A Science folyóiratban közölt kutatás ezen állításával egy több, mint 70 éve húzódó tudományos vitának vetett véget. Noha a 2,3 pontos különbség látszólag csekély, azonban a továbbtanulás során, a felvételi esélyeket mérlegelve ez akár 30 százalékot jelenthet az elsőszülött javára. Azonban az is igaz, hogy csupán az IQ alapján nem tudjuk megjósolni, hogyan alakul a gyermek élete a későbbiekben.
A kutatást végző orvosok 241,000 18 és 19 év közötti férfi részvételével végezték el vizsgálatukat. Ennek során adatokat gyűjtöttek, melyek tartalmazták a résztvevők családban elfoglalt helyét, születési sorrrendet, az idősebb testvérek adatait, illetve IQ vizsgálat eredményeit.
Az eredmények alapján a kutatók úgy találták, az IQ és a születési sorrend közötti kapcsolat nem genetikai, hanem sokkal inkább szociális okokból áll fenn. Az elsőszülöttet, a testvérei megszületéséig megillető támogatás és kizárólagos figyelem magyarázhatja e különbséget.
Léteznek különböző teóriák, melyek például az anyagi különbözőségekkel magyarázzák az elsőszülött gyermekek magasabb IQ eredményét. E szerint az első gyermek után születettek a család méretének bővülésével kevesebb lehetőséghez jutnak, mivel a rájuk fordított összeg kisebb az elsőszülötthöz képest.
Egy másik feltételezés szerint az idősebb gyermek IQ szintjének emelkedéséhez járul hozzá a kisebb testvérekkel való foglalkozás, az ő tanításuk. Ez az elmélet azonban csak akkor állná meg a helyét, ha azt feltételeznénk, hogy a tanítás maga nagyobb mértékben növeli a nagyobb testvér intelligenciáját, mint a kisebb gyermekét.
A kutatók elmélete szerint inkább arról van szó, hogy a családban mindenkinek megvan a helye. Amennyiben egy szerepet már betöltöttek, az újonnan érkező családtagoknak olyan más szerepet kell keresniük, mellyel figyelmet vívhatnak ki maguk számára.
Az elsőszülött pedig szerepe szerint fegyelmezettebb, szorgalmasabb és intelligensebb fiatalabb testvéreinél, bizonyos értelemben „szülő-helyettesítők” is. A kisebb testvérek pedig más szerepet keresnek saját maguk számára, saját személyiségük kibontakoztatásához, s a 2,3 pont különbséget más területeken, egyéb pozitív tulajdonságokkal érik el.
A szülők feladata pedig, hogy minden gyermek számára olyan környezetet biztosítsanak, melyben saját szerepét megtalálhatja, s képességeit kiteljesítheti.
A hír alapjául a „To the First-Born Go the Smarts” cikk szolgált.
www.orvostkeresek.hu