Egységes bérlet Budapesten januártól
A szocialista politikus elmondta, hogy egy általa benyújtott előterjesztés alapján hétfőn tárgyalja e kérdéskört a Főpolgármesteri Kabinet, s ezt követően a Fővárosi Közgyűlés meghozza majd a szükséges döntést.
Az új szabályozással gyakorlatilag megszűnik az önálló BKV-bérlet és megvalósul a bérletek Budapesten belüli egységessége. Az új bérlet a megszűnő Budapesti Egyesített Bérlet helyébe lép, illetve felváltja a BKV-bérletet. Az egységes bérlet bevezetéséhez szükség lesz 929 millió forint fővárosi önkormányzati és 1,8 milliárd állami kompenzációra, az utasok pedig 1 százalékkal járulnak hozzá a költségekhez a bérletek megvásárlásakor.
Ez azt jelenti, hogy a várhatóan 7,9 százalékkal dráguló BKV dolgozói bérlet 8900 forintos árából 1 százalékot az új rendszer bevezetésére fordítanának. A dolgozói bérletek esetében 100, a tanulói, nyugdíjas és a kétheti bérletek esetében pedig 50 forintot, összességében várhatóan nettó 416 millió forintot az Egységes Budapesti Bérlet díjrészeként a BKV majd átad a MÁV-nak és a Volánbusznak. A tervek szerint 2011-ig 3 százalékra növelik a lakossági díjrészt, s ezáltal, illetve a főváros maximum egymilliárd és az állam maximum kétmilliárd forint támogatásával elérhetik, hogy a Egységes Budapesti Bérlet-konstrukció a becslések szerint felerészben önfinanszírozó lehet.
Hagyó Miklós kifejtette, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak az új bérlet bevezetésével, a jelenlegi Budapesti Egyesített Bérlet 2009-es finanszírozása helyett, 262 millió forinttal növekszik a finanszírozási szükséglete. Egyidejűleg azonban napi 17 ezer utazás a BKV-val párhuzamos Volán-buszokra tevődik át. Várható az is, hogy az új rendszerben napi 14 ezer budapesti, vasúti és Volán-utazás, illetve napi 85 ezer vasúti és 43 ezer Volán helyközi utazás válik olcsóbbá.
A változással az utasok számára igénybe vehető kapacitás bizonyos relációkban bővül, s ezáltal csökkenhet a járatok zsúfoltsága és rövidülhet az eljutási idő. A főpolgármester-helyettes rámutatott, hogy Budapest és agglomerációja közlekedés-fejlesztésének egy sor lépését az Egységes Budapesti Bérlet bevezetése alapozhatja meg. Előfeltétele a Budapesten belüli menetrendek, kapacitások, szolgáltatók közötti összehangolásának, az utazások és átszállások ésszerűsítésének, az átszállási kapcsolatok fejlesztésének, a vasúti közlekedésnek a városi közlekedésbe való erőteljesebb bekapcsolásának, a párhuzamos kapacitások ésszerűsítésének.
A kabinet elé kerülő előterjesztés szakmai mellékletéből egyebek közt kitűnik, hogy jelenleg azon utasok közül, akik BKV- vagy Budapesti Egyesített Bérlettel rendelkeznek, mintegy 8 százalék veszi igénybe a MÁV Start Zrt. szolgáltatását Budapesten belül, a Volánbusz Zrt. esetében ez 1 százalék. Rögzíti az anyag azt is, hogy jelenleg a Volán-járatok nem állnak meg az útvonaluk által érintett valamennyi budapesti BKV-megállóban. Így a későbbiekben az utasok száma és a felmerülő utazási igények függvényében megvizsgálják, hogy a Volán-járatokat mely megállóban szükséges még megállítani. Az utasok vasúti közlekedésre való átállásának pedig jelenleg gátja a menetrendi összehangolatlanság, illetve az elővárosi vonatok meglévő kapacitáskorlátja.
Hagyó Miklós leszögezte, hogy az Egységes Budapesti Bérlet bevezetése előremutató lépés a tarifaközösség, s ezen keresztül a közlekedési szövetség teljes körű kiépítése felé.
forrás: www.hvg.hu
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: