Te mit tennél?
1. Az osztályodban van egy lány, akit mindig egy bizonyos távolságból méregetsz, de még soha nem beszéltél vele. Úgy tűnik, aligha vett észre. Neked tényleg tetszik, de nincs bátorságod megszólítani.
Mit teszel?
2. Minden héten elmész vásárolni, hogy segíts édesanyádnak. Az egyik üzletben dolgozik egy fiú, aki nagyon tetszik neked. Mindig barátságos, és viccelődik veled. Egyszer már meghívott kávézni, és most megint. Szeretnél közel kerülni hozzá, de félsz attól ami történhet. Még szűz vagy, és úgy érzed ez fontos számodra, és a családod számára is.
Mit teszel?
3. Egy buliban vagy. Találkozol egy fiúval, akit azelőtt sohasem láttál. Jól érezitek magatokat együtt, beszélgettek, isztok, táncoltok, amikor is meghív magához, hogy menj fel egy kávéra.
Mit teszel?
A szexuális érdeklődés kifejezése
A szexualitást sok féleképpen ki lehet fejezni, például ilyen a tánc, járni valakivel, kézfogás, csók, szeretkezés.
Csinálj egy listát , amelyen az összes olyan dolog szerepel, amely szerinted kifejezheti a szexuális érdeklődést. Az lelki és a testi aspektusokra egyaránt koncentrálj.
Minden egyes lehetőségnél vedd figyelembe a következő kérdéseket:
- A fiatalok mikorra teveznek tapasztalatot szerezni a szexualitás terén?
- Mikor szerzik meg tapasztalataikat valójában?
- A környezet mit vár el a fiataloktól, hogy mikor szerezzék meg tapasztalataikat?
A fiatalok valós magatartása egyezik-e közösség elvárásaival a szexualitást illetően? Ha nem, meg tudod indokolni, hogy miért? Például egyes helyeken a közösség elvárhatja, hogy a házasság előtt a fiatalok ne létesítsenek szexuális kapcsolatot, miközben valójában, néhányan már tapasztaltak a szex terén.
A közösség elvárásai ugyanazok minden fiatal irányában? Például ugyanazok a nőknél és a férfiaknál? A fiatalok valódi magatartása ugyanúgy változik a fiatalok különböző csoportjainál?
Pozitívumok és negatívumok
A szexualitás az érzelmek terén a kapcsolatban fejeződik ki, testi értelemben pedig a szexben. A kapcsolatnak és a szexnek is megvannak a pozitív következményei és a kockázatai egyaránt.
A szexuális élet pozitív következményei azok az okok, melyek a tapasztalatszerzés irányába terelik a fiatalokat. A szexnek sok formája van. Némely ezek közül kockázattal jár, például a szexuális utón terjedő betegségek miatt, az HIV fertőzés és a nem kívánt terhesség miatt.
A kapcsolatok is rendkívül változatosak lehetnek. Egy egyszerű randevútól a tartós monogám kapcsolatig (később házasság) sok minden elképzelhető. A kapcsolatok pozitív következményei lehetnek érzelmiek és fizikálisak. A kockázatok között lehet említeni a csalódást, vagy akár azt is, ha a szülők rájönnek a kapcsolatra.
Egy kapcsolat pozitív velejárói ugyanazok mint a szexuális élet pozitívumai? Ha nem, miben különböznek?
Kockázatok
A szexuális kapcsolat testi veszélyei:
- Szexuális úton terjedő betegségek
- HIV fertőzés
- Nem kívánt terhesség
1. Gondold végig a következő kérdéseket:
Mit tudnak a fiatalok a szexuális kapcsolatok veszélyeiről?
Tudják, hogy hogyan kerülhetik el, csökkenthetik a kockázatot?
Mit csinálnak, ha megbetegszenek, HIV fertőzést kapnak, terhesek lesznek?
2. Találj ki egy helyzetet, amikor egy fiatal tisztában van a kockázatokkal, de úgy dönt, mégsem tesz megelőző óvintézkedéseket.
Milyen oka lehet a fiataloknak arra, hogy nem elővigyázatosak?
3. Gondolj egy olyan helyzetre, amikor egy fiatal tisztában van a kockázatokkal, de nem képes óvintézkedéseket tenni.
A fiatalok néha miért nem képesek megelőző lépéseket tenni? Hogyan lehetne nekik segíteni, hogy elkerüljék a szexuális kapcsolat veszélyeit?
4. Vizsgáld meg a kockázatokat a kapcsolattal és a szexszel kapcsolatban.
Találj ki egy-egy olyan helyzetet, amikor a környezetetben valaki a kockázatok miatt aggódik. Például valaki fél, hogy túl közel kerül a barátjához/barátnőjéhez; vagy amikor egy lány fél attól, hogy teherbe esik.
5. Mindkét helyzetet gondold végig úgy, mintha téged érdekelnének a kockázatok.
Szexuális bántalmazás
Nem minden szexuális megnyilvánulás, érzelmi vagy fizikai, kívánatos. A nem kívánt szexuális kontaktus bántalmazás, ide értve a zaklatást, nemi erőszakot, vérfertőzést, durvaságot.
1. Készíts egy listát minden olyan szexuális bántalmazásról, mely a környezetetben előfordul.
Közületek mindenki tisztában van azzal, hogy a bántalmazás ezen formái léteznek a közösségben?
2. A szexuális bántalmazás során mindig van egy személy aki az esemény elszenvedője, és egy bántalmazó.
Válassz egyet listán szereplő bántalmazások közül. Írd le azokat az eseményeket, történéseket, melyek ide vezettek, és azt is, hogy a bántalmazás után mi történt.
Például, egy fiatal nő új munkát kezd egy áruházban.
A vezetője megkéri, hogy még zárás után is maradjon ott esténként. Egyik alkalommal a férfi megpróbál hozzáérni többször is. Ő megkéri, hogy hagyja abba, de a férfi folytatja. A fiatal nő elfut, és elmeséli barátjának a történteket. Együtt elmennek a rendőrségre és feljelentést tesznek.
3. Meséld el a történetet a bántalmazó és a nő szemszögéből is.