SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Nagyon kell bízni egymásban

Családinet [cikkei] - 2022-09-07
Hihetetlen attrakciókat mutatnak be szeptember 9-10-11-én a Szegedi Repülőtéren a világ számos pontjáról érkező pilóták. A mintegy 300 lóerős vasmadarak olykor 400 km/h sebességre fölgyorsulva suhannak az égen vagy mutatnak be különböző figurákat kötelékbe állva, mindössze fél méterre egymástól.
Nagyon kell bízni egymásban

"Kötelékben a repülőgépek egymástól 1-2 méterre repülnek, de a szorosabb alakzatban a távolság olykor csupán 50 cm. Mindezt akár 250-300 km/h tempó mellett" – meséli Báló Tamás, a Szegedi Repülőtér igazgatója, aki a szeptember 9-10-11-én érkező Szeged International Airshow programigazgatója is egyben. "Ekkora sebességnél ez nagyon kockázatos és rengeteg gyakorlást igényel. Ilyenkor a pilóták sokszor nem is előre figyelnek hanem a mellettük lévő géphez igazodnak, így nagyon kell bízni egymásban" – magyarázza a szervező.

A Szeged International Airshow a világ legjobb pilótáit vonultatja fel, érkeznek majd Németországból, Hollandiából, Olaszországból, Csehországból, Ausztriából, Romániából és Lengyelországból, természetesen a hazai nagy nevek mellett. A kiváló pilóták pedig igazi gépcsodákat emelnek majd a magasba. Láthatunk majd a második világháborús időket idéző vadászgépeket, mint például egy Yak-3-ast illetve egy CAC Boomerangot. A Boomerang-ot 1942-1945 között gyártották az ausztrál légierőnek, a YAK-3 - szintén az 1940-es évekből - a szovjet légierő vadásza volt. Kuriózum lesz majd a T-28 Trojan, egy önmagában 1425 lóerős monstrum, ami 1951-es gyártású repülő, melyet kiképző gépnek tervezett az amerikai légierő és végül Franciaországban is gyártották licence alapján. "A szegedi darab megjárta a Koreai háborút." – meséli a reptér főnöke. A leggyorsabb gép pedig a Gripen lesz, ami 0.9 MACH. Ez itt a tengerszinthez közel kb. 1000 km/h körüli sebességgel ékezik majd picivel a hangsebesség alatt.

Szeged International Airshow (SZIA) - kötelékrepülés

Egy eddig nem látott éjszakai show is a program része lesz Szegeden. A pilóták számára mindig kockázatos az esti repülés, tudniillik az érzékszervek közül a legfontosabb esik ki: a látás. Nem érzékelhető a magasság, sokszor még a sebesség és a függőleges elmozdulás sem. Ilyenkor a műszereikre hagyatkozva igyekeznek a pilóták a helyzetüket felmérni. Az éjszakai bemutatót különböző fény és pirotechnikai elemek teszik még látványosabbá. Lesz gép, amelyiknek füst generátor lesz a szárnyaira szerelve, másnak pirotechnikát indító eszközöket kellett telepíteni a gépére és van, aki különleges fényforrásokkal világítja meg a gépét az élmény fokozása érdekében. És ha ez még nem lenne elég, az éjszakai Airshow egyedi látványosságát 100 darab drón teszi teljessé.

A merevszárnyas gépek mellett levegőbe emelkednek majd különböző helikopterek is.  A Red Bull Flying Bulls csapata például elhozza a BO-105-ös helikoptert. Ez a gép az egyetlen, amivel tudnak teljes függőleges fordulót vagyis bukfencet bemutatni a levegőben, amit természetesen a közönség Szegeden láthat is. A pilóta egyébként komplett műrepülő programmal készül. Ez a helikopterek között nagyon ritka. A másik helikopter ami Salzburgból érkezik, egy igazi ritkaság, a BELL AH-1 SuperCobra, egy igazi támadó helikopter.

Szeged International Airshow (SZIA) - vitorlázórepülőgép

"Ki kell emelni a vitorlázó gépeket" – meséli Báló Tamás. "A két BLANIK (L-13) kötelékben repül majd.  Ezzel egy régi vágyunk teljesül, sok éves levelezés után sikerült őket Szegedre csábítani. Fém építésű gépek és nagyon kedvelt és keresett típus a 70-80-as évekből" – teszi hozzá a programigazgató.

A modern gépek világából pedig a kimondottan műrepülésre tervezett repcsiket is láthatnak Szegeden a látogatók. Ilyen a Swift S-1 vagy a MDM-1 Fox típusok, ezek napjaink legjobb gépei, melyek korlátlanul műrepülhetők vagy ha úgy tetszik, előttük nincsenek korlátok. Ezt mindenki a saját szemével láthatja a Szeged International Airshow-n.
 
A látványos légiparádéról bővebb információk itt érhetők el: https://www.airportszeged.hu

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja