőre, vannak-e barátai?
  • Van-e kialakított rendszer az életében?

A teljes kép kialakításához érdemes beszélni a tanárral is, és együttműködni az iskolával.  A tanárnak is biztosan van elképzelése arról, hogy mi történhetett az eddig jól tanuló gyerekkel, információt adhat az osztályközösségről, barátságokról, iskolai bántalmazásról, vagy az iskolai kudarcok mibenlétéről, típusáról. Nem biztos, hogy a tanári pikkelésről szóló történetek igazak, lássunk tisztán…

A gyermekkel való beszélgetés hangneme lehetőség szerint legyen nyugodt, csak a szülő(k) és a gyerek között folyjon, a téma más szereplő részvételét nem kívánja. Beszéljünk a jövőképéről, terveiről, mi szeretne lenni, és hogyan látja az odavezető utat? Próbáljunk praktikus összefüggést láttatni a tanulás és a vágyott jövője között. Lehetséges, hogy most fogunk azzal szembesülni, hogy nem akar orvos vagy ügyvéd lenni, és ezzel nekünk lesz a legnehezebb szembenézni. Talán hosszú lesz az út az elfogadásig, és erre most kell rálépnünk. Legyünk nyíltak és rugalmasak, hogy az oldott légkör lehetővé tegye a gyermek számára a megosztást.
 

  • Sok tanulási deficit hátterében valójában tanulási zavar áll, ami csak felsőben vagy középiskolában nyilvánul meg, akár a gyereket is meglepve.
  • Lehet diszlexia, diszgráfia, figyelemzavar, vagy az olvasottak értelmezésének zavara,
  • a memória egyedi tárolási módja (hallási alapú, képi vagy érintési információ alapú) is állhat a probléma hátterében.
  • Elakadhat a kamaszunk abban, hogy hogyan osztja be az idejét, milyen módszerrel memorizál, milyen módon adja vissza az anyagot, írásban vagy szóban teljesít-e jobban, vagy hogyan hat rá a vizsgahelyzet?

Ha sikerül meghatározni a nehézség mibenlétét, könnyebb megoldást találni rá. Ha technikai probléma van a tanulásban, legjobb, ha szakember segítségét kérjük, fejlesztő pedagógusét, vagy ha ennél egyszerűbb a probléma, külső segítséget a leckeíráshoz. Ez azért fontos, mert szétválasztja a szülő-gyermek szeretetteli családi kapcsolatát a számonkérő tanárétól. A szülő szerepe a gyermekkel való beszélgetés, az örülés egymásnak, az együttlét, nem jó ezt felcserélni a leckefelmondással, állandó stresszeléssel.

Jobb egy egyetemista szolgálatait megfizetni, hogy tanuljon a gyerekkel, mint a szülői szerepünket kockáztatni, és hazaérkezés után rögtön bíróságot játszani.

Ha a megbeszélésből az derül ki, hogy a kamasz gyerekünk rossz befolyás alá került, olyan baráti kört épített ki, melyben a tanulás nem számít értéknek, szakember segítségét kérhetjük, akár családterápiát is kezdhetünk, és beiktathatunk az útvonaltervünkbe egy „újratervezést”.


Amikor a romló átlag valójában segélykiáltás

A rossz jegyek jelezhetik azt is, hogy a gyermek az osztályközösségen belül nem találja a helyét, egyre inkább elszigetelődik társai között, és az osztályzatok leromlása valójában segélykiáltás, amit meg kell hallanunk. A kirekesztés, a bullying nagyon komoly sérülést okoz egy kamasz lelkén, és jellemző, hogy a stresszes élethelyzetben elveszíti motiváltságát a tanulás és a jegyek iránt. Halljuk meg a kérést!

A tanulmányi eredmények romlása mögött állhat családi konfliktus, veszteség is, melyre a gyermek érzékenyen reagál.

A kamaszkori élettani lustaság is állhat a háttérben, melynek kezelésében jó, ha felfegyverkezünk humorral is, és annak biztos tudatával, hogy gyermekünk a jól képviselt értékekhez vissza fog találni. Nem csak sikerekre, de időnként saját kudarcokra is szüksége van ahhoz, hogy tisztába jöjjön azzal, mi a fontos számára.

Ha jól állítottuk be a gyermekünk életének határvonalait, nincs értelme tiltásokkal és megvonásokkal büntetni őt. Se az internettől, se a barátoktól vagy sporttól való tiltás nem javít számottevően az iskolai eredményeken, viszont elmérgesíti a hangulatot.

A gyermeki félelem a szülői válaszreakcióktól szélsőséges elkerülő viselkedéshez vezethet – bizonyítványosztáskor a gyermekek számára létrehozott lelkisegély szolgálatok hívásszáma kiugróan magas.

A jegyek nem a gyereket osztályozzák, csak egy adott szakasz iskolai teljesítményét – az élet ennél szélesebb sávú, ne ebből ítéljük meg gyermekünket! Ha a kapcsolatot helyrehozzuk, a jegyek is javulni fognak.

Indexkép: Depositphotos.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja