SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Mi a különbség a különböző, a viták rendezésére szolgáló eljárások között?

Dr. Geréb Péter [cikkei] - 2006-08-14
2006.08.13.
Ha egyes személyek, családok, közösségek, gazdasági formációk között vita támad, annak megoldása alapvetően négy módon történhet:
1. közvetlen tárgyalás az érdekeltek között (tárgyalás)
2. közvetítői eljárás (mediáció)
3. választott bírósági eljárás (arbitráció)
4. állami bírósági tárgyalás
Mi a különbség a különböző, a viták rendezésére szolgáló eljárások között?

A négy lehetőség közötti különbségeket a következő kérdésekre adható válaszok szerint vizsgáljuk meg:
Mennyire szabályozott az eljárás?
A teljesen spontán, csak az érdekeltek részvételével zajló tárgyalásban minden szabályt a helyzet és a résztvevők belátása szab meg.
A mediációban már egy harmadik fél is jelen van és neki éppen az a szerepe, hogy rugalmasan ugyan, de valamiféle szabályozott menetet biztosítson a tárgyalás mederben tartása érdekében.
A választott bírói eljárásban a felek közösen jelölik ki a döntőbírót, illetve testületet és az eljárási szabályokat is maguk határozzák meg, ami azután már kötelező lesz az eljárás során.
Az állami bírósági tárgyalások menete közismerten külön törvényben szabályozott és attól szintén csak a törvényben lefektetett esetekben lehet további szabályok szerint eltérni.
Az érdekeltek milyen mértékben tudják befolyásolni a végeredményt?
A tárgyalás során csak és kizárólag a feleken múlik, miben állapodnak meg. Ha nincsenek olyan érzelmi zavarok, amik megakadályoznák a józan párbeszédet, akkor ebben az esetben a legvalószínűbb, hogy mindenki számára a legkielégítőbb egyezség, megállapodás jöhet létre.
Hasonló a helyzet a mediációban is: itt sincs senki más, aki beleszólna a vita tárgyába. A mediátorra azért van szükség, mert az érdekeltek között olyan kommunikációs akadályok alakultak ki az idők folyamán, hogy éppen a józan belátásukat nem képesek használni. A felhalmozódott érzelmek már megakadályozzák őket abban, hogy világosan lássák akár a saját érdekeiket is, a másik, vagy a többi fél érdekeiről már nem is beszélve. Ha tehát a mediátor segít nekik túljutni ezeken az érzelmi gátakon, akkor a tárgyalási helyzettel azonos módon, teljesen a saját kezükben tudják tartani a döntést.
Az arbitráció esetén az érdekeltek arról döntenek szabadon, hogy kit (kiket) és milyen eljárási szabályok betartása mellett ruháznak fel azzal a joggal, hogy helyettük hozzanak döntést egy esetleges vita során. És mivel maguk és közösen választották ki a döntőbírót, a döntés ellen még csak fellebbezésnek sincs helye egyik fél részéről sem.
A hagyományos bírói eljárásban csupán annyi döntési szabadsága van a feleknek, hogy akarják-e ezt, vagy sem, azaz elindítják-e a pert. Ezt még az is súlyosbítja, hogy gyakorlatilag csak az egyik fél ilyen döntése elegendő a folyamat beindítására. Amiben viszont minden fél osztozik, az az, hogy teljesen ki vannak szolgáltatva egy kívülállónak, akinek szabad keze (lásd még a következő két kérdést is) van a tények mérlegelésére és ennek alapján a döntésre.


Mennyire kell külső normákhoz igazodni a döntésben?
Amikor bármilyen vita során az érdekelt felek maguk tárgyalnak, abszolút maguk döntik el, hogy a megállapodást milyen értékrend(ek) figyelembe vételével alakítják ki. Amennyiben meg tudnak ebben állapodni a saját ügyükben, senki sem fogja ezt felülbírálni (persze a kifejezetten törvénysértő, harmadik feleket megkárosító megoldásokat kivéve). Ha menet közben mást gondolnak, meg is változtathatják eredeti elképzelésüket.
Mint azt korábban is láthattuk már, a mediációban ezzel teljesen azonos a helyzet: csak a feleken múlik minden. A mediátor erre semmilyen befolyást nem fog gyakorolni, ő "csak" a kommunikációs problémák megoldását vállalja magára, ezzel megteremtve a siker lehetőségét. (Ha végletesen nem tud azonosulni a vitás felek értékrendjével, elállhat az eljárás lefolytatásától és átadhatja másik közvetítőnek)
Azzal, hogy a felek kit, illetve milyen testületet választanak, tulajdonképpen meghatározzák azt is, hogy az arbitrációban milyen normarendszer, értékrend érvényesüljön. Ha ezt a döntést meghozták, a továbbiakban már minden körülmények között az adott normatíváknak megfelelően fog alakulni a tárgyalás.
Az állami bíróságok a mindenkori jogrendszerben kifejezett társadalmi normatívák szerint végzik a munkájukat. Az egyes bírák személyes preferenciái ezt némileg módosíthatják, de a mozgásterüket alapvetően megszabja a kodifikált jog, ettől szélsőséges eltérések elvileg nem lehetnek.
Mennyire lehet egyéni, illetve különleges szempontokat figyelembe venni?
Az eddigiek alapján erre már gyorsan megadhatjuk a választ:
A tárgyalás és a mediáció éppen arról szól, hogy az egyedi, vagy különleges igények, érdekek is kerüljenek a felszínre, hogy ezekre egyedi és különleges megoldásokat lehessen találni.
A választott bíróság, mivel csak és kizárólag az adott ügy szereplői kérték fel a vita eldöntésére, még meglehetősen egyedi, csak ott és akkor érvényes szabályok szerinti, viszonylag testre szabott eredményre juthat. Ugyanakkor, mivel nem maguk a felek alakították ki a döntést, a bíróság csak annyira tud egyedi lenni, amennyire képes kívülről megismerni a vitás feleket. Mivel ismeretei korlátozottabbak, mint maguknak a feleknek, kevesebb speciális tényezőt tud csak számba venni.
Az állami bíróság, mivel kötött joganyagból "dolgozik" csak a törvényekben megszabott jogállásokat veheti figyelembe. Amennyire azok leírnak minden esetet, annyira képes egyedi döntéseket hozni. Ha egy eset csak kevéssé felel meg egy kodifikált mintának, akkor csak annyira fog megfelelni a megoldás is a feleknek. A legfontosabb azonban, hogy a bíróság arról dönt, hogy a jog kinek ad igazat. Aki így megnyeri a pert, az is csak a jogban megengedett módon és mértékben kapja meg a jussát, míg a vesztes félnek még rész érdekei sem érvényesülhetnek.
Összességében elmondható, hogy az esetek döntő többségében a vitás felek akkor járnak a legjobban, ha a lehető legnagyobb mértékben a maguk ellenőrzése alatt tartják a vitarendezési folyamatot. Ezt megtehetik magukban is, de ha a felgyülemlett keserű érzelmek ebben akadályozzák őket, segítséget kaphatnak a közvetítői eljárásban anélkül, hogy korlátoznák magukat a döntési szabadságukban.

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja