Pálinkafőzésről tanulhatnak az általános iskolások kémiaórán
Úgy tűnik, lassan véget ér az az idő, amikor a kémiaóra nem volt más, mint 45 perc tömény képletmásolás a tábláról, ami egy 30 fős osztályból 25-nek minimum vagy gyomorgörcsöt vagy fizikai fájdalmat okozó unalmat jelentett (esetleg a kettő elegyét). Az új NAT deklarált célja, hogy „mind a kémiai tanulmányok, mind az egyes témakörök tárgyalása ne száraz leírással, hanem érdekes, a tanulók számára is izgalmas kérdések, problémák felvetésével, kísérletek bemutatásával kezdődjön.” Ehhez pedig ilyen témákon keresztül vezet az út:
„A víz vagy vörösbor desztillációjának bemutatása, a desztilláció folyamatának értelmezése.”
„A pálinkafőzés tanulmányozása videofilm segítségével, a folyamat értelmezése.”
„Alkoholos filctollak festékanyagainak elválasztása papírkromatográfiával.”
A magyarázat szerint „Az élményközpontú tanításnak arra kell összpontosítania, hogy a tanulók tudatába beépüljön: a kémiai ismeretek szükségesek az élőlényekben zajló folyamatok megértéséhez, a mindennapokban használt tárgyaink előállításához, feladata a tudatos vásárlási és anyagfelhasználási szokások kialakítása, az egészségvédelemhez és az élhető környezet megóvásához szükséges ismeretek és szemlélet biztosítása.”
Magyarországon 2010 óta legális az otthoni pálinkafőzés. A veszélytelennek nem mondható művelet ellenőrizetlen keretek között történő végzése már nem egy esetben okozott tragédiát, ezért a Pálinka Nemzeti Tanács 2018-ban ajánlást tett közzé a témában, amelyben a veszélyek felsorolása mellett azt is leszögezik, hogy kellő szakértelem nélkül az egészhez inkább ne is fogjunk hozzá.
Kapcsolódó cikkeink:
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: