|
Makra Ildikó JuditÍrásjavító grafo-pedagógusRajzelemzés és íráselemzés Elérhetőségeim: Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig) E-mail: grafobazis@gmail.com Honlap: http://www.grafomotoros.hu http://www.iraszavar.hu |
Kérdezz-felelek
Tegnap (2010. november 8) voltam elsős lányaim fogadóóráján, ahol tanítónénink ismét megdicsérte kis osztályát, megemlítette ugyanakkor, hogy a legtöbb gond a gyerekek írásával van. Nem elégedett az írásképükkel. Úgynevezett tollbamondásos feladatot kaptak lányaim. Katica szépen, a két vonal közé illesztette a betűket, Pannikám viszont hibátlanul ugyan, de túlméretezett betűket rajzolt. Az ő munkája is a katasztrófafüzetek közé lett sorolva...
Itthon nem gyakoroltatom sem az írást, sem az olvasást. Úgy gondolom, hogy annyira megváltozott a kis életük az iskolakezdéssel, hogy az itthonlétet iskolától távol eső dolgokkal töltjük el.
Kérdésem: Számonkérhető-e az iskolakezdést követő második hónap végén egy elsőosztályos kisgyerek írásképe?
Hogyan jelezhetném finoman a pedagógus felé egyet nem értésemet?
Szerencsére Panni sem és én sem kezeljük kudarcként a történteket, úgy gondolom, hogy még rengeteg ideje van ahhoz, hogy megtanulja a szabályos írást.
Tisztelettel várom válaszát!
Kis országunkban többféle írástanítás lehetséges, ezt színezi még a folyamat hosszának volta, mely iskolánként is eltérő lehet. Legtöbb helyen elvárás, hogy karácsonyra olvasson az osztály és minél több betűt ismerve rövid mondatokat le tudjanak szépen írni.
Első osztályban sajnos a 3x3mm-es vonalközökbe kell a gyöngy-kerek és tökéletes betűket begömbölyíteni, álló egyenes vagy fokra pontos dőlésszögű ferde vonalakat, vonaltól vonalig beilleszteni. Kézrebbenés nélkül. Ez előírás.
A tanító néni is megfelelni vágyik, mi több, ha minimum két osztály van, akkor még a "másik" osztállyal versengve igyekeznek elérni, hogy félév re írjanak-olvassanak a gyermekek. Persze van, hogy ez nem megy maradéktalanul a csemetéknek, de hát "a szabály, az szabály".
Egyetértek Anyuka véleményével, hogy a katasztrófaüzenet a tanító néni hozzáállásával függ össze. Remélem nem gondolja ő sem komolyan, csak kicsit rá akar ijeszteni a szülőkre, hogy gyakoroljanak a gyermekeikkel. Nem ismerem a tanító nénit, de lehet hogy kérnék egy fogadóóra időpontot és elbeszélgetnék vele az ő meglátásáról.
Biztos vagyok benne hogy az osztály nagy része az ideális írásképtől még messze van. A gyermekek sem egyformák, persze meg kell próbálni a betűket a gyermektől telhetően legjobb tudása, finom-mozgása szerint leíratni, de semmiképp "fejvesztés terhe mellett", mert a szorongás is visszahat az írásra, sajnos negatívan. Nem beszélve a tanuláshoz való hozzáállás megalapozásáról, mely ebben az időszakban történik és nem kis szerepe van benne a tanító néni személyének, elfogadásának, rugalmasságának.
Nagyon örülök, hogy gyermekközpontúan figyeli előmenetelüket az iskolában és háttérként megadja azt a pluszt, ami kiegészítheti az iskolai tanulást élményekkel, háttér információkkal.
Amennyiben, van rá alkalom, lehet otthon játékos keretek között, saját készítésű vonalas füzetbe írni, rajzolni, naponta 10-15 percet, de nem vas-szigorral az iskolára trenírozva, hanem csak megerősítve a helyes mozdulatsorokat, jókedvűen begyakorolni a szép íráshoz szükséges elemeket.
Lehet különböző méretű vonalközökbe változatos színekkel a nehezebben alakuló betűket, betűelemeket berajzolni-írni. Így látható meddig megy gond nélkül és melyik mérettől lefelé kezd nehezebbé válni a kívánt mozgássor, vonal, kanyar, stb.
Remélem a tanító nénivel való megbeszélés és az egyéni ötletek együttesen segítenek a gondon.
Szeretettel üdvölön és sok sikert kívánok mindannyiuknak. Makra Ildikó Judit 2010. 11. 09. 20:54